zaterdag 1 maart 2014

Assel

Ik heb op papier een mooi rondje rond Assel uitgezet via afstandmeten.nl. Dat is het blauwe lijntje op de kaart, zo'n 18 km. Maar zoals je ziet aan het rode lijntje, de gelopen route, heb ik me er toch niet aan gehouden. Ik wilde wel, maar het kon niet. Er stonden een afrastering aan de westkant van de Asselse hei met meerdere lagen prikkeldraad. Na een paar plaatsen tegen het hek te zijn gelopen was ik ook wat geprikkeld.

Maar goed, laat ik bij het begin beginnen. Ik parkeer de auto bij Assel. Voldoende plek. Om hier te komen ben ik over de onverharde weg tussen Kootwijk en Assel gegaan. Volg vooral TomTom niet naar deze plek, die laat je kilometers omrijden!

Eerst een lang recht pad, de Milligerweg, naar het noordwesten. Langs dit pad een plaats waar je huifkarren kunt huren.

Omdat ik inmiddels wat geprikkeld was ben ik vergeten foto's te maken van de Amersfoortsestraat. tot zover moest ik inderdaad doorlopen voordat ik eindelijk naar het oosten kon. Op een gegeven moment was er een soort verlaging in het hek en ben ik er overheen gestapt en een paar honderd meter door het bos gelopen totdat ik op dit pad terecht kwam. Eindelijk weer op de route!

Een prachtig stuk bos hier. Ontzettend veel stammen met versteende paddenstoelen in alle afmetingen. Ik wou zeggen in alle vormen en maten maar dat is niet zo. De vorm is steeds hetzelfde.

En je ziet het: het zonnetje kwam er ook nog even bij! Ik verlang weer naar de lente.....

Uitzicht over de Asselse hei.

Het gebied is onderdeel van het Kroondomein Het Loo. Aan de kaart te zien kan ik hier nog flink wat routes uitzetten.

Na de Pomphulweg overgestoken te hebben neem ik nog een stuk van het Orderbos mee om vervolgens hier de spoorlijn tussen Amersfoort en Apeldoorn te kruisen.

Via een pad dat wat op en af gaat loop ik de laatste kilometers weer terug naar Assel.

Uiteindelijk zo'n 17,5 km gelopen, weinig mensen tegengekomen. Schitterend gebied, voor herhaling vatbaar.

Voor alle foto's: klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten