maandag 19 november 2007

De Zuiderzeemarathon: van lopers voor lopers


Aanstaande zaterdag hoop ik dus mijn vierde Zuiderzeemarathon te lopen. Drie jaar geleden debuteerde ik hier op de marathonafstand en was direct verkocht. Lange uitgestrekte wegen, vergezichten, onvoorspelbare weerselementen. Je moet het helemaal zelf doen: geen publiek langs de kant, geen muziek, weinig medelopers, hooguit een medefietser. Maar wel een uiterst lopersvriendelijke organisatie. Een marathon georganiseerd door lopers voor lopers! En dat is wat mij allemaal zo aanspreekt en daarom wil ik hier niet ontbreken.

Vorig jaar liep ik het grootste gedeelte samen op met Ben Hermeler (176) en gingen we uiteindelijk samen over de finish. Ook hij doet dit jaar weer mee. Opvallend in de deelnemerslijst hoeveel lopers hier weer terugkeren. Misschien hopen een aantal lopers stiekem op een gunstige windrichting (WNW) zodat een mooie tijd gelopen kan worden? Voor zover ik heb begrepen is er nog nooit een gunstige windrichting in het bestaan van deze marathon geweest. We zullen zien wat voor weer het zaterdag wordt. Opvallend hier op de foto is dat het boven de 10 graden was en we dus in het "kort" konden lopen.

Zondagmiddag de laatste lange duurloop gedaan. Na 21km keek ik achterom en zag ik de bochtige en heuvelige weg die ik had afgelegd. Zo zijn m'n trainingen ook geweest, soms wat meer van het xc3xa9xc3xa9n, soms wat meer van het ander. Dan weer een snelle vlakke halve marathon, dan weer de Tour de Tirol. Waar dat me aanstaande zaterdag brengt weet ik niet, misschien wel een keer onder de 3:30? We zullen het zien, maar bovenal weer lekker genieten!

8 opmerkingen:

  1. Een mooie tijd hoor en de trainingen werken dus.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prima tijd ronald!
    en als je dat zonder wedstrijdprikkels kunt, dan kan het vast nog harder.
    niet te hard starten blijft een kunst, zeker als veel anderen om je heen als dolle stieren vertrekken.
    we gaan je dus binnenkort nog wel eens zien op de 5km wedstrijdjes (jouw tempotrainingen)?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen keuze toch: onderweg genieten gedurende 3u35, of 3u25 afzien en na afloop genieten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekkere modderpoel daar bij jullie...
    Hier smelt de sneeuw nadat het er twee weken heeft gelegen. En dat is echt een ramp! Ik moest het weggetje van de bushalte naar mijn huis omhoog lopen, maar het was zo vreselijk glad dat ik op een gegeven moment niet meer verder kwam! Ik probeerde mn ene voet te verzetten, maar toen gleed de andere naar beneden... Ik denk dat ik hier schaatsen nodig heb ofzo...:-)
    (PS ik ben nog geen een keer gevallen door de gladheid!:-D)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel sucses Ronald en lekker vlammen op de marathon.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het weer ziet er goed uit, als de vorm van de dag goed is is er veel mogelijk, genieten doen we zeker.
    Tot zaterdag,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hmmm, net te laat met de succeswens denk ik.
    ik hoop dat je weer een mooie en goede marathon loopt zometeen, ronald!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ronald gefeliciteerd met je eindtijd net geen 3:30 uur maar goed gelopen .In de Zuiderzeemarathon

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen