zaterdag 3 november 2007

Halve marathon Epe


Om 12:00 uur vertrek ik naar Epe om weer eens een halve marathon te lopen. Het weer ziet er goed uit: bewolkt, 14 graden, alleen iets te veel vocht in de lucht. De speaker geeft aan dat hij vanmorgen 14km heeft getraind en last had van de hoge luchtvochtigheid, je raakt dan toch moeilijker je warmte kwijt.

Warmlopen doe ik hier op de startlaan die nog vrijwel leeg is. Straks duiken we hier de poort van herfstkleuren in!

De speaker leest alle uitslagen van vorig jaar voor. Het parcoursrecord staat op 1:08 en natuurlijk hoopt hij dat het zal sneuvelen. Helaas, de snelste (Simon Beemsterboer) zal 'm in 1:11 doen.

Toevallig zet ik dit groepje op de foto. Hier staan 4 lopers bij waarmee ik de hele wedstrijd "strijd" zal leveren. Steeds stuivertje wisselen en uiteindelijk laat ik er 2 achter me en 2 voor me.

Twee minuten voor de start. Andrxc3xa9 Pelgrxc3xb6m staat vooraan. Ik sprak hem nog even toen hij aan kwam. Hij is inmiddels naar Apeldoorn verhuisd en dan is Epe wel  erg dichtbij. Hij geeft aan dat het een zwaar parcours is door de puist die er in zit. Hmm, daar gaat m'n PR-poging.

Nog even 1 shot achteruit en dan ga ik ook klaar staan. Ik lig direct goed op tempo, namelijk 4:20 of lager. De 6e km verlies ik wat tijd, o.a. door de drankpost. Maar na 7 km is het echt raak, dan gaan we over een lang stuk naar boven. Het lopen in een groepje stimuleert wel om stevig door te trekken. De achtste km gaat in 4:41.
Daarna weer km's in 4:20 of lager om vervolgens vanaf 13km rond de 4:24 te lopen. Nog steeds op schema dus.
Op veel plaatsen ligt het bladerdek zo dik op het asfalt dat je de weg niet meer ziet. Ook uitkijken met gladheid, niet alleen de treinen hebben last van bladeren op hun spoor! Maar desondanks is de natuur ook hier weer prachtig in z'n herfsttooi, alhoewel ik daar richting het einde steeds minder oog voor heb.
Het groepje valt nu wat uit elkaar maar bij 18km weet ik de voorste weer op te rapen. Ik krijg het nu wat moeilijker waarna er een ander van het groepje mij weer voorbijgaat, die zet er echt een eindspurt in.

De binnenkomst op het terrein van de atletiekvereniging is wat lastig. Eerst over kleine bospaadjes en daarna een hobbelige dijk. Dan nog een rondje over de atletiekbaan en het zit er weer op: 1:33:10. Daar ben ik zeker niet ontevreden mee. En wat blijkt: ik ben met deze tijd nog 6e geworden ook bij de mannen recreanten!
Het valt me altijd weer op hoe snel je herstelt. Ik dacht dat ik al heel lang had staan uitpuffen, staat de klok nog maar op 1:42 wanneer ik terugloop naar de auto. Ik praat nog na met Aleid Bosch die ik bijna de hele race in het vizier heb gehad. Ook hij zal over 3 weken van de partij zijn bij de Zuiderzeemarathon.

15 opmerkingen:

  1. Leuk. Foto's zeggen vaak meer dan woorden. Het was erg gezellig vandaag, zeker voor herhaling vatbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke foto's inderdaad!
    Maar... is er iets met je camera niet helemaal in orde?
    Bij een groot aantal foto's lijkt het alsof er een vage plek linksboven het midden van de plaatjes zit. (maar misschien heb k het wel mis hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bertus: Ik vermoed dat de lens niet helemaal schoon was maar het kan ook door de een verkeerde opnameinstelling gekomen zijn die ik er tijdelijk even had opgezet. De slechtste heb ik al achterwege gelaten. Hardlopen en tegelijk fotograferen blijft moeilijk.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi verslag+foto's van een prachtige training!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De foto's zijn inderdaad hartstikke leuk. Parcours was mooi maar ongelooflijk zwaar voor mn knie. Dank voor de gezelligheid !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De foto's zijn inderdaad hartstikke leuk. Parcours was mooi maar ongelooflijk zwaar voor mn knie. Dank voor de gezelligheid !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch om aan de hand van jouw foto's nog weer na te genieten van een prachtige looptocht. Wat is Nederland toch mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was een bijzondere dag en dat is mooi door je vastgelegd. Tot ziens aan de IJssel?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke tripje zeg en inderdaad spreken die foto's boekdelen..Enne, het is tegenwoordig Corus geworden en die rook is een goed teken zullen we dan maar zeggen ;-).
    Groet Rinus, gaat er zo weer naar toe(naar de rook).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's, dank! Ik heb ook genoten van de prachtige route en mooie hardloopverhalen onderweg. Heerlijk ontspannen dag. Die heuvels met dat mulle zand had Klaas natuurlijk ook 's ochtends nog even neergelegd, samen met die flessen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ronald,

    Gefeliciteerd met je zesde plek.
    Mooie foto's en een mooie tijd in Epe. Johan Kats zie ik op xc3xa9xc3xa9n foto's in diep gepeins. Terwijl ie ook een prima tijd liep.

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed gelopen Ronald en een nette tijd. Die zesde plek moet maar eens een top vijf worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik liep er vorig jarig jaar de 10km. dat laatste slingestuk om de bomen heen kun je dan (ook) missen als kiespijn...
    nette tijd op de halve hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige tijd zeg, haast niet te geloven hoe snel je wel niet bent!.
    Sucses op de marathon
    Groet rinus

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi verslag en een prima tijd ; kan me inderdaad voorstellen dat je daar tevreden mee bent.

    BeantwoordenVerwijderen