zaterdag 24 november 2007

Zuiderzeemarathon 2007


Wederom een pluim voor de organisatie van deze bijzondere marathon! Veel vrijwilligers, aandacht voor de loper, gemoedelijk, alles liep weer op rolletjes. Nou ja, op Asics in mijn geval. Maar ook rolletjes waren weer aanwezig dit keer. Sommige lopers hadden een begeleidende fietser meegenomen.

Bij aankomst zag ik al direct deze tafels met kratjes staan. Ik had Leo Visscher deze hint gegeven zodat geen onduidelijkheid bestaat bij het afgeven van je eigen drankjes. En het werkte perfect: op de routekaartjes kon je precies zien waar de drinkposten waren. Ik heb zelf op post 3 en 6 mijn vier flesjes van mijn drinkbelt vervangen. Na afloop kon ik mijn leeggedronken flesjes weer keurig terug nemen!

Maar goed, hoe begon de dag? 's Morgens om 07:30 uur vertrokken om eerst Ronald Moska en Jan van der Wielen bij bushalte Smittenberg in Beekbergen op te pikken en vervolgens Eric de Vries op station Apeldoorn. Het ritje naar Zwolle duurt niet zo lang maar in dit gezelschap is 'ie helemaal snel voorbij.
Bij aankomst eerst maar even naar de kleedkamers, die nog lekker rustig waren, om ons om te kleden. Het is nog koud buiten maar op advies van Eric trek ik toch maar alleen m'n Windstopper shirt aan en een lange tight, precies de goed keus blijkt achteraf.

Ed van Beek is inmiddels ook de kleedkamer ingekomen. Eric is erg nieuwsgierig naar de inhoud van het speciale tasje van Ed (en ikzelf eigenlijk ook). Bij wijze van uitzondering mogen we de geheimen van deze ultraloper aanschouwen...

Et voila! Wat zie ik daar... Ah, Nivea Hair...
Dat is natuurlijk voor als Ed straks op het podium moet staan...

Terwijl sommigen zich buiten ophouden in de kou...

....houden de meesten zich toch op in de kantine waar het lekker warm is.
Jan van der Wielen (66 jaar!) houdt zich wat afzijdig (achteraan met de muts op) en zal de marathon in 4:39 afleggen, heel goed gedaan!

Met luxe touringcars worden we naar Nagele gebracht waar het startpunt is. Pieter van Zijl is ook van de partij, we ontmoetten elkaar afgelopen juni bij de Graubunden marathon in Zwitserland. Hij is samen met Menno en Anton op pad die willen proberen onder de 4 uur te finishen. Dat is op 3 minuten na niet gelukt, jammer.

Bij aankomst in Nagele hebben we nog even een half uur om te blauwbekken bij het terrein van de lokale voetbalvereniging. Hier moeten we ook al onze tassen afgeven (en dus m'n jas)terwijl het startpunt een paar honderd meter verderop is. Misschien toch nog een klein puntje van verbetering voor de organisatie.

Ben Hermeler is ook weer van de partij waar ik vorig jaar lange tijd mee heb samengelopen. Hij wil nu 3:20 lopen, dan zullen we niet veel samen zijn vermoed ik.

Ronald en Jan schijnen deze dame te willen gaan begeleiden...

En Eric kijkt enigszins bezorgd boven de lopersmassa uit. Waarom weet ik niet..

Vlak voor de start. Alhoewel je dat er niet echt aan afziet. Iedereen keuvelt nog wat. Rechts Andre Pelgrom en links op de rug gekeken Ronnie en Janna. Voor Janna haar marathondebuut die ze "eventjes" in 3:13 zal afraffelen!

We starten om 11:00 uur en ik heb me voorgenomen om zo lang mogelijk rond de 4:50 per km te lopen. In Nagele maken we een klein rondje (klein dorp) en dan lopen we een stuk langs de Schokkeringweg richting Schokland. Hier links op de foto het Schokland museum.
De wind staat schuin tegen maar daar heb ik niet zoveel last van.

Na ruim 8 km draaien we de weg langs de dijk op die ons scheidt van het Zwarte Water. Op dit stuk zie je pas goed hoe ver je kunt kijken.

Vlak voor Ramspol toch nog wat publiek op de brug! Even na de brug mijn eerste wisselpunt voor de flesjes aan mijn drinkbelt en tijd voor een gel. Dit "kost" me ruim een halve minuut.

De kenmerkende landhoofden van de Blaasbalgkering van Ramspol, uniek in de wereld. Ik weet me nog te herinneren dat het project destijds door moest gaan vanuit innovatie oogpunt maar dat vele deskundigen twijfelden of er uberhaupt wel een kering nodig was.
Tot km 28 kan ik lekker doorlopen maar merk ik bij het legen van een colaflesje dat m'n maag wat vol voelt. Een slecht teken. Ik voel ook wat misselijkheid opkomen en moet dan ook gas terugnemen. Bij 30km draaien we de wind in de Mastenbroekpolder in. Tot mijn verbazing neemt de misselijkheid bij 35km weer wat af waardoor ik weer wat kan aanzetten. Maar door de wind ook weer niet te veel.

In de laatste km zie ik ineens Eric op een paar honderd meter achter mij. Die loopt weer een goede race en dat moet een PR worden.
Ik bereik de finish in 3:33:18 en daar ben ik tevreden mee. Het bevestigt mijn vorm van de laatste tijd.

En daar hoort natuurlijk ook een medaille bij!

Eric komt 32 seconden na mij binnen met een grote grijns op z'n gezicht. Weer een prachtig PR gelopen.

En Ronald Moska in 3:47 nog wat. Ook tevreden omdat er niet meer in zat vandaag.
Na afloop nog een uurtje in de warme kantine verbleven om de prijsuitreiking bij te wonen. Daar weer diverse mensen gesproken, gezellig!
Om 18:00 uur was ik weer thuis. Voldaan.

25 opmerkingen:

  1. Grappig, van de Spartaan gaat er ook een hele groep naar de Tour de Tirol. Ik heb lang getwijfeld, maar wil pas een bergmarathon doen als ik de 'gewone' marathon onder de knie heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Erica: dat had ik al gezien ja. Maar liefst 5 teams geloof ik! En ze staan ook op het nieuwsgedeelte van de site. Ik zal ze ongetwijfeld tegenkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig en prachtig weekend zal dat volgende maand worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er ook nog aan gedacht om mee te doen maar er toch vanaf gezien. Is wel een goede training voor.... (je weet wel, die ene die ik je tipte).
    Veel succes alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er gaaf uit! die gaat op het steeds langer wordende berg lijstje....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, ziet er mooi uit, Ronald! Heel veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat gaat helemaal goed komen en een mooi vooruitzicht..
    En train ze alvast!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Krachten verdelen door niet al je energie de eerste dag te verlopen. Dus dag 1 heel rustig, en dag 3 geven wat je nog overhebt. Zo haal je in elk geval de derde dag! Heel mooie omgeving !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer voortreffelijk in beeld gebracht! Wat ben je toch veelzijdig: loper, chauffeur, fotograaf en logistiek medewerker...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd Ronald, 3.33 is een prachtige tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vin t knap, 3:33 op de zoveelste marathon. En alweer een lekker lezend en kijkend fotoverslag!
    klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi verslag, ik heb een mooie loop gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer genoeg heb ik je alleen maar bij de start eventjes gesproken. Vorig jaar heb ik onderweg wat langer van je gezelschap kunnen genieten. Met lange rechte wegen, dijken, vergezichten en de toch wel lange afstand is een beetje aanspraak onderweg heel erg welkom. Deze keer heb ik het voornamelijk met herinneringen aan vroeger (ik ben in de streek geboren) moeten doen. Gefeliciteerd met de eindtijd,(na zoveel marathons toch nog zo dicht bij jouw pr!!) Geweldig.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. het ene na het andere marathonverslag: knap!
    mooie eindtijd en het 'maag legen' wordt ook minder lijkt het.
    grt, dries

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig verslag en nog mooiere foto's. Van Harte Gefeliciteerd met het volbrengen van deze Marathon !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi, mooi, mooi! Leuk verslag Ronald. Proficiat met deze mooie tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ronald, een mooi fotoverslag heb je er weer van gemaakt. De geheimen van het tasje zijn gelukkig niet onthuld, de Niveau hairspraybus was te groot, en dat wil ik ook graag zo houden. Het was zaterdag weer een mooie marathondag. Tot de volgende.

    Groeten,
    Ed

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd zeg en een pracht tijd
    Een mooie marathon en staat op mijn lijstje
    Groet Rinus

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Ronald,

    Alweer bekomen van de Zuiderzeemarathon vast wel, ik geniet nog steeds een beetje na, ik vond het een prachtige, en heel aparte marathon, het was mijn 13e maar zeker niet mijn ongelukkigste, ik ga hier beslist vaker naar toe.
    Ik weet niet hoe jij een marathon ervaar, maar ik loop hem altijd twee keer, overdag en die nacht erop nog een keer, dat blijft nog een hele tijd door mijn hooft malen.
    Ik heb ook je tijden gezien die je per afstand loop, en je trainingen, ik weet zeker dat het niet meer zolang duurt voordat je onder 3:30:00 loopt.
    Ik wens je veel succes, en tot ziens bij de volgende wedstrijden.

    Teus.Valkenburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Ronald,

    Alweer bekomen van de Zuiderzeemarathon vast wel, ik geniet nog steeds een beetje na, ik vond het een prachtige, en heel aparte marathon, het was mijn 13e maar zeker niet mijn ongelukkigste, ik ga hier beslist vaker naar toe.
    Ik weet niet hoe jij een marathon ervaar, maar ik loop hem altijd twee keer, overdag en die nacht erop nog een keer, dat blijft nog een hele tijd door mijn hooft malen.
    Ik heb ook je tijden gezien die je per afstand loop, en je trainingen, ik weet zeker dat het niet meer zolang duurt voordat je onder 3:30:00 loopt.
    Ik wens je veel succes, en tot ziens bij de volgende wedstrijden.

    Teus.Valkenburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie foto's van een fantastische marathon! Prima gelopen trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk verslag met een mooie fotoreportage.

    Tot morgen,

    groeten Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Ronald,
    Bedankt voor je reactie op mijn weblog. Jouw verslag mag er ook wezen hoor. Complimenten. Je vroeg naar de foto's. Er zijn er nogal wat gemaakt. Ik heb even nagevraagd en ik mag ze ook aan jou doorgeven. de links zijn:
    http://www.mijnalbum.nl/Album=C6B3FQUB
    http://www.mijnalbum.nl/Album=7SVWKBEP
    http://www.mijnalbum.nl/Album=QM4MIOS4
    Het zijn er niet zoveel, maar 337. :-)

    Veel kijkplezier.

    Groet

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen