zaterdag 12 januari 2008

Lange duurloop


Menno mag vandaag afzwemmen, een feest! Hij heeft het uitstekend gedaan en is nu de trotse bezitter van het A-diploma.
Door het afzwemmen vanmiddag kan ik niet met Eric mee trainen op het parcours van de Midwintermarathon. Die training start pas om 11:00 uur en dan ben ik te laat weer terug.

Ik train dus maar alleen vandaag en aangezien ik misschien wel aan de Midwintermarathon mee ga doen moet ik wel een tweetal lange duurlopen doen. Vandaag weer de grote ronde vanuit huis via Otterlo over de Koeweg (Edese hei) tot aan de Hessenweg en dan weer terug, zo'n 34km. Begin november liep ik deze ronde ook, deels in de stromende regen.
Ik ga even over achten het huis uit en het is droog. Er staat wel behoorlijk wat wind. De weg naar Otterlo is wat saai maar nog wel rustig op dit tijdstip. Ook de hei is wat saai in deze tijd van het jaar, deels ook door de grijze lucht.

Het tempo bepaal ik pas wanneer ik aan het lopen ben. Elke training heeft toch altijd weer z'n eigen vorm. De eerste km's met wind mee gaan in 5:30-5:40. Dat loopt lekker en dit houd ik aan. Alleen is m'n hartslag aan de hoge kant, dat verbaast me bij dit tempo. Misschien omdat ik sinds de Spijkenisse marathon geen lange duurlopen meer heb gedaan?
Elke 4km drink ik een flesje Fantomalt-Isostar mix. In totaal heb ik 1 liter bij me, vooraf heb ik ook al flink gedronken.

Op de Koeweg heb ik op een aantal stukken flink de wind op de kop waardoor het tempo wat zakt op die gedeelten.
Bij de gedenknaald ter herinnering aan de eerste motorvlucht door J.W.E.L. Hilgers boven Nederland op 29 juli 1910 stop ik even om weer een flesje leeg te drinken. Er staat nu 22km op de teller. Een voorbijganger die z'n honden uit laat staat te kijken wat er allemaal onder m'n jasje tevoorschijn komt.
Na 27km gaan de benen wat pijn doen maar dat verdwijnt ook wel weer, althans: ik kan er mee blijven lopen zonder het tempo terug te laten gaan. De laatste km's kan ik zelfs nog wat versnellen en ik bespeur geen enkele misselijkheid waar ik anders "wel eens" last van heb.
De laatste kilometers moet ik wat tegen weerselementen vechten: wind en regen. Maar dat leidt ook wel weer af.

Na 33,8km ben ik weer thuis in 3:09. Dit is dan zonder de sanitaire en drinkpauze's. Het is me alles meegevallen zo vlak na de wintersport en de kleinere trainingsomvang sinds 9-12. Maar vooral belangrijk dat m'n maag niet opgespeeld heeft.
De rondetijden geven een vlak beeld te zien m.u.v. de stukken waar ik in het open veld ineens de wind tegen kreeg.

3 opmerkingen:

  1. Ronald succes, ik zal je op het internet volgen!

    groeten Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gelopen, die marathon gaat helemaal goed komen. De wind was inderdaad niet misselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie training en dan ga ik je zien in Apeldoorn!, leuk.En morgen nog even snel een duurloop doen voor de marathon.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen