zondag 6 januari 2008

Eerste trainingen 2008


De wintersportvakantie zit er weer op! Op nieuwjaarsdag met Thirza nog een tocht gemaakt van Zell am Ziller naar Konigsleiten. Na 2 dagen sneeuw weer een zonnige, maar zeer koude dag. Menno en Jiska bleven thuis omdat er geen les was.
Prachtige skigebieden van Zell via Gerlos naar Konigsleiten. Verbindingen tussen skigebieden gaan meestal door hooggebergtes waar je alleen nog maar witte besneeuwde toppen ziet.

Op 2 januari mijn eerste hardlooptraining van dit jaar en hoe toepasselijk voor een bergloper: in Oostenrijk een bergtraining doen! Door de sneeuw is het landschap in het dal ook flink veranderd: sneeuw langs en op de weg, witte bomen. Mijn trailschoenen gaven echter overal grip genoeg op de weg. Bij 1 enkele bocht ging ik evenwel bijna onderuit door ijs op de weg.

In de training zaten 2 pittige klimmetjes, de eerste naar Distelberg, de tweede naar Stummerberg. Bij de laatste heb ik echter per ongeluk mijn stopwatch uitgezet zodat er een tweetal km's ontbreken op dit plaatje.
Het is vooral zaak bij zulke klimmetjes een goed ademhalingsevenwicht te vinden zodat je kunt blijven "hardlopen".

Op de Stummerberg kwam ik in de afdaling dit groepje kinderen tegen, begeleid door een volwassene. Het is Driekoningen tijd en dan gaan ze de deuren langs.
Inmiddels liep ik niet meer in de zon en koelde het aanzienlijk af, tot onder de -10 graden! Ik kreeg m'n handen niet meer warm en ook m'n gezicht begon bevriezingsverschijnselen te vertonen.
Na 14km in ongeveer 1:30 kwam ik weer lekker in het warme huisje terug.
De tweede training vond weer gewoon in Nederland plaats, deels in de regen :( 11 km in 57 minuten. Ik merk wel dat de combinatie skien en hardlopen geen optimale is. De knieen worden nogal belast bij het skien hetgeen je bij het lopen ook wel voelt.

1 opmerking:

  1. Ach op kou kun je tenminste kleden. En als het wat kouder is verlies je wat minder vocht wat denk ik ook in jouw voordeel werkt.

    Alleen jammer dat je nog ergens een windjack moet verstoppen. Ga ja in de marathon met een Rugzak onderweg?

    BeantwoordenVerwijderen