dinsdag 5 augustus 2008

Becs de Bosson

Om 05:15 uur opstaan om uiteindelijk om 06:45 te starten vanaf de Barrage de Moiry, een stuwmeer op 2249 meter hoogte. Het water kleurt preachtig blauw onder de ochtendhemel. Het doel voor vandaag is Becs de Bosson met een top van 3150 meter.
Ik krijg op mijn digitale camera al snel een melding dat het interne geheugen vol is. Ik heb het geheugenkaartje van 1 Gb in de cardreader laten zitten....
Dan maar foto's van mindere kwaliteit met m'n mobiele telefoon.
De weg voert hooggelegen vlakten waar alleen nog wandelaars en koeien komen. Ruig bergterrein, beekjes en meertjes.
Sex de Marinda? Ehm, die laat ik toch maar even links, ehh rechts liggen...
Op de achtergrond is al de berg te zien die ik wil beklimmen: Becs de Bosson.
Via Basset de Lona, Lac de Lona en Pas de Lona kom ik uiteindelijk bij een berghut, Cabane des Becs de Bosson. Het is nog vroeg (09:15) dus is er nog weinig leven te bespeuren.
Ik vervolg mijn weg via Col des Becs de Bosson naar de top van de berg. Hierbij moet ik 2x over een glibberig sneeuwveld, dus even oppassen geblazen.
Het pad naar de top is niet eenvoudig. Tot driemaal toe moet ik toch even goed kijken hoe ik nu verder kan. Uiteindelijk kom ik bij een uitholling/grot waar het pad ophoudt. Ik zit nu op 3130 meter. Voorbij een vertikale rotswand zie ik nog wel iets van een paadje maar ik neem geen risico. Het is mooi geweest zo.
Terugkijkend valt het piekje me op, mooi markeringspunt wanneer ik het geheel nog eens van beneden bekijk.
Terug bij de Col des Becs de Bosson besluit ik via het skigebied van Grimentz terug te gaan i.p.v. exact hetzelfde pad terug te volgen.
Wat zal het er hier 's winters anders uitzien! Witte pistes, duizenden skiers, drukke restaurants. Nu is het rustig en zie je hoe de wintersport de natuur aantast.
Via Bendolla (bergstation kabelbaan) ga ik via een prachtig paadje weer richting de dam. Na bijna 7 uur heb ik 26 km gelopen (+1480/-1480 hoogtemeters).



10 opmerkingen:

  1. Ziet er heel leuk uit. En best pittig. Een welbestede dag voor een plezierloper!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie marathon en mooi verslag, Ronald!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig verslag Ronald, soms kan ik wel eens jaloers zijn op kilometervreters als jij ;-) Voorlopig houd ik het bij korte afstanden tot mijn liesblessure overwonnen is, maar ooit hoop ik mooie marathons te kunnen lopen

    groeten
    Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zijn nog eens marathons en wat een hoogte verschillen.
    Knappe tijd in zulke omstandigheden.
    Mooie omgeving trouwens.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kouketer Henk5 mei 2008 om 00:15

    Ronald,

    Mooi verslag! Leuk om te lezen. Niet dat ik direkt naar Oostenrijk ga voor een marathon, maar toch... ;-)

    Ik zie uit naar onze gezamenlijk duurloopje! (ik heb goede hoop dat ik dan weer kan lopen)

    Groeten
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ha, stond ik toch nog een half uurtje vroeger op! Mooi verslag weer. Wel veel asfalt of lijkt dat alleen maar zo?
    Ook nog een lekker wijntje gehad onderweg?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi verslag en weer voorzien van prachtige plaatjes, weer een hele mooie marathon als ik het zo lees/zie.
    Tot ziens,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi beelverslag van een schitterende Marathon !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke tocht met prachtige foto's. Echt genieten denk ik. Nog veel plezier,

    groeten vanuit een warm Nederland,

    Geert

    BeantwoordenVerwijderen