zaterdag 23 augustus 2008

PR time !!

Vandaag moest het weer eens gebeuren. Na een vakantie met vooral langzame, maar intensieve berglopen ben ik altijd benieuwd hoe het met mijn snelheid en tempohardheid is gesteld. Heb ik niet te veel ingeboet aan snelheid? De intervaltraining 6x1000 afgelopen week ging behoorlijk moeizaam. Dus nu een 10 km lopen op wedstrijdsnelheid. Zoals ik al eens eerder heb vermeld heb ik daar een parcours voor dat ik helemaal nagemeten heb zodat ik ook echt weet dat het 10 km is. Helemaal fietspad met slechts 2 zijwegen die m'n pad kruisen.

Het plan is om zowel een snelle eerste 5 km te lopen, het liefst in de buurt van de 20 minuten (stiekum hoop ik op sub 20) en vervolgens de tweede helft zodanig dat ik ook een PR op de 10 km loop (< 42:46). Na een voor mijn doen uitgebreide warming up kom ik bij het startpunt. Het is altijd lastig om in de eerste km een goede snelheid te bepalen maar ik kom precies op 4:02 de eerste km door. Dat past goed bij m'n doelstelling. Ik kan deze snelheid goed vasthouden t/m km 4 (4:00, 4:01, 4:01). Dan moet ik toch wat inleveren de vijfde kilometer (4:07) maar het eerste PR is geboren, namelijk 20:12 op de 5 km! Een verbetering met 12 seconden.

De zesde km (4:18) moet ik toch even wat herstellen en m'n hartslag weer wat lager krijgen. Ik reken uit dat ik met dit tempo al een dik PR op de 10 km ga lopen, dus de dag kan niet meer stuk. Ik kan het tempo goed vasthouden en ook nog iets versnellen (4:17, 4:17, 4:15 en 4:14). Een verpulvering van mijn oude PR met 1 min en 11 sec: 41:35 !!

Met de snelheid zit het dus nog wel goed, wellicht het gevolg van mijn hoogtestage in de bergen! Hier kan ik het voorlopig weer mee doen. Nu nog een PR op de halve en hele marathon....

Sporttracks maakt er het volgende plaatje van (iets vervormd omdat de GPS wat afwijking had op de heenweg):

Wedstrijd_10_km_2382008_snelheid

9 opmerkingen:

  1. Je had zeker je dag! Tjonge, wat ging jij soepeltjes die heuvels op.
    Mooie foto's weer, maar dat kan bijna niet anders in zo'n mooie omgeving.
    Groet, Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps, vergeten! Wat betreft een marathon in juni: mag het ook op de 8e zijn? Dan is dit misschien wat voor je: www.eifelmarathon.de
    Niet heel veel heuvels volgens mij, wel mooi (heb ik me laten vertellen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Rustige duurloop" slaat niet op de omgeving, hoor! Tsjonge, wat heb je eraan getrokken. (Het bier van gister?) Maar je bergtechniek was imponerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verslag! En een mooie omgeving natuurlijk, leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn nog eens mooie en leuke trainingen.Je komt wel wat tegen onderweg.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je nog gebruik wilt maken van je hoogtestage, moet je wel opschieten. Na 2 weken ben je dan toch op je best? Of heb ik het nu mis.
    In elk geval een mooi PR op de 10 km en alweer een 1e plaats;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie score!! Van harte gefeliciteerd met je PR op de 10k

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 1:11 eraf! knappe verbetering, en nu op naar die 39:59 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Letterlijk en figuurlijk een PERSOONLIJK record, zo in je eentje. Knappe tijden!

    BeantwoordenVerwijderen