woensdag 6 augustus 2008

Voorbereiding Sierre-Zinal

Heuvels_682008_hoogte_afstandAanstaande zondag hoop ik dus mee te doen aan de bergloop Sierre-Zinal. De start vindt slechts 4 km vanaf de camping plaats en als voorbereiding vandaag een training gedaan over het eerste gedeelte van het parcours. Dit is ook direct het zwaarste gedeelte. Van 600 meter hoogte naar 1900 meter in ongeveer 8 km.

Imgp3502Ik neem het parcours dat de "Toeristen" zondag zullen lopen anders moet ik een stuk over de drukke weg naar Zinal en dat lijkt me niet zo veilig. De toeristen, oftewel recreanten, starten zondag al om 05:00 uur. De Coureurs waar ik aan mee doe om 09:00 uur. Het beginstuk is voor beide groepen verschillend en ik vermoed dat het er mee te maken heeft dat het om 05:00 uur nog donker is.

De toeristenroute voert langs Chapelle St. Antoine via een slingerpaadje met een flinke stijging. En dan te bedenken dat hier zondag meer dan duizend lopers langs moeten.....

Imgp3499Na 8 km in 1u30 kom ik op Ponchet, een alpenweitje. Een bordje kondigt aan dat de Buvette ouvert is. Hmm, daar wil ik meer van weten.

Het blijkt een hut te zijn waar water, siroop, wijn, koffie en thee verkrijgbaar is. De beheerder knoopt een gesprek met elke voorbijganger aan. Hij vertelt me dat deze hut alleen 's zomers open is en door vrijwilligersorganisatie (natuurliefhebbers) wordt beheerd. Steeds samen met z'n tweeen voor 10 dagen.

Imgp3498Zijn collega, een doedelzakspeler, laat net een paar nummers horen.

Na me verfrist te hebben keer ik weer terug naar het dal.

Imgp3496Onderweg genietend van het uitzicht op Sierre....

De terugweg gaat in minder dan een uur, ik ben flink wat wandelaars voorbijgestoven bij het afdalen.

Volgens de organisatie van Sierre-Zinal zou je op Ponchet 34% van je eindtijd hebben. Dit betekent dat een tijd van 4:30 in Zinal haalbaar moet zijn.

6 opmerkingen:

  1. Een typisch Bergloper-verslag! Mooie foto's, enthousiast verhaal en wat een hoogteverschillen. Mooie Pinksterdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het hier in Almere toch maar behelpen met heuveltraining.
    Zie je de 24e! (hoop dat we niet al te hard gaan, de 21e loop ik nog een marathon)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooal het gat in het profiel ziet er indrukwekkend uit. Mooie fotoxb4s en idem verslagen. Er zijn meer vroege loopvogels dan ik dacht

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb jij toch een machtig mooie hoogtestage. Straks in NL ga je toch zeker wel profiteren van al die rode bloedlichaampjes en pieken op een marathon? Ik voorzie een <3:30.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuke route zeg..als ik eens in de buurt ben en een doedelzak hoor. Veel plezier nog deze rustige vakantie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen