zaterdag 16 augustus 2008

Culemborg-Barneveld

Het kantoor waar ik voor werk is gevestigd in Culemborg. Een tijdje geleden ontdekte ik m.b.v. de TomTom dat de kortste route van Culemborg naar Barneveld 42km bedraagt. Dat werd daarmee voor mij direct een uitdaging om een keer vanuit werk naar huis te lopen. Dat moet dan wel op een vrijdagmiddag en vandaag is het zover. Met de trein 's morgens vroeg naar Culemborg, hardloopkleren mee. Da's even wennen zo'n trein wanneer je alles met de auto doet.
De laatste bespreking is om 15:45 afgelopen en ik kleed me snel om. Drankgordel om, electronica omhangen en instellen. Ik heb van te voren een route uitgezet via Oziexplorer en deze geupload naar m'n Garmin.
Even een toelichting geven aan 2 collega's die me verwonderd aankijken nu ik een hardlooptenue aan heb.
Om even over 16:00 uur vertrek ik dan.
Een klein parkje in Culemborg aan de Parklaan.
Culemborg weer uit.
Weilanden met doorboven mooie luchten. Om 15:00 uur was er nog een stevige bui maar die drijft langzaam voor me uit.
Bij Beusichem ga ik richting het veer om de Lek over te komen.
Paarden in de uiterwaarden.
't Veer kan niet meer ver zijn....
De veer van Beusichem komt net weer naar deze oever van de Lek.
Aan de overkant ga ik weer in oostelijke richting richting Wijk bij Duurstede via een klein weggetje dat langs boomgaarden voert.
Plotseling duiken de Prinses Irenesluizen op (Amsterdam-Rijn kanaal).
Oude kern van Wijk bij Duurstede met de stompe toren.
Vanuit Wijk bij Duurstede de Rijndijk op richting Amerongen.
Rivierenlandschap.
Stuw bij Maurik.
Amerongen in zicht met kasteel Amerongen tussen de bomen.
In Amerongen heb ik de route langs een cafetaria gepland. Hier koop ik een paar koude flesjes water om m'n voorraden aan te vullen. Ook neem ik een gelletje. Ik ben nu ongeveer op de helft.
De Amerongse berg. Na alle berglopen was het even zoeken naar de berg hier maar er zat toch echt een stijging in.
En al snel ben ik weer over de berg...
De Valleikanaal ten westen van Veenendaal.
Direct nadat ik onder de A12 door ben gegaan draai ik een mooi rustig weggetje in, Schalm.
Ik begin nu na 30km wat pijnlijke kuitspieren te krijgen. Waarschijnlijk is het herstel van Sierre-Zinal nog niet voldoende gevorderd.
Het tweede stuk van de Schalm richting Renswoude.
Een beetje overbelicht, maar toch:  Kasteel Renswoude.
Even hierna ga ik rechts richting Ubbeschoten.
Scharrelkippen.
De kuiten worden nu zo pijnlijk dat ik besluit om te stoppen en even naar huis te bellen om me op te laten halen. Ik heb net de gemeentelijke grens van Barneveld gehaald na 37 km en ik wil niets beschadigen (nog 6 km te gaan).
Ik heb werkelijk genoten van deze tocht en ben zeker van plan deze nog een keer te doen. Wel met enkele kleine aanpassingen omdat ik met name de Rijndijk nogal druk met verkeer vond.

7 opmerkingen:

  1. Kouketer - Henk21 mei 2008 om 00:52

    Ik vond het vanmiddag ook erg leuk Ronald!
    Nog even ter aanvulling op je verslag:

    De foto waar je zelf op staat is genomen voorbij de 1e (fraeylema)molen.

    De gebouwen bij het doorkijkje bij Woudbloem zijn de overblijfselen van een aardappelmeelfabriek. (tegenwoordig jachtbouwwerf)

    Je schrijft dat alles in Groningen doodloopt... ja, alles, behalve ikzelf op dit moment! ;-)

    Ik kom graag een keer een tegenbezoek brengen.

    Groeten,
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondanks alles hebben we toch een mooi landje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi!
    Had je nog wel tijd voor je klant over?
    Tot zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet te veel vertelen over dit mooie rustige trainingsgebied,straks komt de halve randstad hier trainen.
    Mooi dat je hier hebt kunnen lopen.
    Tot in Klazienaveen???,

    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige route Ronald. Heel verstandig om te stoppen voordat het te zwaar gaat worden: zo hou je de lol er in en kun je nagenieten van een mooi loopje met heel fraaie foto's.
    Groeten van Hans
    (C&R/Colimacon)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is nog eens een mooie marathon om te lopen!!.
    Mooie omgeving en handig om zo te doen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik loop sinds kort ook van huis naar mijn werk vv, maar dat is niet zo lang.
    (Fiets)route's zijn ook te maken via
    http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner/

    BeantwoordenVerwijderen