zondag 12 oktober 2008

Kaiserwinkl Halbmarathon (Walchsee)


Redelijk op tijd vertrokken, dacht ik.. Blijkt er een wegopbreking te zijn waar met verkeerslichten steeds een paar auto's doorgelaten worden. Ik ben uiteindelijk wel goed op tijd maar toch 20 minuten langer over gedaan.
Ik parkeer de auto bij aankomst net achter de groep van Voorne Atletiek. Direct even wat bijkletsen over gisteren en de verwachtingen voor vandaag.
Op het startterein is het weer lekker druk. Het is prachtig weer, zonnetje, 17 graden.
Ik ga nog maar even wat inlopen om de bloedsomloop in de benen lekker op gang te brengen na de zware toch van gisteren.
De twee Kenianen doen dat ook en grappig om te constateren dat ze alles synchroon doen, ook de zwaai oefeningen die ze even later doen.
Een deel van de groep uit Voorne. Met 134 Angela Verschoor. Zij heeft ook alle afstanden gelopen.
De lopersmeute staat klaar voor het startschot. Velen hebben al veel zware km's in de benen. Niet iedereen overigens want je kunt ook aan xc3xa9xc3xa9n of twee afstanden meedoen.
Na 1km, over een straat waar na de eerste ronde ook auto's mogen rijden.
Hier gaat Anton Lautner me net voorbij. Hij is het lopende bewijs dat snel lopen (gisteren 4:30!) en fotograferen goed samen gaan. Hij maakt ook altijd beeldrapportages die hij op www.marathon4you.de plaatst.
Ik spreek hem zowel van te voren als achteraf even. Ook hij ervaart het dit jaar wat moeilijker dan vorig jaar door de warmte.
De Walchsee.
De eerste helling in het parcours, haalt de snelheid er uit als je niet oppast.
Halverwege het eerste rondje komt Harald Wielenga van Running Rotterdam me achterop en haalt me even later in.
 

Vlak voor de doorkomst staat deze enthousiaste groep iedereen toe te joelen, een ereboog met de armen makend.
De leider van de wedstrijd kan ik niet meer op de foto zetten, deze Keniaan ligt op de tweede plaats (Ambrose Bitok). Jonathan Wyatt loopt vandaag een tactische race, hij mag een kwartier verspelen op de nummer 2. Vorig jaar won hij deze halve marathon nog.
Ik loop vandaag eigenlijk best wel lekker, ondanks dat het warm is. Harald haal ik in de derde ronde weer in en ik voel dat ik een mooi tempo heb gevonden. In de laatste ronde wordt het toch wel wat zwaarder maar ik weet het tempo vast te houden waardoor ik nog verschillende lopers voorbij ga.
De eerste ronde gaat in 24:54, de tweede in 24:50, de derde in 24:50 en de laatste in 24:58. Het lijkt wel op de cruise control er op stond. Uiteindelijk in 1:39:32 over de streep, twee minuten sneller dan vorig jaar.
Na afloop is er een speciaal lopersvak ingericht waar geen publiek mag komen. Da's handig want nu spreek ik nog verschillende lopers die anders in de grote massa waren verdwenen.
Lutz Prosch die hier tegen de boom zit spreek ik nog uitgebreid. Hij komt uit Osnabruck en kent het plaatsje Bohmte ook waar ik vroeger gewoond heb.
Wanneer ik weer huiswaarts keer na een uurtje valt me deze loper op. Er is zoveel plek om lekker in het gras te gaan zitten, waarom dan op het asfalt?
Jammer, het zit er weer op. 73,1km in drie dagen in een mooie omgeving met prachtig weer!

9 opmerkingen:

  1. 27km zonder te drinken, ronald?
    of had je wel een belt met allerlei lekker drankjes mee...?

    train ze, dries

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor, ik had zo'n belt mee maar de flesjes waren al weer eventjes leeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zie je wel dat rondjes best mooi kunnen zijn?
    Mooie foto's weer en goed gelopen. Hoe krijg je het toch steeds voor elkaar dat je ALTIJD mooi weer hebt? (vroeg ze jaloers)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk verslag! Dit smaakt naar meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verslag, heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha die Ronald.

    Gefeliciteerd met je mooie prestatie. Je Prachtige foto's en een mooi verhaal. Leuk om te zien en te lezen wat mijn buurman nu weer gedaan heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fraai verslag Ronald van 3 dagen Tirol met veel mooie foto's. Lijkt me erg fijn om daar te kunnen lopen met die bergen.
    Het voordeel van rondjes, zoals bij de halve marathon, is dat je de rondetijden goed in de gaten kunt houden. Knap zo constant als je liep en dat na een bergmarathon!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik zag de reactie van ben van voorne atletiek, we hebben ook wat foto's maar niet van onderweg , je hebt mij op een idee gebracht, dank en een leuke weblog heb je
    groeten uit oostvoorne ( heb alleen de hele gedaan)

    BeantwoordenVerwijderen