zaterdag 1 november 2008

Halve marathon Epe, een nieuw PR

Van Halve marathon Epe

Vorig jaar liep ik hier ook de halve marathon, georganiseerd door AV Cialfo. Een loop over 1 ronde met lange rechte stukken, mooi als voorbereiding op de Zuiderzeemarathon over 3 weken. Bij aankomst in Epe loop ik al snel een aantal Chat'n'runners tegen het lijf. Veel doen er mee i.v.m. het GLP klassement (Gelders Loop Paspoort) waarvan de 10km van Epe onderdeel uitmaakt.

Van Halve marathon Epe

In de kleedkamer kom ik Geert (rechts, "marathonlopertje" op CnR) tegen, hij loopt ook de halve marathon en over 3 weken eveneens de Zuiderzeemarathon. Ik weet nog steeds goed hoe hij precies op het moment dat ik het moeilijk had in 2005 bij de ZZM langzij fietste en me moed inpraatte! Top!

Van Halve marathon Epe

Bij het warmlopen loop ik met deze topgroep op. Van r-n-l: Dick, Dries, Rob en Jay, allemaal van Chat'n'run. Het is nog droog maar ook koud. In verband met de te verwachten regen ga ik vandaag in de lange outfit, waaronder m'n windstopper shirt.

Van Halve marathon Epe

Het startersveld staat klaar. Het plan is om samen met Mynko op te lopen met een snelheid van 4:20 per km. Maar als het startschot klinkt gaat Mynko er als een haas vandoor. Niet de haas die ik bedoelde. Mijn eerste km gaat in 4:11, te snel. Ik houd Mynko wel in het zicht. Na een km of 4 kom ik de eerste 10km lopers al weer tegen die het keerpunt hebben gehad. Prachtig gezicht, de geconcentreerde bekkies.

Na 5 km kom ik in 21:22 door, oeps toch wel snel maar het voelt niet slecht. Ik kom bij Mynko langszij, net voordat we de heuvel gaan beklimmen. Helaas kan Mynko niet aansluiten, het loopt niet zo soepel zegt 'ie. Ik krijg wel een andere medeloper, een Russische zoals later blijkt (Irina Lebendiskaja). Ze kan me maar net volgen de heuvel op en dat gaat gepaard met nogal wat gesteun en gekreun van haar zijde. Na 8km zijn we boven en kunnen we weer wat op adem komen.

De volgende 5 km gaat in 21:41, ondanks de heuvel die er in zat! Het loopt nog zo lekker dat ik begin te denken dat een PR er vandaag inderdaad wel in zit. Op het lange rechte stuk komt de Russische soms naast me lopen en op een gegeven moment zegt ze ook "Come on, come on". Blijkbaar denkt ze dat we inzakken qua tempo maar tegelijkertijd bedenk ik me dat ze waarschijnlijk op de eerste plek ligt en dat zo wil houden en dat ik haar daar bij mag helpen. Mijn pace is zeer constant, dus ik laat me niet opjutten.

Het zijn er niet veel maar toch rapen we de een na de andere loper op. Na 12km slaan we linksaf en begint de Russische het toch wat moeilijker te krijgen maar ze blijft vooralsnog aanhaken. De km's vliegen onder me weg, steeds in zo'n 4:18. De 3e 5km gaat in 21:17. Dit is dus in ieder geval al een PR op de 15km: 1:04:20! Het begint nu wel te regenen en dat voelt koud aan, vooral m'n handen.

Na de drankpost (die ik oversla) raakt de Russische achterop. Er komt nu een lastig stukje parcours met tegenwind, een stuk onverhard en geslinger door Epe. Desondanks gaat de vierde 5km nog in 21:48. Een nieuw PR is in de maak. Het laatste stukje is echt lastig, slingeren door het bos, een stuk over een dijkje langs de atletiekbaan maar daarna is de finish in zicht. Ik hoor Henk Borgmeijer mij aankondigen, nummer 325, Ronald Plenter uit Barneveld. He? Ik kijk op m'n startnummer en ja hoor, ik heb nr 325. Precies het nummer dat ik over 3 weken ook heb bij de ZZM met de bedoeling 3:25 te lopen. Dat moet helemaal goedkomen!

Van Halve marathon Epe

Ik kom in een zelfgeklokte tijd van 1:31:12 over de finish, een verbetering van bijna 1,5 minuut van m'n vorige PR! Bij het teruglopen maak ik toch nog maar even een foto van de klok. Je kunt zien dat het nu al behoorlijk regent (@Jannet: zie je nu dat ik niet altijd mooi weer heb?).

Ik wacht de Russische nog even op die een minuut later binnenkomt en feliciteer haar met de overwinning. Ze bedankt me voor het haaswerk. Na het douchen praten we als Chat'n'runners nog uitgebreid na in de kantine waar inmiddels de beloofde bitterballen op tafel staan. Jay heeft de eerste plaats bij de 10km mannen, Manon bij de vrouwen, prima prestaties! En Dick voor het eerst onder de 36 minuten, klasse! Om vijf uur stappen we op om weer huiswaarts te gaan.

Voor alle (onbewerkte) foto's zie de linkjes bij de foto's hierboven.

13 opmerkingen:

  1. Erg mooi hoor en indrukwekkend.
    Groet rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spasiba,Ronaldsky. Ty krasivy!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed werk Ronald,

    Hopelijk tot over 3 weken, maar ook na vandaag schat ik de kans op mijn deelname op ca. 50%. Mogelijk even een beetje noodgedwongen gas terug met het oog op de midwinter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met deze flinke verbetering van je PR! Zeer sterk gelopen gezien je vlakke 5 km-tijden. Op naar de 3:25 over 3 weken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig, loop jij ook eens in de regen. Blijkbaar moet je dat vaker doen, je loopt toch maar mooi een nieuw PR. Ik zal voor je duimen dat het over 3 weken keihard regent.
    Mooi: Ronaldsky, die moet ik onthouden:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anderhalve minuut, super! Komt de < 1:30 in zicht voor deze diesel??? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig gelopen! Van harte.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry, die naamloze reactie was van mij. Komt omdat ik nog geen koffie had gehad.

    Groet
    Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het begint wel eentonig te worden. Zijn de eerste kenianen al in zicht?

    Maar dat startnummer 325 moet je dan maar mee nemen bij de zuiderzee marathon. Dat schijnt te helpen heb ik uit betrouwbare bron

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van Harte met je PR !! Volgende keer onder de 1:30 ? ? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd en een top tijd.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtige prestatie, wat een tempo, nog een keer zo'n stap en je zit onder de 1:30.
    Succes in de ZZM.

    BeantwoordenVerwijderen