zondag 9 november 2008

Kathedraal Radio Kootwijk

Van Rondje Kootwijk 32km

Radio Kootwijk is een klein plaatsje midden op de Veluwe, met zoxe2x80x99n 120 inwoners. De geschiedenis van dit bijzondere dorpje voert terug naar het eind van de jaren 20. Ten behoeve van de communicatie met het toenmalig Nederlands-Indixc3xab bouwde de PTT een enorm hoge langegolfzender, later uitgebreid met kortegolfzenders. Uit de woonbebouwing van de werknemers ontstond het dorp Radio Kootwijk.

Vrije toegang
In de loop van de vorige eeuw verloren de zenders hun belangrijke positie aan modernere communicatievoorzieningen zoals satellietverbindingen. In 2004 verloor het park de laatste zendfunctie en werd het overgedragen aan Staatsbosbeheer. In het daaropvolgende jaar werd de omheining verwijderd, zodat alle wandelaars en fietsers vrije toegang hebben tot het terrein.

Kathedraal
Het meest in het oog springende onderdeel van Radio Kootwijk is het hoofdgebouw, ook bekend als xe2x80x98Gebouw Axe2x80x99, of xe2x80x98De Kathedraalxe2x80x99. Het is nu officieel een monument. De Nederlandse architect Jules Maria Luthmann tekende voor dit imposante gebouw in art-deco stijl. De sculpturen zijn van Hendrik van den Eijnde.

Twee weken geleden liep ik ook al rond (Radio) Kootwijk. Vandaag de route wat aangepast: van 25 naar ruim 32km, "bezoek" aan de Kathedraal en nog wat meer door de natuur.

Van Rondje Kootwijk 32km

Het is prima loopweer, een graad of 10, een waterig zonnetje. Ik heb nu wat meer onverhard pad op de route.

Van Rondje Kootwijk 32km

Van dit soort uitzichten kan ik geen genoeg krijgen. De herfst is nu wel bijna op z'n retour, de bladeren lijken nog maar aan een dun draadje vast te zitten aan de bomen, bij elk zuchtje wind dwarrelen er weer vele naar de grond.

Van Rondje Kootwijk 32km

Ik heb ook eens geprobeerd om een filmpje te maken tijdens het hardlopen. Dit naar aanleiding van het originele filmmateriaal van Rinus (die mijn weblog regelmatig bezoekt) van de Berenloop die hij recent liep. Het geeft toch weer een andere kijk op de omgeving waar je door heen loopt. Ik geloof alleen wel dat ik de fabrikant eens moet berichten dat de ingebouwde beeldstabilisatie niet zo goed werkt bij mij ;-)
(helaas werkt 'ie nog niet via Picasa, je kunt 'm wel bekijken bij YouTube)

Van Rondje Kootwijk 32km

Er is afgelopen nacht en ochtend nog wel het nodige water gevallen, alhoewel "nodig"?

Van Rondje Kootwijk 32km

Vanuit Radio Kootwijk loop via een kaarsrechte laan recht op de majestueuze ingang van de Kathedraal af. De weinige mensen die ik vandaag tegenkom zijn vooral hier te vinden.

Van Rondje Kootwijk 32km

Ik maak een extra lusje ten noorden van de A1, dwars door het mooie natuurgebied van het Caitwicker Zand. Hier kom ik jaarlijks in juni met de gemeentekring van onze kerk. Uiteindelijk loop ik dan weer via een paar tunneltjes onder de A1 door, terug naar de zuidkant van de A1.

Bij het 29km punt kan ik 2 kanten op. De geplande route zou bijna 34 km opleveren maar dat vind ik vandaag toch te veel. Ik heb gisteren ook al 14km getraind (wisselduurloop). Ik neem de kortere variant en kom dan na 32,3 km in 2:57 weer bij de auto terug.

En Eric, zoals je al eerder opmerkte, dit gebied is zeker de moeite waard voor een Train'n'Greetz!

10 opmerkingen:

  1. Geweldig gedaan, Ronald!! Mooie tijd, maar wat een verhouding tot je tijd op het vlakke, hxe8! De herinneringen komen weer boven bij al deze prachtige foto's. Jammer dat ik er dit jaar niet bij kon zijn, maar een tweede deelname zal er zeker komen.
    Grappig dat je op deze manier terug bent gegaan. De bus was inderdaad mijl op zeven, maar dat je er nog puf voor had!

    PS Bizar dat wij beide snelle Patrick Roadrat ruim geklopt hebben. En jij laat mij ook nog een kwartier achter je. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig zeg en Patrick ken ik en tijdens de ROPArun voorbereidingen en maas marathon en Utrecht marathon tegen gekomen.
    Een lange toffe klerel die loei hard kan rennen(Utrecht marathon)..
    Het geeft al aan hoe sterk je bent.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Mooi weblog heb je, ik ga deze op mijn site bij de links plaatsen voor diegene die deze site niet kennen, want voor de echte bergloop liefhebbers is dit mooi om te zien.

    groet,
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wordt de volgende Train'nGreetz ook gefilmd? Dan wil ik wel graag acteren: ik doe graag auditie voor 1 van de bijrollen in de achterhoede. Hopenlijk zijn de opnamen niet te vroeg, zodat ik nog wat kan inspelen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Afgetraind koppie heb je. En een mooi (veelbewogen) filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat filmen en toch een mooi overzicht van de omgeving!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het gebied ziet er erg mooi uit, altijd weer leuk om jou foto-verslag te lezen/bekijken, zo zie ik nog eens plekken waar ik nog nooit geweest ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi verslag is dit weer geworden.

    Heb me idd ingeschreven voor Urk-Zwolle, daar heb je ook leuke verslagen over geschreven, gaan elkaar vast spreken dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het filmpje werkt nu blijkbaar ook via picasa

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie trainingsloop volgens mij ga je volgende week in PR lopen bij de Zuiderzeemarathon. Succes, nu hopen dat de wind gunstig zal komen te staan van Urk naar Zwolle.

    BeantwoordenVerwijderen