zaterdag 22 november 2008

Zuiderzeemarathon 2008

Even voor achten arriveert Teus Valkenburg uit Scherpenzeel bij mij thuis. Ik ontmoette hem 2 jaar geleden bij het Rondje om de Koepel bij Lunteren en sindsdien spreken en ontmoeten we elkaar regelmatig. Wij hebben vorig jaar allebei aan de ZZM meegedaan en dit jaar rijdt hij ook met me mee. De tijd vliegt zo lekker snel voorbij naar Zwolle, alhoewel.... Onderweg wordt het sneeuwdekje op de weg steeds dikker en even staan we ook nog stil (blauwe zwaailichten in de verte). Gelukkig duurt het niet te lang.

Van Zuiderzeemarathon 2008

Bij aankomst direct omkleden en naar de warme kantine. Al weer zijn veel vrijwiligers in de weer om alles tot in de perfectie te regelen, zoals eigenlijk ieder jaar.

Van Zuiderzeemarathon 2008

In de kantine spreek ik nu eindelijk eens Leo Visscher, een van de organisatoren. Ik heb steeds contact met hem gehad over de parcourskaartjes die ik gemaakt heb voor de website. Hij heeft er ook voor gezorgd dat ik vandaag met startnummer 3(:)25 mag lopen. Mijn streeftijd is dus duidelijk!

Van Zuiderzeemarathon 2008

Geert (met het blikje) loopt vandaag zijn eerste ZZM nadat hij al wel de vorige 3 jaren met de fiets een bezoekje heeft gebracht om de lopers (en mij!) aan te moedigen. Verder tref ik Claudia aan die recentelijk de berenloop heeft gewonnen in een tijd onder de 3:20! Met een beetje geluk kan ik haar in het zicht houden vandaag. Andrxc3xa9 Pelgrom is toch maar komen opdagen omdat er een stevige rugwind is voorpeld!

Van Zuiderzeemarathon 2008

Ook Eric is weer van de partij. Hij zal het rustig aan doen. Om 09:45 vertrekken we met de bus naar Urk. Dit keer volgt de bus grotendeels het parcours dat we gaan lopen. Nu is nog duidelijker wat we vandaag te doen hebben!

Van Zuiderzeemarathon 2008

Gelukkig was er bij aankomst een kantine opengesteld waar we tot vlak voor de start warm konden blijven. Ook hier spreek ik weer diverse bekenden. De start is om 11:00 uur en eigenlijk gaan we in 1 rechte lijn naar Zwolle, niet het mooiste parcours (de vorige 2 edities door de Mastenbroekerpolder vond ik persoonlijk fraaier).

Van Zuiderzeemarathon 2008

De weg voert via Nagele naar Schokland. We hebben de wind toch niet zo van achteren als voorspeld, het lijkt toch wat meer NNW. Bij Schokland pakken zich donkere wolken samen. Even later begint het te sneeuwen/ijsregenen en hebben we flinke rukwinden, gelukkig niet recht in het gezicht. De cruisecontrol staat ingesteld op 4:45 per km en dat houd ik vrij gemakkelijk vast.

Van Zuiderzeemarathon 2008

Ik nader Ramspol op 20km. Hier staat altijd een uitgebreide drankpost. Een motoragent rijdt vlak voor me op het fietspad en stopt zomaar bij de drankpost. Ik kan er dus niet meer langs en ik kan ook niet bij het water om m'n gelletje weg te spoelen. Wanneer hij het door heeft moeten we er allebei om lachen.

De halve marathon gaat precies in 1:41:00, ik heb dus nog 1u44min over om de 3:25 te halen. De weg voert nu langs een drukke verkeersweg tot aan IJsselmuiden. Daar moeten we met wat bochtenwerk tussen mensen, auto's en andere objecten door om vervolgens richting 's-Heerenbroek te lopen. Rond de 30km voel ik toch weer wat misselijkheid opzetten en ik besluit geen drinken meer te nemen. Gelukkig trekt het bij 33km weer weg. Ik zet wat aan om weer naar een pace van 4:45 te gaan. Ik haal nu veel mensen in en dat zal zo blijven tot het einde. De 35km gaat in 2u48min, zo snel ben ik nog nooit geweest op de marathon.

Van Zuiderzeemarathon 2008

Na 3:23:03 kom ik over de streep (foto is 10 seconden later gemaakt). En om dit nieuwe PR te vieren gaat het zonnetje net lekker schijnen. Maar echt warm is het toch niet, brrr. De tweede helft is dus in 1:42 gegaan, mooie vlakke race al zeg ik het zelf.

Van Zuiderzeemarathon 2008

Claudia is een minuutje eerder gefinisht, zij had het laatste stuk wat verval. Op de helft lag ze nog 4 minuten voor. Mo ging er in het begin als een haas vandoor maar ergens rond de 34km haalde ik hem weer in. Maar ook hij is ruim onder de 3:30 gebleven, mooi hoor!

Van Zuiderzeemarathon 2008

Teus finisht in 3:36, het liep niet helemaal lekker maar toch weer een mooie tijd! We gaan direct naar de kleedkamer want ik heb het wel erg koud gekregen. Na een heerlijk warme douche nog even naar de kantine voor de prijsuitreiking. Jeroen Romeijn heeft het parcoursrecord gebroken in een tijd van 2:32, chapeau! Claudia heeft bij de dames gewonnen maar helaas lag ze op dat moment net even op de massagetafel....

Het was weer een zeer geslaagde editie van de ZZM, hulde aan de organisatie!

21 opmerkingen:

  1. Wat heb jij toch een machtig mooie hoogtestage. Straks in NL ga je toch zeker wel profiteren van al die rode bloedlichaampjes en pieken op een marathon? Ik voorzie een <3:30.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuke route zeg..als ik eens in de buurt ben en een doedelzak hoor. Veel plezier nog deze rustige vakantie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet alleen hulde aan de organisatie, maar zeker ook aan jou! Wat een mooie tijd. Maar hoe zit dat nou met die startnummers? Welk nummer moet je nou de volgende keer dragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd Ronald. Uitgelopen in een prachtige PR. Die staat. Geniet er van.

    h.gr.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super gedaan Ronald. Wat een geweldige tijd in toch die barre omstandigheden. Dikke Proficiat! En ja, Claudia heeft het weer geflikt, 3x achter elkaar 1e dame, echt goed

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ronald, van harte met deze prachtige PR-verbetering!!
    Zonder foto's had er vandaag zelfs een 3:22 in gezeten ;-)
    maar dan hadden wij weer niet zo'n aantrekkelijk verslag...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ronald, waar moet dat heen. Het ene pr na het andere. Welk nummer laat je de volgende keer opspelden vraag ik me af. Ik zie je vast weer in Apeldoorn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, alweer zo'n mooie tijd. Van harte gefeliciteerd (en dat met foto's.....zucht)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk je te ontmoeten, je hebt een supertijd gelopen. Was idd erg kort na finish en ik ben nog gehuldigd na massage en beker snert.

    Geweldige foto's ga er nog een paar lenen, misschien tot een volgende loop.

    groetjes Claudia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig Ronald, ik vind het super van je. En vooral omdat je een gewoon een aardige vent bent die ik erg waardeer.
    Groetjes Leo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie prestatie en dat op een vlak parcours !
    De kou heeft ook zo zijn voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om je te zien. Je hebt een mooie tijd gelopen.Wat een prachtige foto's heb je onderweg gemaakt
    Groet Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey Ronald eindelijk gaat ie goed en je hebt geen last gehad van je maag inhoud. keurigetijd dar ben ik de laatste marathon's nnog niet aangekomen. Ik hoop naar een herstel periode de draad weer op te kunnen pakken voor jou op naar de 3uur20
    groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd en wat een mooie PR en snelle tijd zeg.
    Mooi verhaal en Mo even gesproken over de marathon en je liep even met hem mee begreep ik.
    Geniet ervan en op naar onder de 3:20 uur.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Van Harte met weer een PR!
    2004: 3:52
    2005: 3:47
    2006: 3:40
    2007: 3:33
    2008: 3:23
    Je versnelt nog steeds! Waar gaat dat heen?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. gefeliciteerd,,,.. hele snelle tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van harte met het behaalde resultaat, er staan wat foto's op www.dekker56.spaces.live.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prestatie, een geweldige pr verbetering, op naar de <3:20???

    BeantwoordenVerwijderen