zondag 4 januari 2009

Marathon Kevelaer

Van Marathon Kevelaer

De afgelopen dagen werd ik fysiek "op de proef gesteld" omdat het een complete ziekenboeg is in huize Plenter. Menno heeft het wel het meest te pakken. Denk je dat hij eindelijk weer wat binnenhoudt, komt alles er toch weer uit. Hij is nu zo slap dat hij er maar wat bij hangt. Het heerst hier overigens. Ondanks dat het hele huis wel vol ziektekiemen moet zitten raak ik toch (nog) niet besmet. Vanochtend voel ik me goed dus ik kan ik geen smoes verzinnen om niet af te reizen naar Kevelaer.

Kevelaer? Ja, ik heb me ingeschreven voor de marathon aldaar. Mijn eerste marathon in 2009. En ja, ik pak de uitdaging van Jannet op om eens een rondjesmarathon te lopen, 7x6km + 195m. Ik zie er tegenop maar ik zal me eens wat oefenen in mentale veerkracht. Ik ga dus toch ook al zou ik nu makkelijk een smoes kunnen verzinnen (oef 1).

Van Marathon Kevelaer

Het is slechts 70 minuten rijden naar Kevelaer. Deze plaats ligt ten oosten van Gennep, in Duitsland. De centrale plek is een Jugendherberge. Ik had toch een ander gebouw verwacht dat dit pand. Aan de marathon mogen maximaal 333 lopers meedoen. Geen idee waar dit getal vandaan komt. Er is in de weken vooraf aan de marathon een levendige ruilhandel in startbewijzen. Zo ben ik ook aan een startnummer gekomen.

In de jeugdherberg zijn goede voorzieningen. Ruim genoeg douches (warm!), wc's, omkleedgelegenheid. Sommigen zijn al eerder aangereisd en hebben hier overnacht.

Van Marathon Kevelaer

Het is een gemoedelijk geheel. De start vindt plaats om 10:00 uur. Het is 2 graden boven nul en het is droog. Er staat helaas wel een stevige bries. Aangezien ik niet verwacht dat ik veel afwisseling in het parcours krijg ga ik vandaag echt voor een PR. Dat is de lol voor vandaag. Ik wil elk rondje van 6km in 28min lopen en een vlakke race.

Van Marathon Kevelaer

Toen ik dit bordje bij aankomst al zag wilde ik al weer huiswaarts gaan, da's toch niks voor mij? Maar ik overwon me zelf (oef 2).

De eerste ronde gaat in 28:06, goed op schema. Ik twijfel al wel of ik m'n plannen moet bijstellen. De wind is op het tweede gedeelte van de ronde behoorlijk stevig waardoor ik het vereiste tempo niet vast kan houden. Dat moet ik dan weer goedmaken op het eerste deel van de ronde. De tweede ronde gaat in 27:57 en het loopt nog lekker.

Van Marathon Kevelaer

Ik vind het landschap eerlijk gezegd wat saai. Ook dat nog. Hoe houd ik me nu zelf bezig? Ik loop behoorlijk vooraan (eerste 30) waardoor ik ook steeds alleen loop. Niet zeuren, gewoon doorgaan (oef 3). Ronde 3 gaat in 28:10. Met welke instelling ga ik nu ronde 4 in? Ah, ik ga me voorbereiden op de halve marathon, die moet ruim onder de 1:40 (oef 4).

Van Marathon Kevelaer

Vlak voorbij deze enthousiaste en trouwe supporters is het halve marathon punt. Die passeer ik in 1:39. Dat zou voldoende moeten zijn voor een PR. Maar nu wordt het toch al zwaarder. Ronde 4 gaat in 28:20. Ik begin een beetje last te krijgen van mijn rechter hamstring. En ook de vingers van mijn rechterhand raken onderkoeld. Maar ach, 30km mag geen probleem zijn, dus nog maar weer een ronde. Om wat afleiding te hebben ga ik maar eens proberen m'n vingers weer warm te krijgen en de gevoelige hamstring naar het onderbewustzijn weg te drukken (oef 5). Verder is het wat stuivertje wisselen met een loper voor wat betreft voorop lopen.

Ronde 5 gaat toch echt wat minder, in 29:09. Een tijd onder de 3:20 zit er niet meer in. De wind speelt me te veel parten en verder wil de hamstring ook niet echt meewerken. Ronde 6 ga ik in met het idee dat het hierna nog maar 1 ronde is. Maar het gaat totaal niet soepel meer. Afleiding is er even wanneer ik halverwege deze ronde door de koploper wordt ingehaald en er wat opwinding is bij de supportersgroep van Winnekendonk.

De 6e ronde gaat inmiddels boven de 30min. Zal ik uitstappen? Welke motivatie kan ik vinden om toch nog door te gaan? De klok wijst 2:53 aan bij doorkomst 36km. Dan bedenk ik dat een tijd rond de 3:25 nog haalbaar is, en zelfs m'n 2e beste tijd op de marathon kan worden. Ik ga dus door en laad me zelf mentaal op (oef 6). Maar o, o, o, wat gaat die laatste ronde moeizaam. Voor het eerst wordt ik nu ingehaald, vooral de laatste km's. Ik denk dat er zo'n 10 lopers voorbijgaan. Met een ronde van 32+1 minuten pers ik me over de finish in een tijd van 3:26:12.

Op zich zou ik dik tevreden geweest zijn met deze tijd een paar maanden geleden maar nu was mijn doel vooral een PR lopen. Ik heb wel het idee dat ik "makkelijk" een tijd onder de 3:20 kan lopen wanneer de wind wat minder was geweest en ik de week er voor een wat minder zware duurloop doe. Er komen nog genoeg mogelijkheden. Positief: ik kan vandaag weer een sub 3:30 bijschrijven!

Al met al zal ik toch niet snel meer rondjesmarathons lopen. Da's gewoon niet mijn ding. Te weinig afleiding en afwisseling. Dat was mijn conclusie ook al bij de Drenthemarathon en na vandaag is dat weer versterkt. Ik heb ook vol onbegrip maar tegelijk respect de verslagen en het beeldmateriaal van de 6 uur van Heerde bekeken.

13 opmerkingen:

  1. Erg vroeg zeg en je marathon tijd is echt super, wou dat ik dat ooit eens kon lopen!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met deze knappe prestatie zo vroeg in het jaar.

    groet Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. PR ziet er helaas niet altijd in, maar slechts 3 minuten erboven met deze koude en winderige omstandigheden is een goede prestatie daar kun je best trots op zijn!!
    Wat wordt de volgende 42,195?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Keurig gelopen zeg en dat PR komt er wel Mr. Plenter!

    Groet Cornxc3xa9

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oef, oef... Objectief gezien geen slechte tijd, toch? En als bonus een stukje zelfinzicht ;-)
    Ik wens je een van punt-tot-punt lopend 2009 toe zonder rondjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wees blij dat het rondjes waren anders had je misschien wel 15 km achter elkaar tegenwind gehad. Maar toch vind ik het wel een beetje een PR: PR op een rondjesmarathon (gefeliciteerd!), een PR bij een marathon onder de 3 graden (alweer gefeliciteerd!) en nog nooit zoveel rondjes achter elkaar gelopen (gefeliciteerd!!!!).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch weer een mooi start van het nieuwe jaar.

    En het laat toch weer mooi het metale aspect van lopen zien.
    In ieper was je blij geweest met alles onder de 3:30 nu ben je "Teleurgesteld" met 3:26:12

    Maar de voortekenen voor 2009 staan in ieder geval goed

    BeantwoordenVerwijderen
  8. supergedaan Ronald, weer een sub 3:30. ik vind het knap! gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch snel gedaan en de rondjes vond ik over het algemeen wel meevallen.
    Over 2 weken 10 keer zo'n rondje!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. saai he, en ik vond de rondjes van de 10km in voorthuizen al bijna te veel van het goede. mooie tijd iig, die 3:20 komt wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De beste wensen !! Zo te lezen ben je het jaar goed begonnen. Dat beloofd veel goeds. Rondjes lopen... ach voor een trainingsloop is het wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lang leve de grote rondjes. Is Enschede een optie voor die 3.20 of durf je de week ervoor een leuk rondje door de duinen aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gefeliciteerd met je mooie tijd, misschien niet de PR die je gehoopt had maar ook niet opgegeven. Duidelijk niet jou marathon.

    Nog de beste wensen voor jou en je gezin, dat 2009 een mooi, sportief en gezond jaar mag worden. Alles weer een beetje opgeknapt thuis?

    BeantwoordenVerwijderen