maandag 7 september 2009

Dijkenloop: terug bij af

LogoPrecies 5 jaar geleden probeerde ik mijn eerste marathon te lopen. Je raad het al, de Dijkenloop in het Land van Maas en Waal. Voor een marathondebuut liep het dramatisch af, ik moest uitstappen na 25 km. Het was veel te warm weer: 30 graden, windstil, open zon. Na 20 km voelde ik me al beroerd en zo later bleek was ik na 25 km behoorlijk uitgedroogd: 4 kg lichter!

Na de Osnabrucker Landmarathon 2 weken geleden voelde ik me ook weer terug bij af. De slechtste marathontijd op vlak terrein en alle verschijnselen zoals 5 jaar geleden. Ben ik dan geen stap verder gekomen? Afgelopen woensdag besloot ik deze smet uit het verleden maar eens weg te werken. Ik schrijf me nog net op tijd in voor de Dijkenloop. Wel natuurlijk nadat ik de weersvoorspellingen heb bekeken.

Van Dijkenloop

Bij aankomst in Beneden-Leeuwen is het een drukte van jewelste met mensen die de skeelerwedstrijd gaan doen. Op hun skeelers rijden ze door de zaal, de hal en zelfs de wc's. Maar na hun start om 10:00 wordt het een stuk rustiger en kan me rustig omkleden in de kleedkamer. In de hal kom ik weer eens de gezelligste loopclub uit Veenendaal e.o. tegen: Pieter, Nico, Theo en anderen. Zij organiseren jaarlijks de Galgenbergmarathon.

Van Dijkenloop

Met de bus worden we van Beneden-Leeuwen naar de startplaats Altforst vervoerd.

Van Dijkenloop

Muzikaal onthaal in Altforst! Maar ook verderop langs de route regelmatig muziek uit boxen of gewoon live muziek!

Van Dijkenloop

Vooraf spreek ik Jay Sauer (ook van Chat'n'run), de latere winnaar van vandaag. In een tijd van 2 uur en 33 minuten, ga er maar aan staan. Mooi contrast met mij eigenlijk wel. Hij helemaal gefocussed op een snelle tijd en winnen, ik sta daar met m'n rugzak en fotocamera...

Van Dijkenloop

De start is om 11:30 uur, we lopen dan eerst naar Appeltern om vervolgens een rondje te lopen en naar het westen te gaan, langs de Maas. Vanaf de dijken prachtig uitzicht over de rivier en de uiterwaarden. Henk Sipers is blijkbaar van plan een goede tijd neer te zetten want al vroeg na de start haalt hij me in (met rugzak e.d.). Ik houd vandaag m'n hartslag goed in de gaten, moet de eerst 25 km tussen de 160-165 blijven. Dat resulteert in een tempo van 5:00-5:15. Prima.

Van Dijkenloop

Het eerste wisselpunt voor de estafettelopers. Zo af en toe word ik ingehaald door een estafetteloper. Zijn zijn 10 minuten later gestart. Ook hier weer de nodige vrijwilligers om alles soepel te laten verlopen. Opvallend overigens dat er zoveel vrijwilligers zijn! Waar halen ze die allemaal vandaan? Elk kruispunt, elke zijweg, drankposten, enz.

Van Dijkenloop

Harde muziek blaast me tegemoet. Net als de wind overigens. Die is toch steviger dan ik verwacht had. Het geeft wel lekker afkoeling. Omdat ik eigenlijk best relaxed loop spreek ik diverse lopers en loopsters onderweg. Gezellig. Zo lopen we door Maasbommel en Alphen, op weg naar Dreumel.

Van Dijkenloop

Vanaf hier geen tegenwind meer maar zijwind. Nog even en ik ben bij het eindpunt van 5 jaar geleden, het 25km punt. Maar het voelt nu erg goed, ik loop heerlijk.

Van Dijkenloop

Het Dijkenpunt. Aankomst bij de Waal. Vanaf nu de wind mee. Het nadeel is nu dat ik slechter m'n warmte kwijt kan. Ik blijf dus gecontroleerd lopen, hartslag maximaal 170.

Van Dijkenloop

Ook hier mooie uitzichten. Wel veel scheepwaart op de Waal. Ondertussen ga ik bij de drankpost een groepje lopers voorbij die ik al een uur in het vizier heb. Hieronder ook de 2e dame in het veld.

Van Dijkenloop

De Prins Willem Alexander brug. Een apart verhaal, ooit tijdens mijn studie Civiele Techniek behandeld. Een vierbaansweg naar het Land van Maas en Waal? Voor een paar kleine dorpjes? Ondertussen heb ik er ruim 35 km op zitten. Even na de brug zie ik de eerst dame lopen, een Zuid-Amerikaanse loopster. Ze gaat erg langzaam, later hoor ik dat ze kramp heeft gekregen.

Van Dijkenloop

Kermis in Boven-Leeuwen. Het is nu niet ver meer. Het veld is nu zo uitgerekt dat ik grotendeels alleen loop.

Van Dijkenloop

In de 2 saaie laatste kilometers naar de finish word ik bijgehaald door de 1e dame. De speaker heeft niet door dat de Zuid-Amerikaanse loopster ingehaald is door een andere dame. Ik wijs hem meerdere malen op de dame die inmiddels naast me loopt en dan maakt hij zijn misser snel weer goed door haar als winnaar om te roepen.

Na 3 uur 35 minuten en 57 seconden kom ik tevreden over de finish. Het smetje van 5 jaar geleden en van 2 weken geleden is weer weggewerkt. Ik kan nu ook wel de conclusie trekken dat het lopen op hartslag mijn maagproblemen kan voorkomen! Tijdens en achteraf geen enkele hinder van gehad. Overigens ook vlak gelopen, de eerste helft gelijk aan de tweede helft.

Plussen:
mooie route; goede organisatie; veel vrijwilligers; enthousiast (muzikaal) publiek; warme douches

Minnen:
slechts 1 kleine kleedkamer; afstanden tussen parkeerplaats en hal en tussen finish en de hal; geen afgifte tassen bij startplaats

9 opmerkingen:

  1. Als ik niet geblesseerd was, was ik er zeker bij geweest. Leuk om te lezen wat ik gemist heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie loop in deze omgeving heeft weer fraaie foto's opgeleverd.
    Wat me opvalt is dat je verhaal begint met "Vroeger, toen .... ;-))
    Ik ben "vroeger" (na eindexamen middelbare school) met een vriend van Eibergen naar de Belgische kust (Blankenberge) gefietst en 2 weken later aan het einde van deze vakantie weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie training. Het wordt saai maar voor ik naar Nijmegen verhuisde woonde ik in Bennekom (en liep stage in Wageningen. En daar deed ik 's avonds, wanneer niemand het kon zien, mijn eerste hardloopstapjes. Na Bennekom en Nijmegen verhuisde ik weer naar Hengelo, dus ik weet al waar jij volgende week gaat lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie tocht weer. Leuk om zo steeds een ander stuk van Nederland te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie tijd, precies mijn PR. Maar die liep ik minder ontspannen dan wat jij nu deed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even een vlekje wegwerken ...
    Zo te lezen liep je gemakkelijk aan de hand van je hartslag. Mooi dat het goed werkt om maagproblemen te voorkomen.
    Op naar de volgende uitdaging. Nog meer vlekjes weg te werken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt (en ziet eruit) als een hele mooie marathon en fijn dat het lopen nu goed ging. Gefeliciteerd met je tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie Marathon Ronald, zo te zien aan, alweer, de mooie foto's. Hele nette tijd, gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen