zaterdag 13 januari 2007

Lange duurloop geslaagd!

Vandaag is de test of ik op 28 januari meedoe aan de marathon of de Asselronde in Apeldoorn. Ik heb een ronde van 30km op de planning staan, eigenlijk is het een grote driehoek Barneveld-Ginkelse hei-Otterlo-Barneveld. Het is flink bewolkt maar het regent niet. Temperatuur rond de 11 graden.
Ik ben weer helemaal bepakt en bezakt: 1 gelletje, 4 flesjes verdunde cola, 2 flesjes water (voor de gel), telefoon (voor noodgevallen), toiletpapier en natuurlijk mijn digitale camera. Van te voren even een IBUPROFEN genomen i.v.m. mijn gekneusde rib.
Ik ga lekker rustig op weg met een tempo van 5:30/km. Dat voelt goed aan, weinig last van de rib.

Het is erg rustig op de Ginkelse hei. Ik geloof dat ik hooguit 5 fietsers en 2 hardlopers ben tegengekomen.
Deze ronde heb ik al een tijd niet meer zo gelopen en de vorige keer waren alle bomen nog met bladeren bedekt.
Precies halverweg voel ik iets prikken in mijn voet. Ik stop even en haal een dennenaald uit mijn sok. Ik neem maar direct mijn gelletje en drink er veel water bij. Wanneer ik weer op gang kom besluit ik toch maar iets sneller te gaan lopen, zo'n 5:25/km. Wanneer ik van Otterlo naar Barneveld ga probeer ik de snelheid vast te houden, ondanks dat ik een flinke tegenwind heb.

Het is goed te zien dat mijn hartslag ook langzaam oploopt vanaf het midden. Het is altijd een uitdaging om bij flinke tegenwind toch het tempo vast te houden.
Uiteindelijk heb ik de 30km gelopen in 2:43:45, een gemiddeld tempo van 5:27 bij een gemiddelde hartslag van 164 bpm.
Ik heb dus eigenlijk wel lekker gelopen. De rib nauwelijks gevoeld en de knie heeft zich ook prima gehouden.
Ik ga me dus maar inschrijven voor de midwintermarathon over 2 weken. Het zal geen PR worden. Misschien probeer ik aan te haken bij Eric de reisgids en/of Jan.

5 opmerkingen:

  1. Dat is goed nieuws, Ronald!
    De MWM is ondanks de parcoursverlichting uiteindelijk toch geen parcours voor een PR...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend goed!! Is het niet zo dat als je een training loopt, het toch anders is dan een wedstrijd? En dat je dus tijdens de wedstrijd (normaal gesproken) beter loopt? Tijdens een wedstrijd hoef je ook niet zoveel mee te nemen, scheelt weer ballast.
    Succes in voorbereiding naar Apeldoorn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk eens aan, wat een afstand zeg..goed gedaan en natuurlijk veel sucses met de marathon.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, de hele marathon en dat met een gekneusde rib en een paar aangeskiede knieen. Ik was in die zelfde periode in Oostenrijk en er waren een boel Oostenrijkse "jochies" op de pistes die in xc3xa9xc3xa9n rechte lijn met 120 km/uur naar beneden skiede, tussen een boel mensen door. Ik heb ook twee keer opzij moeten springen. Erg irritant. Hopelijk volgend jaar meer sneeuw. dan is het niet zo druk op de pistes die wel open zijn.

    Succes met je voorbereidingen voor de marathon, forceer niets en geniet van de wedstrijd!

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen