zondag 28 januari 2007

Midwintermarathon


Onder welke categorie moet ik dit nu scharen, onder wedstrijd of training? Ik heb vandaag duidelijk geen PR-doelstelling, dat komt in Diever wel weer.
's Morgens om 07:00 uur sta ik op om de nodige voorbereidingen te treffen: eten, drinken, pleisters, spullen om mee te nemen enz. Om 09:00 gaan we ter kerke, nu met 2 auto's omdat ik na afloop direct naar Apeldoorn afreis. Het is weer een fijne, in geestelijk opzicht voedzame, kerkdienst. Na afloop (uhh, het is al 11:10 uur) haast ik me snel naar de auto en rijdt richting Apeldoorn.

Op advies van Eric parkeer ik mijn auto vlak voor de deur bij Sporthal Sprengeloo waar de marathonlopers zich kunnen omkleden.
In de hal kom ik al snel Ronald Moska en Rogier tegen. Ronald straalt niet veel energie uit moet ik zeggen. Toch wil hij wel de marathon lopen, maar ik heb zo m'n twijfels. Even later schuiven Jan Broers en z'n Fortis-loopmaat aan die zich ook nog moeten omkleden. Zo laat ben ik dus ook weer niet.

Na omkleden e.d. gaan we, Rogier, Jan en ik snel richting de start, toch nog zo'n 500m. Ronald Moska is al vooruit gegaan.

Onderweg zie ik aan de overkant een grote groep vrijwillgers lopen die blijkbaar net van de briefing komen. Zonder hen is het allemaal niet mogelijk.

Ietsje verderop komen we bij Orpheus waar we onze startnummers nog moeten halen. Gelukkig is het niet druk meer bij de balie. Het is dan ook al 12:00 uur geweest. Velen staan waarschijnlijk al in het startvak.
De eerste die me opvalt is Taco Hanou, ook een chat'n'runner die we even de hand schudden. Daarna snel nummers opspelden. Ik blijf twijfelen of ik nu een dun thermohemdje onder m'n nieuwe Gore Next2Skin shirt aan moet trekken. Bij regen en wind kun je het toch wel koud krijgen. Ik besluit het toch maar aan te houden.

Het is onduidelijk waar we nu onze kledingzak achter moeten laten, nergens een afgiftepunt te vinden. Jan en ik gaan maar snel terug naar Orpheus om daar de zak in een hoekje neer te leggen. Bij terugkomst in het startvak is men al aan het aftellen. Een vliegende start wordt het dus. Ik vind het allemaal wel leuk, ik heb ook totaal geen wedstrijdspanning.
Het is verschrikkelijk druk de eerste km's. Maar dat zal ook wel komen doordat ik helemaal achteraan gestart ben en dus vele langzame lopers op m'n weg vind. Jammer dat men niet aan de buitenkanten wat meer vrije ruimte laat.
Aan de andere kant wordt ik zo gedwongen lekker rustig te starten. De eerste km's loop ik dan ook zo'n 5:15 per km.
Bij Berg en Bos wordt ik op de foto gezet door Wim Derksen. Die maakt er echt werk van. 's Avonds staan zijn foto's al op de site.
Na een paar km loop ik in op Gert, iemand bij ons uit de kerk. Ik loop een stukje met hem op, hij doet de Asselronde.

Al snel loop ik vervolgens op Eric van Chat'n'run in en ik zie dat Jan zich bij hem gevoegd heeft. Ik spurt er even voorbij om vervolgens langs de kant een foto te maken. Hier blijkt ook Jannet bij te lopen van Chat'n'run (midden) en een loopmaat van Eric die inmiddels ook lid is geworden.
Ongemerkt loop ik op dit groepje uit en blijf zo op 5:15-5:25 zitten. Het parcours is mooi maar de regen vind ik vandaag vervelend. Aan het einde van de eerste ronde loop je de Loolaan op en dan hoor ik dat de nummer 1 inmiddels al binnen is en nummer 2 er aan komt. Ik zit bij het keerpunt omgeveer op 2:28.

Dit is nog vlak voor het keerpunt, in de afdaling maar ook in de nattigheid.
Na het keerpunt blijken tot mijn verassing Eric en Rob vlak achter mij te zitten. Jan zit daar weer een stuk achter. Na het 30km punt krijg ik het moeilijk, begin weer misselijk te worden. Wel vroeg dit keer. En dat terwijl ik zo rustig gelopen heb. Even later komen Eric en Rob me voorbij, de heuvel op. Dat kan/wil ik echt niet bijhouden. Ik heb vandaag ook geen wedstrijdgevoel en blijf m'n eigen tempo aanhouden, inmiddels meer dan 5:30 per km.
Van km 31-38 blijf ik de misselijkheid voelen en dat remt me. Op professionele wijze gooi ik bij 38km mijn maag leeg met een zijwaartse golf terwijl ik door blijf lopen. Waar heb ik dat eerder gezien? Toch ga ik alsnog maar een stuk wandelen om mijn maag wat rust te gunnen. Daarna gaat het wonderwel weer wat beter en kan ik toch nog redelijk op snelheid finishen. Ik kan wel aan m'n benen merken dat ik wat minder goed voorbereid was. Een beetje pijnlijk maar geen kramp.
De aankomst op de statige Loolaan is eenzaam. Toeschouwers zijn er nauwelijks meer en het mistroostige weer helpt ook niet echt. Henk Borgmeijer blijft z'n best doen en ik wordt als eenzame loper als een held binnengehaald door hem. Eric en Rob staan voorbij de finish nog bij te komen. Allebei hebben ze een vet PR gelopen. Ik heb mijn doelstelling ook gehaald: tussen de 3:45 en 4:00 uur, om precies te zijn 3:52:46.
Wanneer je even stilstaat krijg je het snel koud dus ga ik snel naar Orpheus terug en wacht daar op Jan die een kwartiertje later binnenkomt. Na douchen drinken we nog gezellig een biertje met een aantal Chat'n'runners in de Irish pub, ietsje verderop.
Al met al weer tevreden, zeker onder deze condities (regen, wind, grijs, heuvelachtig). Zo heb ik er al weer de eerste marathon van dit jaar op zitten en de 8ste in totaal.

4 opmerkingen:

  1. Leuk verslag, en apeldoorn is altijd mooi om te lopen!!!

    Volgende jaar weer op herkansing voor mij dan!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misselijk van Rob en mij om je zo voobij te hollen ;-)
    Gelukkig lustte je in Finnegan's alweer een biertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat je als je je doelstellingen haalt, je niet ontevreden mag zijn. Alleen het legen van je maag op deze manier lijkt mij zeer vervelend. Ik las op cnr dat je daar vaker last van hebt.

    Heb je nog last gehad van het skieongelukje?

    BeantwoordenVerwijderen