zondag 27 mei 2007

Drenthemarathon 2007, mijn 10e marathon!

Net als vorig jaar is het ook bij deze editie weer niet zo warm. En dat terwijl deze marathon bekend staat om de hitte waaonder die vaak gelopen is. Ik had me toch al vooringeschreven ook al wist ik nog niet wat voor weer het zou gaan worden. De weersberichten werden steeds beter en uiteindelijk hebben we vandaag een temperatuur van zo'n 19 graden, een beetje wind en behoorlijk zonnig!
Bij aankomst kleed ik me om bij de auto omdat ik van vorig jaar nog weet dat het druk was in de kleedkamers. Op weg naar de WC kom ik Marco tegen waarmee ik even wat "chat". De kleedkamers zijn dit keer overigens totaal niet druk, wellicht vawege het mooie weer? In de kleedkamer ontmoet ik Andrxc3xa9 Pelgrom waar ik weer een korte babbel mee maak. Hij heeft wat twijfel over z'n fitheid vandaag. Hij heeft pas nog de HANKAN marathon meegedaan in 2:53.

Bij terugkomst bij m'n auto tref ik Jan en Marco aan. Ze hebben toevallig allebei hun auto vlak bij die van mij geparkeerd. We hebben nog even de tijd om wat voorbespiegelingen te houden.
Voor de zoveelste keer neem ik me voor om behoudend te starten en nu die eerste km eens boven de 5min te houden. Jan doet daar geen uitspraak over want hij begint altijd (te?) snel.

Er blijken volgens The Voice zo'n 130 marathonlopers mee te doen, in de uitslagen tel ik er echter maar 111, misschien een aantal uitgevallen?
Klein akkefietje bij de start was dat 1 van de twee beste lopers wat later op kwam dagen en niet bij het startvak kon komen. Hij viel volgens mij nog maar net in het startschot. Andrxc3xa9 staat op de fot met z'n handen op z'n hoofd.
Eerst 2 kleine rondjes door Klazienaveen lopen waar blijkt dat ik TOCH weer te snel start. Eerste km in 4:30, tweede in 4:45 en pas bij de derde km zit ik op m'n beoogde 5:00. Jan is er natuurlijk al lang vandoor.
Vervolgens worden er 4 rondes van een kleine 10km gelopen die wat mij betreft niet de schoonheidsprijs verdienen, een beetje saai. Maar wel een snel parcours. Wanneer je de bebouwde kom verlaat kom je over betonnen fietspaden door het bos waar al 2 drankposten zijn ingericht. Je loopt hier enigszins beschut tegen zon en wind.
Aan het einde van het fietspad draaien we naar links een brede autoweg op. Tot aan de bebouwde kom zijn het eigenlijk twee lange rechte stukken, lopend in de zon.
op veel stukken langs het parcours hebben toeschouwers een gezellige plek ingericht waar gedronken, gegeten en gedanst wordt. Vaak ook harde muziek. De eerste ronden wordt er nog wel aangemoedigd maar dat wordt later minder, misschien dat de alcohol afleidt?
Twee rondes lig ik keurig op schema en bij de halve marathon kom ik door op 1:46. De derde ronde krijg ik al wat verval zodat ik bij de 30km al 2 min achter lig op vorig jaar. Maar aangezien alles goed voelt ga ik gewoon door.
In de vierde ronde gaat het echter weer mis, ik wordt weer misselijk na een km of 35 (3:01). Nadat ik de grote weg weer opdraai wandel ik even om het gevoel kwijt te raken maar ga toch maar weer snel lopen. Bij 40km, op precies hetzelfde punt als vorig jaar, moet ik toch echt even mijn maag langs de kant legen. Veel vocht/gel is dus blijkbaar niet opgenomen.
Terwijl ik langs de kant sta komt Marco me voorbij. Ik voel me nu weer wat beter en besluit dat ik deze twee lopers toch we; weer bij wil halen. En dat lukt al snel. Helaas kan Marco niet meer aanhaken want hij zit er ook een beetje doorheen vertelt hij achteraf.
Vlak voor de finish probeert een loper me nog in te halen en ik zet nog wat aan. Hij ook en blijkt nog meer in huis te hebben dan ik. Ik finish in 3:42:57. Ik ben tevreden, als voorbereiding op de bergmarathon een prima "duurloop".
Omdat ik een stukje uitgelopen ben op Marco kan ik hem bij de finish nog fotograferen en feliciteren met z'n nieuwe PR!
Even later komt de winnaar van de 10km over de streep, Simon Vroemen, in een tijd van 31:11. Bijna 20km/uur!
En weer even later komt Jan over de streep in een tijd van 3:48:57, z'n 20e marathon! Gefeliciteerd!
We lopen met z'n drieen weer naar de auto's terug, ik heb geen zin om me daar te douchen en ga het liefst snel naar huis terug om me daar weer te ontspannen. Jan en Marco hebben hetzelfde idee.
Het ticket voor de 25e editie volgend jaar heb ik ook al binnen. Vanwege het jubileum krijgen de deelnemers gratis deelname aan de editie van 2008.
Weer een leuke en goed georganiseerde editie dit jaar!

13 opmerkingen:

  1. Hoi Ronald,

    Ik kom jou voornamelijk tegen in de 1/2 marathon en verder, maar doe je ook wel eens een korte cross? Zondag liep ik de Bergcross in A'foort. Volgens mij was dat ook heel goed voor de basissnelheid. Omdat het vrij kort is loop je een veel hoger tempo dan bij de marathon en je loopt bijna telkens op max. Door het continue klimmen, dalen en wenden gebruik je alle loopspieren. Kracht, snelheid, alles zit erin. De dagen erna voelde ik me ook gewoon conditioneel beter en sneller. Ik ben benieuwd of er daardoor een verschil is tussen Apeldoorn en de 30km in Schoorl.

    JB

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik cross wel regelmatig maar dan tijdens een training, eigenlijk nog nooit in een wedstrijd. Misschien wel goed om te doen inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn goede voornemens en de 10 onder de 43 is een mooi streven en ik hoop ooit ook de marathon op 3:30 te lopen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik ben gek op het woord 'basissnelheid'!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hxe9 leuk. Rondje Nederland. We hebben ongeveer dezelfde ambities. Ik wil alleen de 10k sneller lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uiteindelijk geen gekke tijd voor een lopende fotograaf (of fotograferende loper?).
    Aan het k(l)ots-probleem moet nu maar eens serieus gewerkt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi verslag en mooie foto's. Tot in Winschoten,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai pap,

    Leuk verhaaltje!
    Dat is dan 421,950 kilometer ondertussen;-)

    Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd met je knappe prestatie! Ik had je zaterdag in Aalten ook al gemist, we hadden extra het hek wat langer open gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. op precies dezelfde plek, het lijkt bijna psychisch ;-)
    als je dat vreemde raadsel nog eens kunt oplossen, regent het vast PR's!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd met je 10e!! het misselijk worden heeft misschien te maken met teveel vocht? Ik heb tijdens mijn eerste en laatste marathon ook verschrikkelijke buikpijn gehad en volgens mij had dat te maken met het surplus aan zoete sportdrank dat ik naar binnen heb gewerkt tussen 25 en 35km

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beetje laat, maar een mooie prestatie zeg.Toch weer mooi een marathon gelopen.En op naar de volgende.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen