zaterdag 12 mei 2007

Halve marathon Raalte

Vanmiddag in Raalte de halve marathon gelopen. Vanmorgen kwam mijn buurman Henk nog aan de deur omdat hij wel meewilde. Dus gezellig met z'n tweeeen naar Raalte gegaan.

Bij aankomst moesten we de auto door de blubber rijden om op een weiland te parkeren en vervolgens een paar 100 meter lopen. Van grote afstand hoorden we "The Voice" al die de jeugdloop versloeg. Kleedkamers prima. lekker ruim voor een kleinschalige loop. Gezellige bedoening zo voor de start rond het Vital Centre.

Het werd ons direct duidelijk dat de wind ons vandaag parten zou gaan spelen. Al bij het inlopen hadden we last van de harde wind.
We zouden enigszins behoudend starten maar Henk ging me veel te snel van start, na 1 km klokte ik al 4:19. Laat maar gaan dacht ik.
Na 2 km draaien we naar links en krijgen we de wind vol op de kop. Daar houd ik wel van, lekker knokken tegen de wind! Op een gegeven moment merk ik dat er een heel groepje achter me loopt, waaronder de dames die op plaatsen 2, 3 en 4 liggen (Anne van Schuppen is al ver vooruit). Niemand neemt de kop over maar dat vind ik niet erg, ik kom hier vooral om sterker te worden en te testen waar ik sta, zo'n 6 weken voor de GBM.

De eerste ronde heb ik op de eerste km na heel constant gelopen, tussen de 4:30 en de 4:35 per km. In de tweede ronde haken de dames af wanneer ik weer de wind in draai. Ik versnel een stukje om me bij een groepje mannen aan te sluiten. Wanneer na een km het tempo terug valt neem ik de kop over en volgen de anderen weer. Het geeft een heerlijk gevoel wanneer je je sterk voelt en kopwerk kunt verrichten. De tweede ronde gaat in zo'n 4:40-4:45.

In de laatste km's worden we bijna letterlijk naar de finish geblazen door de wind. Omdat ik me sterk voel vind ik dat ik voor de finish nog minimaal 2 lopers moet inhalen en niet ingehaald mag worden. En dat lukt, allebei lopers die ik terugpak nadat ze mijn zo voor de wind voorbijgegaan waren. Ik finish in 1:37:46, zo'n 3 minuten achter Henk. Hij had vooral in de tweede ronde wat terugval gehad. We zijn allebei tevreden, zeker met het oog op de harde wind. Weer een goede oefening voor Graubxc3xbcnden.

13 opmerkingen:

  1. Leuk zo'n training Ronald. Morgenvroeg heb ik op hetzelfde parcours een wedstrijd. Waren ze het al aan het uitzetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal en dito foto's ! Ik vind het nog altijd erg jammer dat ik de enige chatnrunner uit Eindhoven lijk te zijn, anders had ik zoiets ook allang georganiseerd.
    Ik heb vandaag lang niet zoveel obstakels moeten nemen als jullie, hoewel mijn geliefde trainingsgebied toch veel averij heeft opgelopen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen, leuk om te zien. Ik wil ook wel eens meedoen aan zo'n Run'n'Greetz, maar eerst maar eens een 1/2 marathon lopen (gaat gebeuren in maart).

    Leuke weblog heb je trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk!!! Lijkt me super om eens mee te lopen, maar 25 km is echt teveel voor mij. Een volgende keer misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schitterend verslag, Ronald!
    Een mooier debuut van de Train'n''Greetz was niet mogelijk geweest. deze zullen we ons lang heugen. Dat er maar meer mogen volgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doorgeklikt vanaf C'n'r (wat een durf!). Leuk zo'n verslag met foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook maar doorgeklikt :D

    De moeite waard! Mooi initiatief! Geert, hoezo de enige in EHV? Ton woont er ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha Henk, jij maakt dezelfde fout die ik ook altijd maak bij de reacties. De naam van de schrijver staat eronder, dus het is Ton zelf die het zo jammer vindt als enige uit Eindhoven te komen. :D
    De vergissing wordt veroorzaakt door die doorgetrokken streep die boven de naam staat.

    Maarre, mooi dat dit initiatief zo leuk is uitgepakt! Leuk verslag, en mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De foto's zijn mooi en lekker gelopen zo.
    Mooie omgeving trouwens.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk verhaal, mooie foto's

    Ik ben blij dat je de link had geplaatst, hahahah!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Slik.....super gelopen Ronald! Flinke tegenwind en dan toch nog binnen je voorspelde tijd finishen. Hulde!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie generale, Ronald!
    Hoewel het maar 16km uit de buurt is koos ik er gisteren toch maar voor om rustig te trainen met de bosgroep. Nu ja, rustig werd het niet bepaald, maar een HM zou nog meer energie gekost hebben. Die bewaar ik tot 19 mei in Apeldoorn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knappe tijd zeg en mooi gedaan.Je bent er duidelijk klaar voor.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen