zaterdag 5 mei 2007

Trainingsweek in de bergen


Op de laatste dag (vrijdag) heb ik dit hoogteprofiel gelopen. Maandag tot 1100m hoogte over 12km, woensdag tot 1275m over 14km en tenslotte vrijdag naar 1336m over 16km. Hoger kon ik ook niet komen op dat parcours omdat het vanaf dat punt weer naar beneden ging naar Dalaas.
Het parcours was zeer geschikt voor mijn bergtrainingen. De hellingen waren nog net niet te steil om te gaan moeten wandelen. De uitdaging is steeds weer om in ademhalingsevenwicht te blijven. Gek genoeg is de hartslag niet maatgevend, die blijft op lagere waarden dan mijn trainingen in Nederland (rond 160 bij stijging)
Het parcours bestaat hoofdzakelijk uit bosbouweggetjes die zich slingerend naar een alp begeeft. Met de auto zal het een behoorlijke klus zijn om fatsoenlijk boven te komen (minimaal 4wd + grof bandprofiel). Zo af en toe naar hellingspercentages van 20% met losse steentjes als ondergrond. Naar boven toe gebruik ik zo'n 7-8 minuten per km zonder te hoeven stoppen. Duidelijk is te voelen dat met name de quadriceps en de kuiten zwaar werk moeten doen.
Na een uur zwoegen word ik boven op de alp beloond met een prachtig uitzicht en rust ik even kort uit, neem wat water en strik m'n schoenen wat steviger in verband met de afdaling.
De afdaling gaat gedeeltelijk over hetzelfde parcours maar halverwege ga ik een andere weg die onder andere langs deze open plek leidt.
Het afdalen ben ik steeds sneller gaan doen omdat ik er achter kwam dat ik meer last van mijn knieen heb bij naar beneden wandelen dan bij het dribbelen of hardlopen naar beneden. Echt snel ga ik echter voor de zekerheid nog maar niet, zo'n 6 minuten per km.
De knieblessure lijkt door het wegnemen van de oorzaak (scheef bekken) snel minder te worden. Dat is goed nieuws in verband met de training voor de Graubunden Marathon op 23 juni. Maandagavond voor controle naar de sportfysio om te kijken of alles nog recht staat en hoe het met de knieen staat.

7 opmerkingen:

  1. Dat is goed nieuws, Ronald!
    De MWM is ondanks de parcoursverlichting uiteindelijk toch geen parcours voor een PR...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend goed!! Is het niet zo dat als je een training loopt, het toch anders is dan een wedstrijd? En dat je dus tijdens de wedstrijd (normaal gesproken) beter loopt? Tijdens een wedstrijd hoef je ook niet zoveel mee te nemen, scheelt weer ballast.
    Succes in voorbereiding naar Apeldoorn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk eens aan, wat een afstand zeg..goed gedaan en natuurlijk veel sucses met de marathon.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, de hele marathon en dat met een gekneusde rib en een paar aangeskiede knieen. Ik was in die zelfde periode in Oostenrijk en er waren een boel Oostenrijkse "jochies" op de pistes die in xe9xe9n rechte lijn met 120 km/uur naar beneden skiede, tussen een boel mensen door. Ik heb ook twee keer opzij moeten springen. Erg irritant. Hopelijk volgend jaar meer sneeuw. dan is het niet zo druk op de pistes die wel open zijn.

    Succes met je voorbereidingen voor de marathon, forceer niets en geniet van de wedstrijd!

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie shots, ronald.
    top dat het lopen weer goed gaat!!
    hou het heel en train ze...
    dries

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie omgeving en wat steil allemaal.Hopelijk snel beter met de scheve bekken waardoor de marathon kan komen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen