dinsdag 29 juli 2008

Over gletschers en diesels

Gisteren met Eveline een wandeltocht gemaakt vanuit het Turtmanntal naar de Turtmannhutte die op 2520 meter hoogte ligt.
Dit dal is volgens mij nog xc3xa9xc3xa9n van de weinige die niet aangetast zijn door de wintersport. Een prachtig smal dal waar de koeien gewoon over straat lopen en je soms veel geduld moet hebben want haast hebben ze niet.
De te bedwingen hoogtemeters waren niet zovele dus hebben we het rustig aan gedaan en vooral genoten van het prachtige uitzicht op de gletschers die de bron vormen voor de vulling van het stuwmeertje. Dat is dan wel weer een stukje geschonden natuur, maar goed, de Zwitsers moeten ook drinkwater hebben.
Op de terugweg via de Steinlimannweg (zie foto)vormden zich donkere wolken en hebben we nog een paar spetters gehad.
Het stuwmeer en de donkere wolken.
Vandaag heb ik m'n zwaarste diesel ingezet voor een bergduurloop. Eigenlijk zou ik weer gaan wandelen met Eveline maar de dag startte met een stevige onweersbui. Om 12:00 vertrek ik dan "maar" voor een lange duurloop.
De weg voert via het warme Pfynwald naar de Bhutaanse hangbrug. Deze neem ik hardlopend waardoor verschillende wandelaars zich aan de reling vasthouden maar het wel grappig vinden. Na de hangbrug volg ik een onverhard weggetje dat net deze weken onderhanden wordt genomen. Daardoor is de weg verend (de wals heeft z'n werk nog niet afgerond) en dat loopt echt heel lekker!
Na ruim 10km kom ik na 900m stijgen op 1500 meter bij het gehucht Dorfi (met umlaut) aan en word ik beloond met een prachtig uitzicht op het dal.
Het leuke van dit parcours is dat ik 2 kraantjes op de route heb liggen met drinkwater waar ik me kan laven en opfrissen. Het is namelijk erg warm geworden waardoor je veel vocht verliest. Dat hebben de insecten helaas ook door, ik wordt continu achtervolgt door een zwerm die het op me gemunt hebben. Da's dan weer minder. Is er geen middel in de handel dat je op je kunt smeren zodat ze je niet steken? Ik word namelijk vaak helemaal lek gestoken....
Na 2 uur en 20 minuten en 21km ben ik weer terug bij de camping waar ik een heerlijk koele duik in het zwembad neem en dito pilsje (qua temperatuur dan).

7 opmerkingen:

  1. Mooie prestatie, hoor en een heel leuk verslag. We hadden elkaar bijna nog gezien. Ik heb net donderdag besloten om de Geinloop niet te lopen, maar in plaats daarvan morgen de Henk Hakker Memorial in Leiden. Tot snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top gelopen zeg en dat naeen marathon!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heen en weer? Keerpunten? Dat is toch niks voor jou? Of wel: dan weet ik nog wel wat leuke marathons voor je.;-))
    En dan ook nog 27e van de 189, mooi.
    Groet,
    Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie prestatie, 27ste in een groot veld en een strakke tijd ondanks 4 keerpunten.
    Groeten Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie omgeving om te lopen. En nette plaats 27ste. Fijne vakantie gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie foto en indrukwekkend om aldaar te lopen en te rennen.
    Groet rinus.

    BeantwoordenVerwijderen