zondag 15 maart 2009

Drents Friese Wold Marathon 2009

Van Drents Friese Wold Marathon 2009

Terwijl er bij de CPC in Den Haag duizenden lopers zich verdringen door de straten van Den Haag en Scheveningen zijn er ook lopers die de rust en de schoonheid van het Drents Friese Wold opzoeken. Zoals een medeloper het ook zei: "dat je hier zo lang alleen maar door de natuur kunt lopen, geweldig!".

Van Drents Friese Wold Marathon 2009

Bij het ophalen van mijn startnummer vraagt de dame achter de tafel of ik me even wil melden bij Jan Winters, xc3xa9xc3xa9n van de organisatoren. Ik heb een aantal weken geleden het parcours op de stafkaarten uitgezet en opgemeten zodat het dit jaar wel de gewenste 42,195 km gaat opleveren. Afgelopen 2 edities leverde de parcourslengte de nodige discussie op, het was namelijk te kort. In een fijne samenwerking met Jan zijn door mij nieuwe parcourskaartjes gemaakt en op de site geplaatst. Voor mij een leuke hobby en voor de organisatie een grote aanwinst (aldus Jan). Men heeft nu ook precies in beeld waar de 5km punten zich bevinden.

Wanneer ik me omkleed in de gymzaal komt Jan ineens naar me toe. Hij heeft een boek voor me meegenomen met een kalender van alle wedstrijden in Belgie voor 2009, een zeer compleet werk. Verder krijg ik een aantal cadeaubonnen. Ik ben hierdoor zeer verrast want ik had al aangegeven dat ik het leuk vind met digitale hulpmiddelen en kaarten bezig te zijn en dat het lage inschrijfgeld al een cadeau op zich is. Maar ik ben er zeer blij mee en zal de cadeaubonnen i.i.g. besteden aan hardloopgerelateerde zaken!

Van Drents Friese Wold Marathon 2009

Op weg naar de startplaats krijg ik nog net de start van de 28 km mee. Het is nu nog heerlijk weer en zoals je kunt zien hebben velen getwijfeld wat ze aan moeten trekken. Er zijn lopers in het "lang" en in het "kort". Zelf heb ik voor de combinatie gekozen, een korte tight maar een shirt met lange mouwen. Er wordt in de loop van de middag regen voorspeld en dan koelt het meestal ook af!

Van Drents Friese Wold Marathon 2009

Het start- en finishgebied, een landweggetje net buiten Diever. Ik ontmoet wederom Han vd Berg uit Zwolle. Bij de Zuiderzeemarathon haalde ik hem het laatste stuk in en bij de Midwintermarathon was het nog even stuivertje wisselen in de laatste meters maar ging hij uiteindelijk eerder over de streep. Nu hebben we de gelegenheid elkaar eens te spreken, dat was er eerder nog niet van gekomen. Het blijkt dat wij veel dezelfde opvattingen en voorkeuren hebben ten aanzien van marathons.

Van Drents Friese Wold Marathon 2009

De organisatie heeft nu duidelijk instructies gehad zodat er nu netjes eerst 2 rondjes door het dorp gelopen wordt alvorens we Diever verlaten en de natuur in gaan. Jan Winters staat zelf op het cruciale punt waar de koplopers en voorfietsers na de eerste ronde links moeten en na de 2e ronde rechts.

Ik ga zelf weg op een tijd van 4:40-4:45 per km. Vlak na de start heb ik slechts enkele lopers voor me en daar schrik ik wat van. Inderdaad, de eerste km gaat in 4:35, dat mag iets langzamer. Desondanks gaan er niet veel lopers mij voorbij en lopen er hooguit zo'n 8-10 lopers voor me.

Van Drents Friese Wold Marathon 2009

Ik loop een hele tijd gelijk op met loper nummer 4, Jaap vd Spek volgens de uitslagenlijst, die een meefietster heeft. Wanneer ze ziet dat ik foto's maak biedt ze aan er ook xc3xa9xc3xa9n van mij te maken. Erg aardig en leuk om mezelf eens in beeld te hebben ;-)

Ik kan het tempo redelijk goed vasthouden zodat ik op het halve marathonpunt precies in 1:40 doorkom. Maar dan merk ik ook dat m'n benen al zwaarder beginnen aan te voelen en dat is eigenlijk net iets te vroeg in de marathon. Na 25km begint het dan ook nog te motregenen, waaien en koelt het af. M'n tempo zakt naar 5:00-5:10 per km en dat houd ik nog tot 37km vol. Ik loop al die tijd moederziel alleen, zowel voor als achter me niemand te bekennen. Ik lig blijkbaar dus nog steeds redelijk vooraan.

Maar net als vorige jaren zakt m'n tempo nu "helemaal" in elkaar en gaat terug naar 5:30-5:45 min/km. En het wil echt niet meer sneller. Ik denk dat het vooral door het parcours komt waar je gewoon niet in je cadans kunt komen. Het is een continue afwisseling van bochtige, smalle, onvlakke paadjes, kleine heuveltjes, verhard/niet verhard. Op de spaarzame stukken waar je even op een betonnen fietspad loopt gaat het tempo ook direct omhoog. Eigenlijk dus meer een crossmarathon.

In de laatste km's gaan nu wel enkele lopers me voorbij en evenwel zonder wandelen finish ik in een tijd van 3:31:18. Ik ben hier wel tevreden mee maar ben wel minder te spreken over het verval de laatste km's. Tot m'n verbazing ben ik wel 7e van de 78 recreanten geworden en 17e van de 140 overall. En zeer verheugend: de Garmin geeft nu wel netjes 42,3 km aan! Ook vrijwel alle 5km tussenpunten stonden op de juiste plek.

Terwijl ik in een partytent even uit de regen en de wind zit komt Han vd Berg binnen. Hij heeft een veel evenwichtiger race gelopen en het had dus niet veel gescheeld of hij had me ingehaald. We lopen (moeizaam) gezamenlijk terug naar het Dingspilhuus in het centrum van Diever. De douches zijn heerlijk warm en ik knap snel weer op.

Rest mij niets dan de organisatie weer een pluim te geven! Al die vrijwilligers, geweldig. Ook de bewegwijzering was in orde. Ik hoorde alleen wel dat een stel kwajongens een bordje hadden veranderd toen nr 2 er langs kwam. Gelukkig had hij het op tijd door...

23 opmerkingen:

  1. Veel succes a.s. zaterdag. De reeks suggereert weer 7 minuten eraf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sneeuw en wind uit het Noorden!? Dat wordt mijn handschoenen opzoeken, brrrr. Das weer mooi startnummer, wie weet helpt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zon startnummer schept hoge verwachtingen.
    Was 2004 niet die editie met 42 km tegenwind? Toen liep ik er ook (het jaar daarvoor trouwens ook) en nam ik me voor om er nooit meer te lopen. Polderwegen is niks voor mij, geef mij maar bos. Maar als er ooit WNWen windkracht 8 staat wil ik er nog wel eens over nadenken.
    Veel succes, probeer eens een bocht op de foto te zetten:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zegt de foto: je bent een rund als je niet in Zwolle stunt?
    Ik zal er trouwens ook bij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ronald, ben al vaker bij je langs geweest maar nog niet gereageerd, dus vanaf vandaag ga ik daar maar mee beginnen :)
    Mooie verbeteringen de afgelopen jaren dat ziet er dus goed uit voor 2008! Ik gok op een mooie 3:23:23. Heel veel succes alvast. Ik ben benieuwd naar je verslag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey die Ronald veel succes vanuit Nagele naar Zwolle oftewel de Zuiderzee marathon. Ik gok op 3:30 uur. Voor mij wordt de rest van het jaar verplichte rust. Wordt a.s. donderdag geopereerd aan mijn bloedvaten.Dus een paar weken herstel nodig.

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. inderdaad, 7 minuten eraf en je voldoet aan de statistieken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi Ronald, je wensen zijn verhoord voor het weer. Waaien morgen van onze voetjes af, maar zullen we poging doen samen te lopen? Zie je morgen in Zwolle.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 3:23;03 geweldige tijd, knappe verbetering t.o.v. van vorig jaar en vlak achter Claudia zie ik in de einduitslag. Barneveld mag trots op zo'n snelle loper zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Ronald, Onderschrijf je mooie verhaal. Bij mij lag de basissnelheid bij een harde ondergrond ook net iets hoger. Verder leken de heuveltjes gaande weg steeds venijniger te worden. Keep in touch, Han.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Omgeving veel mooier daar dan de CPC! Mooie tijd gelopen Ronald!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het ligt niet aan jou of aan het parcours, maar aan je startnummer!
    Wat aardig van ze dat je cadeaubonnen kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knappe tijd Ronald: ruim sneller dan 217 minuten!
    Ga je nu veel in Belgie lopen?
    Volgend jaar vast ook weer de Drents Friese Wold Marathon, gezien je verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk verhaal. Dit is ook een favoriet parcours van mij en ook ik heb me afgelopen zaterdag weer uitstekend vermaakt daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie marathon zo te lezen, nette tijd neergezet en leuk dat je met Han kennis gemaakt hebt. Toch alleen maar positief hoop ik ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mooi beschreven Ronald en weer een prima eindtijd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En als je wilt lopen in het enige stukje Vlaanderen in Nederland, dan is op 16 mei de Zeeuws-Vlaamse marathon een prachtig alternatief. De meest Vlaamse marathon van Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Alweer een Marathon volbracht ; ze koste je echt geen moeite ....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. en dat was marathon nr. ...? klinkt als een mooie route, maar wel een beetje saai ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. EEn pracht tijd en ik teken er voor!.
    En ik kan mij voorstellen dat het tempo er uit gaat bij dit soort wegen, had het ook tijdens Spier..
    Leuk de kadotjes en altijd fijn dit soort marathons.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo te lezen was het weer een mooie loop, toch een van de mooiste marathons die Nederland rijk is.
    Toch lekker dat je op een "niet snelle" marathon zo'n tijd neer zet, zeker als de twijfel over de afstand weg is.

    BeantwoordenVerwijderen