donderdag 26 maart 2009

Garmin Forerunner als meetinstrument?

Imgp3083De Garmin Forerunner lijkt akelig nauwkeurig. Afstanden en hoogtes worden tot op de meter nauwkeurig weergegeven. En dit allemaal door een uiterst geavanceerde GPS ontvanger. Steeds vaker wordt de lengte van het parcours bediscussieerd en de meting van de Forerunner voor waar aangenomen.

In wedstrijdverslagen zie je uitspraken als: "het parcours was 10,13 km lang", "omgerekend naar 10 km liep ik dus een tijd van x:xx". Ook wordt schande gesproken over de onjuistheid van de lengte van een parcours of worden zelfs gecertificeerde parcoursen ter discussie gesteld. En dat allemaal omdat de GPS afstand X aangeeft. Overigens hoor je bijna nooit over parcoursen die te kort zijn, dat is natuurlijk niet leuk qua omrekening... "Dat zal wel aan het verminderde bereik onder de bomen hebben gelegen".

Het moge duidelijk zijn dat ik hier nogal de kriebels van krijg wanneer ik dit soort opmerkingen met 2 cijfers achter de komma lees. Een afwijking van 2% is heel normaal. Zelfs op een lange rechte weg krijg je nog een afwijking. Ik ga zelf nooit uit van de meting van de Garmin maar exporteer de gelopen route naar een programma waar ik het op stafkaarten nameet via de gelopen paden. Over het algemeen geeft de Forerunner bij kloppende afstanden teveel km's aan. Bij de halve marathon tussen de 21,1-21,3 en bij de marathon 42,3-42,5. Wanneer een gelopen wedstrijd hiervan afwijkt ga ik pas nameten.

Dit was het geval in Diever, en zelfs tot tweemaal toe bij de Drents Friese Wold Marathon. In 2007 hebben we ongeveer 700 meter te weinig gelopen en in 2008 900 meter. Reden voor mij om m'n PR toen weer naar beneden bij te stellen. Dit jaar wees de Garmin na parcourscorrecties gelukkig weer 42,4 aan, een vertrouwde waarde. Het kan dus inderdaad via de kaartmeting die ik voor hen heb uitgevoerd.

Afgelopen weekend werd de Lenteloop in Eerbeek gehouden en bij twee verslagen las ik dat de Garmin bij de halve marathon 20,5 km aanwees. Mijn eerste gedachte was: "Dat is eerlijk om het te vermelden". Maar ook aanleiding om het te controleren op de stafkaart. Als verzamelaar had ik het bestand al opgevraagd bij xc3xa9xc3xa9n van de lopers, en inderdaad, het parcours komt ruim 600m te kort, toch al snel enkele minuten. En dat terwijl de organisatie het parcours, met een keerlus die er al in zat, heel gemakkelijk precies op 21,1 km had kunnen afpalen. Jammer... je zal maar net een goede dag hebben gehad....

In de prxc3xa9-GPS-tijd hadden we geen weet van deze afwijkingen bij met name de regionale loopjes en namen we de opgegeven parcourlengtes voor waar aan. Nu worden de organisaties meer onder "druk" gezet, onder andere door mij, om parcoursen goed na te meten. Bij voorkeur natuurlijk volgens de KNAU meetmethode maar ook via mijn methode kom je al aardig in de richting. Exact opmeten kan bijna niet, een afwijking van +/- 100m op een marathon lijkt me toch geen probleem.

Het antwoord op de titel van dit bericht is dus JA en NEE. Ja, handig om later op kaarten na te kunnen meten of voor km-tijden tijdens het lopen. Nee, exacte afstanden alleen in combinatie met andere meettechnieken te bepalen.

12 opmerkingen:

  1. Leuk he, rondjes lopen. Waarom nou wel op een rotonde en niet eens lekker in Diever? Je mist echt een hele mooie marathon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was idd heerlijk weer om te lopen vandaag, weer mooi stel km op de teller.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zo'n rondje rotonde. Heb je al een PR hierop ;-)
    Veel plezier volgende week bij de Null-lauf. Ben benieuwd naar je verslag. Waarom heet deze loop eigenlijk Null-lauf?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie km`s en ik ben ook benieuwd naar de null lauf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was inderdaad nu wel mooi weer in Spijkenisse en top daar.
    En je llopt weer goed en de 5km net even te snel gestart.
    Veel plezier volgende week.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goed gelopen Ronald, lekkere kilometers en ja, een 5K is afzien!! misschien nog wel zwaarder dan een marathon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veel plezier zaterdag en kom als Nuller terug naar Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kan heel raar lopen. GPS is ook niet zo nauwkeurig. Het signaal kan wegvallen of als je veel van de ideale lijn afwijkt merk je dat ook. Hoe langer de afstand, hoe groter de afwijking... maar ja, om nu de hele wedstrijd met zo'n meetwieltje te lopen is ook niet echt handig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig zijn er mensen zoals jij zodat ik me kan concentreren op het lopen. Gewoon: met een paar goede sloffies en een horloge van 20 jaar oud.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ir. Ronald,

    Ik ben het grotendeels eens met je betoog. Exact meten is een wetenschap op zich, waar jij behoorlijk in gevorderd bent. Ik ben 1 van de 2 bloggers die meldde dat het parcours bij de Lenteloop te kort was. Ik heb de afwijking van het parcours gemeld/gemaild aan de organisatie en hoop dat dit soort acties er toe leidt dat volgende keren de afwijkingen wat kleiner worden. Toch mogen we niet verwachten van regionale loopjes dat ze voldoen aan bijvoorbeeld de KNAU-eisen. Dat is overigens ook niet nodig om gewoon lekker te kunnen genieten van zo'n loop in een mooie omgeving. De Garmin is daarbij een handig en leuk hulpmiddel, dat dus ook niet 100 % nauwkeurig is.

    Groet, Ir. Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @RR: volgens mij wordt de afwijking alleen in absolute zin groter, niet procentueel
    @Jannet: tja, als je 2 hobby's hebt die je kunt combineren....
    @Ir. Martin: helemaal gelijk, maaaar een beetje kloppende afstanden mag toch geen probleem meer zijn tegenwoordig

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ronald,

    Ik heb dezelfde ervaring met mijn Garmin (zelfde type ook) HMar. vaak 1-200 meter meer registratie en Mar vaak 2-300 meter meer. Overigens een erg fijn klokkie waar je bij sommige trainingen ook eens gewoon je mouw overheen moet trekken en lekker op gevoel lopen. Ook heerlijk.

    gr. Keesdeloper

    BeantwoordenVerwijderen