vrijdag 6 maart 2009

Sportmedisch onderzoek

Drie en een half jaar geleden heb ik ook al eens een groot sportmedisch onderzoek laten verrichten bij het SMA te Amerongen. Bij het inschrijven recentelijk voor een loop in Frankrijk bleek ik een Certificat Medical aan te moeten leveren. Mijn huisarts gaf aan dat dit door een onafhankelijke arts dient te gebeuren. Dus combineerde ik direct maar 2 dingen, weer eens een sportmedisch onderzoek en daarmee ook direct een "keuring".

Aan het einde van de middag dus naar Amerongen waar een assistente (in opleiding) het grootste deel van het onderzoek voor haar rekening neemt: vragenlijsten doornemen, blessureverleden, lengte en gewicht meten, ogentest, vetpercentage, bloeddruk, longvolume enz. Net als de vorige keer steek ik vooral t.a.v. de longinhoud af bij de gemiddelde populatie, namelijk een groot volume (166% t.o.v het gemiddelde)!

De inspanningstest doe ik dit keer op de loopband. Hierbij is de sportarts, Guido Vroemen, zelf ook aanwezig. Eerst allemaal plakkers op je lichaam en vervolgens draadjes (elektroden) er aan vastgeklikt en een band die de draadjes uit de buurt van de zwaaiende armen moet houden. We starten 2 minuten op 10 km/uur hetgeen steeds verder wordt opgevoerd met steeds 1 km/uur. Bij 15 km/uur begin ik al aardig buiten adem te raken. Eigenlijk loop ik nooit harder dan 15, ik houd niet van die intensieve trainingen. En dat merk ik nu ook. Na 2 minuten wordt de snelheid, met mijn goedkeuring, verhoogd naar 16 km/uur. Oei, dat is snel. Ik moet dit ook weer 2 minuten volhouden. Dat lukt net en dan geef ik aan niet verder te kunnen versnellen en wandel ik even rustig uit zodat men ook kan zien hoe snel de hartslag weer afneemt.

Tot mijn verbazing is de maximale hartslag wederom 184, net als in 2005. Ik had echt verwacht dat het met lopen hoger zou zijn, immers bij een halve marathon loop ik vaak met een gemiddelde van 180-182. En het lijkt me sterk dat ik 21km kan hardlopen op bijna 100%. Guido heeft er ook geen verklaring voor. Zelf denk ik dat het komt omdat ik te weinig snelheid kan ontwikkelen om een echte HFmax te bepalen. Ik moet toch eigenlijk wel 18km/uur kunnen lopen.

Ik denk dat ik de komende maanden maar eens wat vaker zelf deze test ga doen en misschien toch zo af en toe eens kortere intervallen dan 6x1000, bijvoorbeeld 10x500 of zo.

Het rapport wordt na het bloedonderzoek opgestuurd en dan ontvang ik ook direct mijn Certificat Medical.

16 opmerkingen:

  1. Spasiba,Ronaldsky. Ty krasivy!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed werk Ronald,

    Hopelijk tot over 3 weken, maar ook na vandaag schat ik de kans op mijn deelname op ca. 50%. Mogelijk even een beetje noodgedwongen gas terug met het oog op de midwinter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met deze flinke verbetering van je PR! Zeer sterk gelopen gezien je vlakke 5 km-tijden. Op naar de 3:25 over 3 weken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig, loop jij ook eens in de regen. Blijkbaar moet je dat vaker doen, je loopt toch maar mooi een nieuw PR. Ik zal voor je duimen dat het over 3 weken keihard regent.
    Mooi: Ronaldsky, die moet ik onthouden:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anderhalve minuut, super! Komt de < 1:30 in zicht voor deze diesel??? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig gelopen! Van harte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sorry, die naamloze reactie was van mij. Komt omdat ik nog geen koffie had gehad.

    Groet
    Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het begint wel eentonig te worden. Zijn de eerste kenianen al in zicht?

    Maar dat startnummer 325 moet je dan maar mee nemen bij de zuiderzee marathon. Dat schijnt te helpen heb ik uit betrouwbare bron

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van Harte met je PR !! Volgende keer onder de 1:30 ? ? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd en een top tijd.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtige prestatie, wat een tempo, nog een keer zo'n stap en je zit onder de 1:30.
    Succes in de ZZM.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je maximaal wordt volgens mij met de jaren juist lager. Dat het niet is afgenomen is dus juist winst: geen achteruitgang. Gefeliciteerd!
    U mag weer meer lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. je conditie is prima dus 18km/u zou moeten lukken. 184 is inderdaad niet zo hoog.. zou hij niet hoger kunnen zijn als je toch de inspanning nog wat opgevoerd zou hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je maximum hartslag gaat met je leeftijd omlaag. Richtlijn: 220-leeftijd. Dus 184 is al best wel hoog en hoort bij een ongeveer 36-jarige! Blijkbaar ben je (fysiek) dus niet ouder geworden sinds de vorige test.
    Wat ga je lopen in Frankrijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb op papendal een vergelijkbare test gedaan. Maar daar moest je volgens mij een halve minuut de snelheid vasthouden.

    Bij de 20 kilometer per uur ben ik gestopt, toen begon het toch echt eng te worden. Als je dan een foutje maakt val je vrij hard.

    Je kan zelf ook nog eens je max testen door die 16 kilometer per uur (of dat wat je maximaal volhoudt) 5 minuten vol te houden. Als je denkt dat je niet meer kunt, blijf je nog 2 minuten doorlopen. Dan zit je meestal wel aardig aan je max.

    BeantwoordenVerwijderen