zaterdag 4 april 2009

Halve marathon Ommen

Van Halve marathon Ommen 2009

Auw, dat doet pijn aan de ogen. Ik heb nog nooit op een blauwe atletiekbaan gelopen maar ik vind het wel erg onaangepast overkomen in de omgeving. Ik kijk direct even thuis naar de luchtfoto's hiervan maar helaas staat deze nieuwe baan er nog niet op. ACO van Elderen bezit een prachtige nieuw atletiekterrein waardoor we op de heenweg even wat verward waren dat TomTom ons ergens anders heen stuurde dan we verwachten.

We, dat zijn Andrxc3xa9 Pelgrxc3xb6m en ikzelf. We hebben al eens eerder bedacht dat we wel een samen zouden kunnen rijden omdat we elkaar regelmatig bij dezelfde wedstrijden tegenkomen. Via Chatnrun had hij gezien dat ik meedoe dus een afspraak was snel gemaakt.

Van Halve marathon Ommen 2009

Vlak voor de start ontmoet ik ook Bertus (boco op CnR). Hij loopt ook de halve marathon maar heeft de afgelopen dagen ook nog stevig getraind dus verwacht niet al te veel.

Van Halve marathon Ommen 2009

Even voor de start heb ik nog een sanitaire stop en zie ineens dat de start op de helft van de baan is. Oei, ik ren het veld dwars over en neem nog even deze foto, Andrxc3xa9 in Pole Position. Herman Weenink roept ineens "nog 5 tellen" en Reinate Groenewold heft het pistool al op. Ik ren snel naar de groep, achterin helaas. Dit is geen ontspannen begin. Ik sta er net, en KNAL, we zijn weg.

Nu eens proberen niet te snel te starten. Ik loop, zoals wel vaker, tussen de eerste dames in het veld. De eerste km gaat in 4:05 en deze laat ik langzaam oplopen tot 4:15 na 5 km. Precies bij 5 km draaien we tegen de wind in die behoorlijk stevig is (3-4 bft). Hier komt Martin Boersma bij me lopen die ik eerst uit de wind houd maar later neemt hij de kop over.

Gedurende de hele verdere wedstrijd lopen we bij elkaar in de buurt. Op een gegeven moment lijk ik hem te lossen maar komt hij toch weer terug en blijk ik een 4:30-er gelopen te hebben (de langzaamste vandaag). Ik zit nu even in een dip maar omdat Martin een paar meter voor me loopt maak ik me even kwaad en vecht terug totdat ik weer bij hem ben. Dat heb ik even nodig. Zo goed en zo kwaad als het kan houd ik de km's ruim onder de 4:30. Het laatste stuk loopt Martin alsnog, ogenschijnlijk makkelijk, bij me weg. Andrxc3xa9 loopt me vlak voor de finish nog even tegemoet en moedigt me aan. Ik kom in een bruto tijd van 1:30:45 over de finish (netto 1:30:41). Een nieuw PR is geboren!

Na afloop spreek ik uitgebreid met Martin over het verloop van de wedstrijd en dat het leuk is zo samen op te gaan. Aangezien toch behoorlijk fris is gaan we snel richting kleedkamer en warme (!) douche. Daar komt een lopersmens weer van bij!

Andrxc3xa9 heeft net onder de 1:20 gelopen (1:19:52) en is daar ook zeer tevreden mee! Ik kan me daar niet veel bij voorstellen, 16km/uur, ik zou helemaal kapot gaan. Ondanks de inspanningen van Bertus de afgelopen dagen loopt hij toch nog ruim onder de streeftijd van 1:45. We spreken ook nog even Melchior van de Pol die de 10km heeft gewonnen met ruime afstand op nummer 2 in een tijd van 35:29.

Aangezien de kantine wat klein is en Andrxc3xa9 ook niet in de prijzen is gevallen gaan we snel huiswaarts. Een geslaagde wedstrijd, goed georganiseerd. Het parcours vond ik echter niet zo boeiend maar daar had ik toch niet zo veel oog voor vandaag.

16 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit, sneeuw en zon. Geniet lekker van jullie vakantie.

    groetjes Claudia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik mis alleen Bergloper zelf op de foto's :)
    Fijne vakantie verder, geniet ervan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fraaie foto's, Ronald, met zo te zien genoeg verse sneeuw. Ik krijg zin om ook te gaan, maar we moeten nog wachten tot de voorjaarsvakantie. Ook lekker om te lopen lijkt me, in deze witte omgeving met heldere luchten. Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geniet ervan en een mooie omgeving.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oef, die baan is idd wel erg blauw.
    Mooi PR weer, jij bent echt niet te stoppen zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alweer een PR erbij! Gefeliciteerd zeg. Dat beloofd wat voor de volgende marathon die je gaat lopen.
    Ik hoop dat de lucht weer net zo blauw gaat worden als die baan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super gelopen Ronald! gefeliciteerd met je PR!! en ja, toch heeft zo'n blauwe baan wel iets... of komt het omdat blauw mijn lievelingskleur is? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je PR, mooi gelopen.

    En je weet he, mooi blauw is niet lelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi PR, ronald! en nu eens een 1:29, dat voelt weer heel anders... train ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. proficiat met uw PR! En wat een mooie blauwe baan zeg,best met zonnebril op lopen daar :-)
    grt
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi proficiat met je PR en het heeft wel wat die blauwe baan. Ik hoop dat naar renovatie van de daventria baan wij ook zo'n blauwe baan hebben in Deventer.
    groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. gefeliciteerd met je PR
    netjes gedaan hoor
    groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een mooie tijd, een strak p.r. Volgende keer maar onder die 1:30 duiken :) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed gedaan weer een PR!! De 1:30 grens komt in zicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje wat een tijd en natuurlijk gefeliciteerd.
    Dat gaat wat worden met de marathon.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen