zaterdag 20 juni 2009

Oetscher - 1e etappe (50km)

Van Oetscher - etappe 1

Het geadviseerde tenue voor vandaag. Vanochtend vroeg regende het pijpestelen maar ook nu nog regent het stevig door. Gelukkig heb ik een waterdichte camera. Ik houd mijn outfit toch maar op een kort shirt en een korte tight. Verder natuurlijk trailschoenen, het kan wel eens glad zijn!

Van Oetscher - etappe 1

Er staan zo'n 75 lopers aan de start, inclusief de Staffel lopers. Stuk voor stuk lopers die wel gewend zijn in de bergen te lopen. Dat zal wel achterveld worden voor mij. Dat vind ik niet zo'n probleem, ik hoop hier ook nog wat te zien! Overigens krijg ik van verschillende lopers de vraag hoe ik in Nederland voor dit soort berglopen train: ... nou, eigenlijk niet. Nadat alle namen opgelezen zijn mogen we vertrekken.

Van Oetscher - etappe 1

Over de eerste 2,5 uur kan ik kort zijn: regen en nog eens regen. Op een gegeven moment ben ik helemaal doorweekt en heb ik geen droog stukje stof meer om de lens van de camera droog te maken.

Van Oetscher - etappe 1

We gaan eerst naar het noorden, naar de Vordere Tormauer. Je loopt hier over smalle rotsige, boomwortelige paadjes langs de de Erlauf en de Trefflingbach en hebt regelmatig uitzicht op prachtige watervallen! De klim uit deze diepte is heftig maar gelukkig niet al te lang.

Van Oetscher - etappe 1

Na 20 km komt Herbert me achterop lopen, blijkbaar ga ik niet zo snel want hij zou uren na mij binnenkomen zei hij. Hij dacht overigens ook dat ik veel jonger was (35) ;-) Maar dat dacht ik ook van hem (50), blijkt hij al 60 te zijn. Tot en met Oetschgraben lopen we regelmatig samen. Het is inmiddels droog geworden, dat geeft toch weer wat meer motivatie.

Van Oetscher - etappe 1

Vanaf Erlaufboden (30km) lopen we 10 km langs de Erlauf en later de Oetscherbach. Oetschgraben is een langerekt ravijn waar een wilde beek door heen stroomt. Het pad dat hier langs loopt bestaat uit plankieren, smalle rotsige paadjes, bruggetjes, trapjes, wandelaars enz. Dit komt mij even goed uit, ik merk dat m'n maag weer tot rust moet komen dus ga ik dit stuk maar stevig doorwandelen ook al kost dit me veel tijd.

Bij km 40 mogen we ineens steil naar boven het ravijn uitklimmen, van 700 naar 950 meter. Vervolgens een breed bosbouw weggetje om weer bij te komen. Dan de laatste klim naar 1280 meter, de Riffelsattel, waar ik gisteren ook al was. Ik heb m'n krachten weer helemaal hervonden en kan zowaar nog 3 lopers inhalen naar de top.

Van Oetscher - etappe 1

Na de Riffelsattel ga ik eerst wat voorzichtig naar beneden maar wanneer het lekker gaat dender ik lekker naar beneden. Een paar honderd meter voor me doemen 2 lopers op waarmee ik steeds stuivertje gewisseld heb. Nog ruim voor de finish spurt ik ze voorbij. Zonder enige klachten ga ik onder de finishboog door na 6 uur en 25 minuten. Na een klein half uur komt Herbert ook weer binnen, ietwat teleurgesteld dat het laatste stuk zo moeizaam ging.

Het was een genot hier te lopen, ik zou het nog eens over moeten doen bij zonnig weer! Morgen wordt wisselend bewolkt voorspeld, geen regen! We mogen dan de Oetscher zelf gaan beklimmen en ons er weer af storten naar de finish.

Klik op xc3xa9xc3xa9n van de linkjes onder de foto om alle foto's te zien.

11 opmerkingen:

  1. kan heel raar lopen. GPS is ook niet zo nauwkeurig. Het signaal kan wegvallen of als je veel van de ideale lijn afwijkt merk je dat ook. Hoe langer de afstand, hoe groter de afwijking... maar ja, om nu de hele wedstrijd met zo'n meetwieltje te lopen is ook niet echt handig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig zijn er mensen zoals jij zodat ik me kan concentreren op het lopen. Gewoon: met een paar goede sloffies en een horloge van 20 jaar oud.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ir. Ronald,

    Ik ben het grotendeels eens met je betoog. Exact meten is een wetenschap op zich, waar jij behoorlijk in gevorderd bent. Ik ben 1 van de 2 bloggers die meldde dat het parcours bij de Lenteloop te kort was. Ik heb de afwijking van het parcours gemeld/gemaild aan de organisatie en hoop dat dit soort acties er toe leidt dat volgende keren de afwijkingen wat kleiner worden. Toch mogen we niet verwachten van regionale loopjes dat ze voldoen aan bijvoorbeeld de KNAU-eisen. Dat is overigens ook niet nodig om gewoon lekker te kunnen genieten van zo'n loop in een mooie omgeving. De Garmin is daarbij een handig en leuk hulpmiddel, dat dus ook niet 100 % nauwkeurig is.

    Groet, Ir. Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @RR: volgens mij wordt de afwijking alleen in absolute zin groter, niet procentueel
    @Jannet: tja, als je 2 hobby's hebt die je kunt combineren....
    @Ir. Martin: helemaal gelijk, maaaar een beetje kloppende afstanden mag toch geen probleem meer zijn tegenwoordig

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ronald,

    Ik heb dezelfde ervaring met mijn Garmin (zelfde type ook) HMar. vaak 1-200 meter meer registratie en Mar vaak 2-300 meter meer. Overigens een erg fijn klokkie waar je bij sommige trainingen ook eens gewoon je mouw overheen moet trekken en lekker op gevoel lopen. Ook heerlijk.

    gr. Keesdeloper

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Humor, die zwemvliezen! Jammer van de regen, Ronald. Maar desondanks een prachtige tocht. En goed gelopen! Succes morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na vijf jaar lopen tien jaar jonger? Hoeveel schelen we dan over vijf jaar???
    Doe voorzichtig morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige loop in de natuur. Mooie foto's ook, ondanks de regen.
    Ben benieuwd naar je verslag van de zondagetappe met veel hoogtemeters.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lastig lopen met die flippers ;-). Maar wat een schitterende omgeving om te lopen, jammer van de regen. En je hebt onderweg genoeg gezien en gekletst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. spxc3xa4t aber doch, danke fxc3xbcr deine schxc3xb6nen fotos.es braucht eben idealisten,wir sehen uns hoffentlich wieder bei einem bewerb!? h

    BeantwoordenVerwijderen
  11. spxc3xa4t aber doch, danke fxc3xbcr deine schxc3xb6nen fotos.es braucht eben idealisten,wir sehen uns hoffentlich wieder bei einem bewerb!? h

    BeantwoordenVerwijderen