zaterdag 10 oktober 2009

Tour de Tirol - Kaisermarathon

Vandaag staat de Kaisermarathon op het menu. Een marathon die de eerste 21 km Tirools vlak is en daarna gaat het eerst stevig naar boven tot 1650 meter. Vervolgens weer dalen tot 1160m met als toetje over 3km weer stijgen naar 1830m.

Van Kaisermarathon

Voor de start kom ik de Spartanen weer tegen. Joop, die naast mij staat loopt ook alle 3 de afstanden. Er lopen 9 leden van de Spartaan vandaag mee met de marathon. De man in het blauw is Wim Schouten.

Van Kaisermarathon

Vandaag bijzonder veel media i.v.m. het wereldkampioenschap vandaag. De twee mensen die hier voor de camera staan zijn 2 lopers uit Zwitserland die ik ontmoet heb bij het Gondo Event. Afgelopen donderdag stopte er ineens een auto naast me, werd ik begroet door deze twee sympathieke lopers.

Van Kaisermarathon

De wegen zijn nog wel nat maar het weer is momenteel nog goed. Direct na de start vanuit Sxc3xb6ll maken we eerst een lus van 7km om dan weer door Sxc3xb6ll te lopen. Er zitten al direct lekkere stijgingen in het parcours.

Van Kaisermarathon

Rob Boot (met de witte zweetband) wilde vandaag rond de 5:30 lopen. Maar dit is het laatste wat ik van hem heb gezien. Hij zal uiteindelijk net onder de 5 uur finishen, knappe prestatie hoor!

Van Kaisermarathon
Van Kaisermarathon

Na de doorkomst door Sxc3xb6ll gaan we even later dit rivierdalletje in. Hier wordt ik ingehaald door Anton Lautner die waarschijnlijk een hoop foto's heeft gemaakt en daardoor wat achterstand. Hij is een echte berggeit, maar dan wel fotograferend. Hij liep hier vorig jaar 4 uur 30 min.

Van Kaisermarathon

Scheffau. Ook zijn er steeds donkere wolken te ontdekken, toch lopen we de hele tijd in de zon. Ik vind het ook best benauwd. Ik doe dus maar rustig aan op de eerste helft om de doorstroming op gang te houden. Lutz Prxc3xb6sch loopt een stukje met me op maar hij gaat toch sneller dan ik wil. Hij zal ook uiteindelijk ook net onder de 5 uur lopen.

Van Kaisermarathon

21 km. Vlak voor de eerste beklimming. Ik kom hier door op 2:02. In de verte staan weer supporters van de Spartaan. Leuk dat ze me overal aanmoedigen!

Van Kaisermarathon

Even later hoor ik achter me zeggen: "Hoe gaat het?". Inmiddels is Joop Marcelis op me ingelopen. We lopen kletsend een flink eind samen op maar hier gaat hij er weer vandoor.

Van Kaisermarathon

Zo af en toe prachtige uitzichten, vooral ook omdat de wolkenluchten veel variatie vertonen. Voorlopig nog steeds droog en af en toe zon. Op deze hoogte is de temperatuur inmiddels wel een stuk lager.

Van Kaisermarathon

Twee dames waar ik een tijdje mee oploop. Gerda van Oppen uit Nederland en een Amerikaanse dame.

Van Kaisermarathon

Hexenwasser. Er zitten nu 38,5km op. Maar vergis je niet, het heftigste begint nu pas. Reken maar rustig op 50-60 minuten tot de finish! Doordat het flink koeler is geworden kan ik me goed herpakken en stevig de pas er in zetten.

Van Kaisermarathon

Sommige stukken zijn echt afzien. Wahnsinn, zoals een Duitser naast me zegt.

Van Kaisermarathon

Nog maar 700 meter te gaan. Maar je zult het niet geloven, in korte tijd wordt het mistig en binnen een minuut stroomt de regen met bakken uit de lucht en het waait hard. En koud dat het wordt... Ik trek nog snel m'n regenjack aan maar dat mag niet baten. Ik blijf stevig doorstappen en kom drijfnat en koud over de finish. Chapeau aan de medewerkers die elke loper te hulp schieten en ook een stuk naar beneden lopen om lopers aan te moedigen en zo nodig te helpen. Had ik maar 10 minuten sneller gelopen, dan was ik nog droog binnen gekomen.

Geen foto van de finish dus, ik moet me eerst weer warm krijgen. Het restaurant blijkt het toevluchtsoord te zijn voor de lopers. Na omkleden ga ik weer snel met de kabelbaan naar beneden. In de gondel hoor ik dat Jonathan Wyatt gxc3xa9xc3xa9n wereldkampioen is geworden maar de Zwitser Marc Lauenstein. Ruim 3km voor het einde lag Wyatt nog op de 9e plaats maar wist wel op te schuiven naar de tweede plaats.

13 opmerkingen:

  1. Geen kip op de weg maar wel een vroege vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zo'n training in een rustige omgeving. En dan als toetje nog een heel weekend voor je, als de rest van de wereld nog wakker moet worden.
    Meestal loop ik zondagochtend mijn lange duurloop. Ik zie dan vooral wielrenners, andere lopers en mensen die hun hond uitlaten. Verder heerlijk weinig verkeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. echt knap hoor om zo vroeg op pad te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zo vroeg lopen, kijk uit naar de vakantie om ook zo lekker vroeg op pad te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. op mijn blog nu een link naar Bottrop. Wellicht lopen we elkaar nu eens ECHT tegen het lijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Behoorlijk vroeg en je bent zo weer terug als de winkels open gaan!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste de juiste datum van de loop voor het kinderkankerfonds is naar 18 juli verschoven wegens organisatorische redenen,hierbij wordt je vriendelijk uitgenodigt zie ook http://www.bloggen.be/funrunner

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wow, een marathon met vele gezichten. Heftig op het einde. Maar toch weer een hele mooie die je weer op je lijst erbij kunt schrijven. Proficiat Ronald!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat was weer een knappe marathon, Ronald. Van Harte Gefeliciteerd. En nu aan de Gluhwein om op te warmen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een pracht van een marathon,maar zo te zien geen katje om zonder goede schoenen aan te pakken,je hebt daar een mooie prestatie neergezet,proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi! Jammer van het vieze weer op het eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi verslag om te lezen en die beelden erbij. Je hebt weer een mooie marathon gelopen, gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lutz Prxc3xb6sch19 oktober 2009 om 18:48

    Hallo Roland,

    ich war nur so schnell, weil ich das von dir vorgegebene umgesetzt habe. ;-)

    Bis demnxc3xa4chst mal wieder
    Lutz

    BeantwoordenVerwijderen