woensdag 6 januari 2010

Even rechtzetten....

Waterpass3_1

Degene die mijn weblog trouw bezoekt kan zich dit plaatje misschien nog wel herinneren....

In mijn vorige bericht meldde ik al dat ik na de langzame therapeutische wandel/looptrainingen op diverse plekken pijntjes ondervond. Rondom knieen, enkels, knieholte. Maar zelfs ook in de rug en bij m'n ribben. Zo langzamerhand kreeg ik een grijs vermoeden dat het wel eens hetzelfde euvel zou kunnen zijn als 3 jaar geleden toen een scheve bekkenstand werd geconstateerd (veroorzaakt door een skibotsing). De symptomen zijn precies hetzelfde. Het zal toch niet.....

BekkenscheefIk ben direct de proef op de som gaan nemen door op m'n rug te gaan liggen en te kijken hoever m'n been naar boven gedrukt kan worden (terwijl het andere been plat op de grond blijft). En ja, een zeer duidelijk verschil hoever de benen komen, rechts veel minder ver dan links. Deze proef heb ik niet zelf bedacht maar heeft de sportfysio (Ronald Dercksen) 3 jaar geleden ook gedaan. Een orthomanueel therapeut heeft het bekken toen weer rechtgezet waarna ik na 72 uur weer kon hardlopen.

Je kunt je voorstellen dat ik wel blij was met deze constatering, er lijkt een oorzaak voorhanden! Het is zo onbevredigend wanneer alleen de gevolgen bestreden worden en je niet weet waar het vandaan is gekomen. Ik heb Ronald Dercksen direct gemaild over mijn bevindingen zodat hiernaar gekeken kan worden bij het volgende bezoek.

Vandaag is dus dat bezoek. Bij aankomst in Amerongen blijkt nog iemand om 07:30 uur een afspraak met Ronald te hebben. Oeps, foutje van Ronald D. Maar gelukkig mag ik eerst zodat ik nog op tijd bij mijn afspraak kan zijn.

BekkenrechtRonald D. stelt dezelfde diagnose: scheefstand van het bekken en geeft aan dat alle kleinere en grotere pijntjes hieraan te wijten kunnen zijn. Wat je ook goed aan de plaatjes kunt zien is dat de scheefstand op onverwachte plekken tot klachten kan leiden, bijvoorbeeld de ribbenkast.

Gelukkig kent hij het "trucje" van de manueel therapeut ook en kan hij mij direct behandelen. Kort gezegd komt het neer op: rechtzetten, dan controleren en ten slotte borgen. Het staat nu allemaal weer recht. Ik mag 72 uur alleen wandelen, zitten, rustig doen. Daarna mag alles weer, ook hardlopen. En volgende week voor controle weer even terug komen.

Ook het project Z in de voorjaarsvakantie hoeft nog niet in gevaar te komen. Wanneer de klachten snel verdwijnen is alleen de vraag of mijn conditie nog voldoende op peil is gebleven. Verder had ik me al ingeschreven voor de Louis Persoons Marathon komend weekend maar die hoef ik niet af te zeggen, het is namelijk al afgelast vanwege de sneeuw. Ze zoeken een alternatieve datum verderop in het voorjaar. Dat wacht ik dan maar even af.

Ondertussen heb ik nu na het rechtzetten wel op allerlei andere plaatsen wat gevoelige, stijve, beurse plekken maar dat lijkt logisch nu het lichaam een beetje aan de scheefstand gewend was en zich aangepast heeft.

Nu recht zo die gaat op weg naar project Z!

17 opmerkingen:

  1. Jammer maar er komen nog genoeg kansen. Voor jou komt het goede jaargetijde eraan.
    (maar mag het de 26e aub nog lekker warm zijn?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer Ronald,

    Ik heb vanochtend zelfs besloten om vanwege de verwachte warmte niet te lopen.....

    groeten
    Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net zoals jij zit ik te wachten op het (betere) weer om te lopen:-), Ook nog sorry dat ik op 26 sept. niet meekan door die blessure,ik lees heide, bos enz....Ik hou er ontzettend van maar mag zeker vier weken niet van het asfalt weg!Volgende keer ben ik er wel bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat was nog een keurige 4:36/km gemiddeld. Ik neem aan dat we a.s. zaterdag wat rustiger aan doen, ongeacht de temperatuur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad te warm en toch een prima tijd zeg!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jammer Ronald maar begrijpelijk. De meeste lopers zijn geen warmweer lopers. Ondanks dat toch een prima tijd! Volgende wedstrijd motregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Was idd nog erg warm, maar blijft een gezellige halve daar in Hattem.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja helaas. Warmte heb je niet in de hand. Mooi dat je toch kon genieten. Het is een prachtige loop.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede (zelf-)analyse en snelle actie.
    Vanaf zondag weer lekker opbouwen.
    Succes en veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi dat het verholpen is nu weer lekker lopen. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is goed nieuws. Dus over twee en Zeventig uur begint de voorbereiding op Project Z.
    In Zeven etappes van Zes en Zestig kilometer door Zwitserland Zwerven? Of heeft het met het Zitserleven gevoel te maken. Of ben je in de Zevende Hemel? Of....laat onZ niet zo in Zpanning en Zeg het onZ. Pliezzzzz?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. straks wordt je nog RonaldZ in plaats van Jayz: een Zneeuwig weekendz gewenzt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukkig een oorzaak en oplossing gevonden en rustig weer opbouwen met die scheef stand!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dat het met recht maar een mooi jaar voor jou gaat worden waarin alle pr's met recht worden verbeterd :-)

    Asics GT2150 zijn smaller dan de GT2140 . Zelf heb ik brede voeten en die smalheid was het eerst wat me opviel tijdens het hardlopen. Was weer even wennen .

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hmm dit komt mij bekend voor. Momenteel heb ik dus een blessure. Door mijn bekkenscheefstand krijg ik pijn rondom mijn heup,bekken en lies. Ik heb hier voornamelijk klachten bij tijdens het hardlopen of na het spelen van een voetbalwedstrijd. Dan stond het weer scheef en kreeg ik last.

    Had jij dit ook?

    BeantwoordenVerwijderen