zaterdag 23 januari 2010

Project Zuiderzee

Hist_zuiderzee_content3Ik heb iets met de Zuiderzee. Al 6x liep ik de Zuiderzeemarathon. Een grillige zee die door de Afsluitdijk en inpoldering tot een kabbelend meer is geworden. Vissersplaatsjes die geen vissersplaatsen meer zijn. Een eiland dat geen eiland meer is. Ik heb me al eens voorgenomen om ooit een tocht rond de Zuiderzee te maken, zo'n 330km, in een aantal etappe's. Om al die vergane glorie en ellende te aanschouwen. Sfeer te proeven.

Pict_01_jan_23_1923_2Het geval wil nu dat mijn dochter, Thirza, komende zomer met groep jongeren uit Voorthuizen en Barneveld voor World Servants naar Jamaica gaat om daar klaslokalen te bouwen. En onderwijs is xc3xa9xc3xa9n van de bouwstenen voor een betere toekomst in het arme Jamaica. Daarvoor moet veel geld ingezameld worden voor bouwmaterialen e.d. Dat doen ze door sponsoracties, klussen, verhuizen, postbezorging enzovoort. Maar ze zijn er nog lang niet!

Zuiderzee_jpg_w300h337Daarom wil ik mijn steentje bijdragen met een sponsortocht om de Zuiderzee. Thirza zal mij begeleiden op de fiets terwijl ik in 6 dagen "hardlopend" probeer de Zuiderzee te ronden. Met etappe's tussen de 52-62 km per dag. Uitlopen is het belangrijkst. Start en finish zal in Barneveld zijn. Zoals het er nu naar uitziet zal het in de voorjaarsvakantie van maandag 22 februari t/m zaterdag 27 februari plaatsvinden. Deze week is afgestemd op de toetsen en examens die Thirza dit jaar heeft.

De eerste bedrijfsponsoren zijn al gevonden waar we erg blij mee zijn. Hierover volgt binnenkort meer. Ik heb me tot nog toe gericht op bouwbedrijven (rond de Zuiderzee) omdat ik zelf bij veel bouwbedrijven aan huis kom en het project op Jamaica ook een bouwproject betreft. Dat lijkt me een leuke koppeling. Maar we gaan natuurlijk nog verder op zoek naar sponsoren. En tips hiervoor zijn natuurlijk ook welkom wanneer je ons een introductie kunt geven!

Maar ook jullie zelf kunnen ons sponsoren! Dat zouden we erg fijn vinden, maar vooral ook de kinderen op Jamaica die hierdoor weer meer mogelijkheden tot onderwijs krijgen. Je kunt een bedrag per etappe, een bedrag per km of een bedrag voor het voltooien van de hele tocht toezeggen. En een andere mogelijkheid is om een etappe mee te lopen voor het goede doel en je hiervoor in je eigen omgeving te laten sponsoren zodat je ook bijdraagt aan het project (minimaal 50 euro). Laat me weten of je wilt sponsoren of een etappe mee wilt lopen. ALLE sponsorgelden komen ten goede van het bouwproject op Jamaica.
Houdt er wel rekening mee wanneer je mee wilt lopen dat het tempo LAAG zal zijn en er ook wandelstukken/pauze's in kunnen zitten aangezien ik de hele tocht wil voltooien.

De tocht bestaat uit de volgende etappexe2x80x99s:

22.02 Barneveld-Amersfoort-Laren-Naarden-Muiden-Durgerdam (62 km) klik

23.02 Durgerdam-Monnickendam-Volendam-Hoorn-Wervershoof (60 km) klik

24.02 Wervershoof-Medemblik-Den Oever-Afsluitdijk-Makkum (58 km) klik

25.02 Makkum-Oudega-Heeg-Kuinre (52 km) klik

26.02 Kuinre-Blokzijl-Genemuiden-Kampen-Elburg (56 km) klik

27.02 Elburg-Nunspeet-Garderen-Stroe-Barneveld (52 km) klik

Aangezien februari een grillige maand kan zijn is het mogelijk dat de tocht uitgesteld moet worden bij gladheid of andere gevaarlijke situaties.

Zoals jullie gewend zijn van mij zullen er uitgebreide beeldverslagen verschijnen en kunnen jullie de tocht dagelijks volgen. Maar eerst de komende weken de voorbereidingen en vorderingen natuurlijk hier op mijn weblog.

Zo, de start is er! Verdere details volgen nog. Ik heb er zin in en zo'n project voor Jamaica geeft extra motivatie. Ik hoop dat de (terechte) aandacht voor Haiti de andere acties niet doet vergeten.

19 opmerkingen:

  1. Dit is (weer) een rondje om te onthouden, liggen daar nog wel eens in de buurt met de boot. Mooi rondje gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar voor je dat je altijd naar klanten moet op die vervelende locaties:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, dat is wel een heel mooi project en ook een pittige uitdaging. Ik wacht even wat meer info van je af maar ik ga je sponsoren. Succes met alle voorbereidingen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WOW! Wat een actie. Petje af, Ronald. Misschien haak ik nog wel ergens aan, even zien hoe dat uitkomt. Veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede actie!! Afstanden zijn me net iets te lang om mee te doen maar ik wel een financiele bijdrage leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Ronald,

    Ik dacht al, wat is project Z. Laatst zag ik je op de Hessenweg lopen en kwam je voorbij met de auto. "Het gaat weer goed met Ronald" dacht ik toen. Wat een voorbereiding en binnenkort een grote opgave. Fantastisch dat je dit voor een goed doel kunt doen. Ik ga je natuurlijk sponsoren. Laat maar weten hoe.
    Sterkte met de voorbereidingen en straks een succesvolle loop.
    Hartelijke groet,
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na Haiti, Be-More en HarTlopers is er nog een actie... ik begin het overzicht een beetje te verliezen al probeer ik alles wel te supporten. Vind het een mooie actie van je !!

    Waarom eigenlijk op zo'n korte termijn ? Zou het niet leuker zijn om een paar maanden extra voorbereiding te hebben en de tocht later in het voorjaar te doen ? Hoe graag ik het ook wil maar mijn agenda is tot 05/04 (Utrecht M) helemaal vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk die eerste enthousiaste reacties!

    @Bjorn: ik had liever ook wat later gedaan maar Thirza heeft examenjaar VWO en deze week was de enige week dat ze mee kan fietsen zonder in de problemen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi initiatief. 24 februari zou mijn laatste lange duurloop zijn voor de Ultra low tide marathon. Laat jij toevallig die dag de afsluitdijk over gaan lopen.

    Ik zou zeggen, ik loop met je mee van den oever naar Makkum. Alleen tegen die tijd nog iets bedenken hoe ik weer terug kom bij mijn auto.

    Financieel ga ik zeker bijdragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo! Dat is dus Z...
    Wat een uitdaging, zeg. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat ik mee kan lopen. jammer, want het is een mooi project. vader en dochter veel succes (en plezier)toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aha, dat is duzzzz Project Z. ZZZat ik er toch niet echt ver vanaf met mijn etappeloop in ZZwitserland. Zzzaterdag wil ik hier wel met je over praten, misschien kan ik je nog wat tips geven (misschien ook niet). En als je dit kunt, kun je die MUM ook wel:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor de meelopers: Houdt er wel rekening mee wanneer je mee wilt lopen dat het tempo LAAG zal zijn en er ook wandelstukken/pauze's in kunnen zitten aangezien ik de hele tocht wil kunnen voltooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, niet Zwitserland maar rondom de Zuiderzee. Een flinke uitdaging, zeg. Mede geinspireerd door Jan Knippenberg?

    Het lijkt er helaas op dat ik niet mee kan lopen. Ik wens je en je dochter alvast succes en vooral ook veel plezier toe!
    Tot zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat wordt een hele tocht een goede actie , succes.

    groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie actie en behoorlijk veel km maak je op deze manier.
    Veel plezier alvast.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ronald en Thirza geweldig idee en succes met de uitvoering. Het doel is het echt waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Erg knappe actie en erg veel kilometerkes hoor!Ook voor mij nog te ver,maar mooi doel, succes alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie actie Ronald, en ook geen misselijke afstanden zeg. Veel succes bij de voorbereidingen en ik had graag een stuk met je meegelopen maar kan op die data helaas niet.

    BeantwoordenVerwijderen