zaterdag 16 januari 2010

Snowy Kootwijk

Van Snowy Kootwijk

Kirsten wilde gaan paardrijden in Harskamp dus maar snel een combinatie gemaakt zodat ik ondertussen kan hardlopen rond Kootwijk. Nog even snel een route uitzetten waarvan ik vermoed dat het beloopbaar moet zijn. Ik parkeer de auto op een kleine parkeerplaats langs de Heetweg. Heet is het bepaald niet, ik heb maar 3 lagen aangetrokken omdat ik een lange rustige duurloop ga doen.

Van Snowy Kootwijk

Op weg naar Kootwijk zie ik een auto stoppen en de bijrijder uitstappen die een pijl ophangt. Ik vraag me af wat er hier georganiseerd gaat worden. Even later haalt de auto me weer in en gaat naast me rijden: "Hallo Ronald". Het blijkt Manon (Chat'n'run) te zijn. Ze rijden weer door. Misschien een orienteringswedstrijd?

Van Snowy Kootwijk

Wanneer ik na Kootwijk richting Assel ga wordt de weg al snel minder beloopbaar. De weg zelf is glibberig door platrijden en opgevroren sneeuw. De zijkanten ongelijk. Een kwestie van snelheid matigen en goed blijven kijken. Even later kom ik bij het viaduct onder de A1 door. Altijd weer een bijzonder moment wanneer je vanuit alle stilte een drukke weg kruist.

Van Snowy Kootwijk

Bij Assel ga ik richting Radio Kootwijk en denk ik weer een goed beloopbare weg te hebben. Maar niets is minder waar. Deze bestrate weg is op veel plaatsen gevaarlijk glad, vooral aan de zijkant. Het is dus zaak midden op de weg te lopen! Een fietser die hier naar beneden komt rijdt opvallend langzaam, hij heeft het dus ook door.

Na Radio Kootwijk neem ik het voor mij bekende lange pad weer richting Harskamp. Helaas ligt hier nog veel sneeuw en is het zwaar lopen. De sporen zijn te glad dus maar in het middenstuk waar de sneeuw zacht is maar ook redelijk diep. En dat over 8 km....

Het valt me op dat ik naast die ene fietser en een paar auto's helemaal niemand tegengekomen ben in het natuurgebied. En dat terwijl het toch best mooi buitenweer is.

Na 2 uur en 16 minuten ben ik weer bij de auto, afstand 23,3 km. Lekker gelopen weer! Nu de afstanden weer verder opschroeven.

16 opmerkingen:

  1. Ronald, bedankt voor deze schitterende tocht. Goed gezelschap, uitstekende bevoorrading, gezellige nazit! (O ja, sorry van die boom ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitsloven???? Berg en Daltraining zul je bedoelen:-)) En publiek heb ik ook niet gezien, dan was ik wel 10x op- en neer gerend, kon gemakkelijk...

    Bedankt voor de gezellige dag en graag tot ziens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat betreft een loopje in/om Almere: als je van asfalt en lange wegen houdt kan dat geregeld worden. Langs het Gooimeer en IJsselmeer en een stukje Almeers 'bos' bijvoorbeeld. Maar dan wel in het voorjaar, in de winter vindt ik het te somber.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ronald, bedankt voor deze plezierloop! Graag tot een volgende keer, wellicht bij mij in de omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk zo'n duurloop met andere hardlopers en ja, die Eric, mega-sterk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaaf die boom foto en een mooi loop met gezellige lopers!.
    En Jannet uitsloven!, dacht ik al ;-).
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie omgeving voor een prachtige duurloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi Route!

    Ook mooie blog, is het ok als ik je adres als link bij mijn blog zet? Mooie verhalen (en foto's) zijn altijd leuk om nog eens te lezen.

    Sportgroeten,
    Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jullie hebben jaloersmakend mooi getraind en er is veel over te lezen met zoveel meelopende schrijvers/meeschrijvende lopers...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat gaat goed! Waarschijnlijk is de sneeuw binnenkort weg.
    Train ze en ... tot over 2 weken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij had tenminste nog een paar normaal beloopbare paden. In Spier hadden we alleen maar sneeuw. Maar dat wisten we van tevoren.
    Geen pijntjes meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je loopt weer mooie afstanden. het gaat dus weer helemaal goed neem ik aan? Fijn voor je. Loopze!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben blij dat die sneeuw eindelijk weg is en een beste training in een mooie omgeving!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het heeft inmiddels flink gedooid en er kan weer op snelheid gelopen worden. Echt erg vond ik die sneeuw niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het was mooi en had ook iets,doch ik ben nu toch blij dat we weer normaal kunnen lopen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen