vrijdag 1 januari 2010

2010

Het nieuwe jaar is begonnen na een leuk en afwisselend loopjaar 2009. Helaas start ik het nieuwe jaar dus met een blessure. Afgelopen week mocht ik gelukkig weer afwisselend een uur wandelen/hardlopen in setjes van 5x3 oplopend naar 5x6 minuten hardlopen. En wat duren die tussenliggende wandelpauze's dan lang, zeker bij dat koude weer. Maar het was desondanks weer heerlijk. Gelopen:

za: 5x9/3
zo: 5x8/4
ma: 5x7/5
di: rust
wo: 5x6/6
do: rustig wisselduurloopje (wandelen/dribbelen)
vr: rust

Bij de laatste training ging het echter helemaal niet lekker. Niet dat ik de geirriteerde plek voelde, dat gaat verder wel goed. Maar het liep nogal stram, pijntjes hier en daar. En ook nog onderuit gegaan op een glad stukje. En nu achteraf o.a. een stijve linker knieholte. Ik heb dit al wel eerder meegemaakt bij verkeerde schoenen en die keer met een scheve heup na een skibotsing.

Ik begin me nu af te vragen of m'n schoenen er niet mee te maken kunnen hebben. Ik gebruik weliswaar al jaren hetzelfde model (Asics GT 2110) die ik op voorraad heb ingekocht. Ik heb een nieuw paar in gebruik genomen in oktober en die voelden al direct wat anders aan (harder) maar daar heb ik geen aandacht aan besteed, gewoon nieuwigheid. Wel steeds afgewisseld met m'n oudere paren. Maar allengs steeds meer op gaan lopen en de laatste week alleen maar op de nieuwe gewandeld/gelopen.

Ik zal volgende week de sportfysio eens vragen te kijken naar m'n loophouding en de andere klachtjes die ik nu ondervind. Misschien komen we de oorzaak van deze klachten wel op het spoor. Vanaf morgen maar eens even alleen op de oude schoenen lopen, die kunnen nog wel een paar 100 km.

Dit "gedoe" hindert me wel even in de plannenmakerij. Het feit dat ik me nog niet ingeschreven heb voor de Galgenbergmarathon of de Midwintermarathon heeft te maken met project Z. "Z" moet namelijk plaatsvinden in de voorjaarsvakantie maar wanneer de blessure niet snel verdwijnt zal ik deze moeten uitstellen naar wss de eerste week van april. Het is dus niet een georganiseerde wedstrijd maar iets dat ik zelf ga organiseren (anders kan ik het niet even verplaatsen) en ontzettend veel zin in heb en supergemotiveerd voor ben. Het is verder en zwaarder dan ik ooit gedaan heb. Ik houd het nog vaag omdat ik eerst zeker wil zijn dat het rond komt. Het oordeel van Ronald Dercksen (sportfysio) volgende week is daar onderdeel van.

Verder heb ik voor de zomervakantie in Alpenland ook al weer 2 schitterende berglopen op het programma, een bergmarathon en zelfs een bergultraloop met vele hoogtemeters. Bij leven een welzijn wordt dat weer genieten! En veel trainen natuurlijk.... Maar ook het voorbereiden en uitzoeken geeft mij al veel voorplezier.

Rest mij nog de lezers van mijn weblog een goed en gezond 2010 toe te wensen. En voor de lopers onder ons weer veel loopplezier!

19 opmerkingen:

  1. door die branding schipper...recht zo die gaat...strakke koers...focus...rammen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het stuk door het bos is vast stukje koeler lopen maar langs dijk zal het niet meevallen, maar verzorging was vorig jaar ook super, dus komt vast goed. Succes met doel en veel plezier met deze toch wel erg mooie halve.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Morgen eerst even wennen in een sauna???
    Succes in ieder geval en veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt waar, wordt het warm? JOEPIE!!!
    Ik bedoel....wat vervelend voor je.
    Maar je wordt meestal toch pas misselijk na een km of 30? Misschien heb je er geen last van?
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sucses en veel plezier.
    Ebn hopelijk niet te warm.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oefff.. zal idd niet meevallen maar hopelijk heb je nog een verkoelend windje. Heel veel succes Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Succes, hopelijk heb je niet te veel last van de hitte. We zijn gelukkig wel wat gewend de ze zomer. De DtDloop is ook al zo warm...:-(
    Ik hou van kou!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij ook de beste wensen voor 2010, Ronald. Hopelijk staat je blessure "Plan Z" en je volgende doelen niet in de weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He, vervelend. Kalm an. Ik zit in het zelfde schuitje met mn hamstring. heb wel ingeschreven voor A'doorn, dus ik zie wel even. Mooie plannen en ik ben benieuwd naar "Z". Ga je vast nog wel een paar x tegenkomen in 2010. Eveneens een goed en sportief 2010 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Spannend!! project Z. Succes met herstel en de beste wensen voor een mooi 2010.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste wensen voor 2010 voor de hele familie 'Bergloper'.
    Jij hebt dus ook een geheim project. Spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mmm, klinkt spannend. Project Z. Succes met de voorbereidingen. Wat betreft je schoenen. Mocht je een keer in de buurt van Hilversum komen maak dan eens een afspraak met Herman bij La Foot. Succes en een TOP 2010 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zet'm op...
    Zet eens een andere schoen op je lijstje...
    Zet in op zone 1-2-3...
    Zet zet snel op je site!?
    een bijZonder goed jaar,
    Arie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wens je ook een goedlopend 2010 toe. Spannend Project. Zal Zwaar zijn en wellicht in Zwitserland? Ben benieuwd.
    Maar eerst: Succes bij de Fysio!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie plannen voor 2010 en hopelijk snel de oorzaak van de blessure gevonden.
    Veel loop plezier in 2010.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een gelukkig en gezond 2010!

    Als je schoenen op voorraad in de kast hebt staan gaan ze ook al achteruit volgens mij dus misschien kan het daar mee te maken hebben.

    Groeten Cornxc3xa9

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik wens je het allerbeste toe in 2010 groeten waaslandloper

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Blij te horen dat het toch al iets beter gaat, hopelijk spoedig terug 100% in orde voor je pr0ject 2010!Niets forceren en rustig terug naar ok! vraagje die ascics zijn dat trailschoenen?Ik zoek namelijk een paar, maar ben daar volslagen leek in.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik hoop dat je snel aan de slag kunt met project Z, ronald! ben wel benieuwd wat het zal zijn (vast niets voor mij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen