woensdag 25 juli 2007

Luibiskogel

Vandaag stond de Luibiskogel (3110) op de planning. Vanuit het dal (Pitztal) vlak voorbij Piosmes gestart op 1412 m hoogte. De eerste 800m stijgen zijn wat saai, continu een zigzag pad naar boven.

Op 2200m kom je op een alm waar alleen schapen worden geweid. En het uitzicht op de bergen aan de andere kant van het dal is fenomenaal!

Hier vanaf een wat verder standpunt.

Vanaf de alm was het eigenlijk alleen nog maar steentjes, stenen, blokken en rotsen. Ook vonden we de markeringen op een gegeven moment niet meer waardoor we op een paadje kwamen dat veel te steil werd. We zijn toen dwars over de helling gegaan in de richting waar het juiste pad moest zijn en die vonden we gelukkig ook weer snel.

Bij het zien van dit enorm blok steen moesten Eveline en ik allebei denken aan de roestige trein (kunst) die bij de A1 staan, afslag Voorthuizen. Er bestaat dus ook een bergtrein variant!

Het laatste stuk naar de Luibisscharte is bijzonder lastig: steil, losse steenbrokken en ijskoud. Dit gedeelte ligt helemaal uit de zon en de sneeuwresten van de laatste regen liggen er nog. De temperatuur zal rond de 0 zijn geweest.

Maar de beklimming wordt toch weer beloond: prachtig uitzicht op de Hauerferner (ijsgebied) en de omringende bergtoppen. We zijn nu op de Luibisscharte op 2910m.
Het is hier erg koud en we besluiten de top van de Luibiskogel niet meer te beklimmen. Het ziet er uit als veel klauterwerk waar we onze handen bij nodig hebben en die krijgen het toch wel erg koud met die bevroren stenen. Maar eens op zoek gaan naar goede handschoenen voor dit werk (warm en slijtvast).

De GPS geeft het aan: we bevinden ons op 2910m hoogte en het is nu 11:30 (toen vertrokken we net weer voor de terugtocht)
Zo'n GPS is erg handig bij het bergwandelen. Vooral de hoogtemeter gebruik ik want die geeft veel meer aan over de tijd nog te gaan dan de afstandsmeter. We hebben vandaag bijvoorbeeld maar 12km afgelegd maar daarin wel 3000 hoogtemeters overbrugd.
Verder kun je achteraf helemaal je gelopen route op de kaart bekijken.

De terugweg hebben we relaxed gedaan. Bij het afdalen van het koude stuk waren onze vingers bijna bevroren maar eenmaal in de zon vergeet je dat snel weer, zeker met zo'n mooi plaatje als hiernaast!

7 opmerkingen:

  1. Dat zijn nog eens heuvels zeg!.Een goede training, zelf benik niet zo gek op die verhogingen.
    Het gaat je goed af, prima.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor. Hier wil ik ook nog wel eens trainen!
    PS Naar ik hoop zijn er in Graubxfcnden voor Henk bordjes en/of verkeersregelaars.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Posbank lijkt volgens mij qua trainingsintensiteit erg veel op de Lemelerberg waar ik (met nog vele anderen) iedere zondagochtend een lange duurloop train in voorbereiding voor de halve in La Roche komend weekend.
    En hoewel ik het de eerste paar keer best heb vervloekt, vind ik het nu heerlijk om daar te trainen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie omgeving en een heerlijke vakantie hebben jullie.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik wil dit jaar ook de Luibiskogel doen vanuit Otztal dan, maar is dit dan ook Klettersteig?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo

    ik wil deze zomer een huttentocht organiseren in het pitztal.

    alleen ik heb er 1 dag bij dat ik vanaf de hauerseehutte naar de russelheimerhutte loop, alleen moeten we daar over de hauerferner.

    is dit stuk over de gletscher te doen zonder stijgijzers en touw of kun je er gewoon omheen lopen en daar dan weer het pad oppikken?

    op de kaart stopt het pad namelijk op de gletscher en aan de overkant begint die weer!

    ik heb al veel gezocht op google maar kan niks vinden ....

    ik hoop dat u mij meer info kunt geven.

    alvast bedankt

    groet
    fred

    BeantwoordenVerwijderen
  7. er is idd weinig over deze berg te vinden, ik ben m dit jaar vanplan zonder stijgijzers te doen (in de zomer dan!) het is iig een kleine gletschjer, heb thuis het xc3xa9xc3xa9n en ander liggen qua kaarten

    ik ga hem in oetztal beginnen en dan eindigen in het Pitztal, dan halen mijn ouders me op in Pitztal, leuk dagje uit en geinige ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen