maandag 2 juli 2007

Rondje om de Koepel

KoepelAanstaande zaterdag is er in Lunteren een loop die ze "Rondje om de Koepel" hebben genoemd. De Koepel is de naam van een uitzichttoren die in het Lunterse Buurtbos staat.

De Koepel is een dichte gemetselde toren met vijf bouwlagen. De toren is zelf 22 meter hoog en staat op de Galgenberg die 34 meter boven N.A.P. staat. Met goed zicht is met een kijker zelfs de Dom van Utrecht te zien. De Koepel is in 1913, ter nagedachtenis aan notaris J.W.Th.W. van den Ham, gebouwd in opdracht van zijn familie en zijn opvolger notaris G. Wilbrink. Diens neef en schoonzoon W.O.J. Nieuwenkamp kreeg de opdracht voor het ontwerp met twee verdiepingen en een omloop. Nieuwenkamp voerde de toren uit in natuursteen en metselwerk en maakte het zo, dat de toren gemakkelijk zou kunnen worden verhoogd als de omringende bomen het uitzicht zouden gaan belemmeren. De naam de Koepel is te danken aan de typische ronde vorm van het koperen dak dat de omloop overdekt. In 1962 kreeg de architect ir. J.W. Dinger, zoon van de in 1946 overleden Lunterse notaris R. Dinger, opdracht er twee verdiepingen tussen te zetten. In 1968 kreeg de toren zijn huidige hoogte. (Bron: www.lunteren.com )

Imgp1067_1Nu heb ik al veel paadjes belopen in dit gebied omdat het mijn trainingsgebied is maar de Boslaan lag nog nooit op mijn route. Maar ik heb al wel veel rondjes om de Koepel gelopen zonder te beseffen dat deze uitkijktoren daar staat.

Afgelopen zaterdag dus ook weer, nu een wisselduurloop van 20km vanuit Barneveld met een grote cirkel om de Koepel heen en weer terug naar Barneveld. Al snel ben ik onder de indruk van de mooie wolkenluchten met het groene landschap er onder. Nederland is ook zo slecht nog niet om te lopen....

Imgp1070Na ruim 4km kom ik bij deze "berg", de Goudsberg. Over ongeveer een 400m wordt de weg steeds iets steiler met een maximum van 5%. Hier heb ik al heel wat getraind in voorbereiding op berglopen.

Bij de bosrand ga ik naar rechts om uiteindelijk op de Molenweg te komen. Op de Molenweg loop ik dus voorbij de Boslaan waaraan de Koepel ligt, maar dat weet ik dan niet.

Imgp1071Het is heerlijk weer om te lopen. Dit is de Lunterse Bosweg waar de zon nog steeds door de dichter wordende bossen heen kan dringen.

Deze weg loopt uit op de Immenweg. Op de Immenweg staat een bouwkavel te koop en bij het passeren daarvan denk ik steeds weer "Stel dat ik hier toch eens zou wonen zo in het buitengebied....". Ach, lekker blijven dromen.

Imgp1073Vervolgens voert de Hoge Valksedijk naar de oostkant van de Goudsberg die hier op de foto te zien is. Zo langzamerhand begin ik m'n benen toch te voelen, een week na de bergmarathon. Omdat ik dat bij langzaam lopen als minder prettig ervaar versnel ik de laatste 4km's tot onder de 5min/km. Ben ik ook weer eerder thuis.

Al met al toch weer lekker getraind.

A.s. zaterdag wil ik ook weer een duurloop doen, dus waarschijnlijk combineer ik dat met het georganiseerde rondje om de koepel (21,1km) dat om 10:00uur start.

4 opmerkingen:

  1. hopelijk is dit de oplossing voor je probleem, ronald. succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook geen idee, maar het klinkt goed..Hopelijk snel weer de oude?.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Ronald leuk dit verslag, zelf had ik juist voor deze week mijn grens wat verlegd en zal morgen 10km lopen en a.s zaterdag 16 km k'had een leuke route uitgestippeld richting goudsberg en weer terug, nu lees ik van de georganiseerde tocht in Lunteren lijkt me ook wel leuk, heb je meer info voor me welke afstanden er worden gelopen want de halve marathon is nog teveel voor me k'hoop over een maand of drie er klaar voor te zijn!groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bert,
    ze hebben in Lunteren alleen de 8,2km en de halve marathon, helaas niet iets er tussen in.

    BeantwoordenVerwijderen