zondag 15 juni 2008

Beginnersfout in Gennep

Tja, waar zou dit nu zijn? Nadat ik afgelopen vrijdag een duurloop van 18km heb gedaan in precies 1u:30m wilde ik weer eens een snelle halve marathon lopen. Zwolle (gisteren) valt af voor mij, veel te druk! Vandaag zijn er verschillende halve marathons waaronder die in Gennep, georganiseerd door de atletiekafdeling van Vitesse '08.
Lekker vroeg, namelijk start om 10:00 uur. Iets minder dan een uur rijden, dus goed te doen. Vanmorgen vroeg is er nog een buienlijn over Nederland getrokken maar bij aankomst is het droog.
Vooraf aan de start worden nog eerst de jeugdlopen gehouden zodat er nog veel publiek is wanneer de kinderen rennen. Opvallend dat een aantal natuurlijk veel te snel starten maar een jongen die rustig gestart is gaat iedereen voorbij en wint! Handen in de lucht als een echte winnaar.
De lucht wordt steeds blauwer en om even over tienen starten we. Vooraan loopt Arthur Schramade, duidelijk herkenbaar aan z'n staart. Hij zal ook uiteindelijk winnen in een tijd van 1:13:42.
Vanaf het begin wil ik een tempo lopen van 4:20 per km die hooguit mag oplopen tot 4:25 per km, anders wordt het geen PR. De eerste 5 km gaat in 21:30, dus net iets onder de 4:20. De volgende 5km gaan in 21:40. Het loopt erg lekker en m'n hartslag blijft onder de 180. Bij 15km geeft de klok 1:05:10 aan, oftewel de laatst 5km in 22min precies. Het verval blijft nog binnen de grenzen. Maar het wordt nu wat warmer door de zon en de km-tijden lopen op naar 4:32.
De laatste 2km kan ik weer wat versnellen omdat een loper mij probeert in te halen. Omdat ik geen rekening meer houd met een PR kijk ik niet goed op m'n Garmin. Stom, wat een beginnersfout, zo voelt het! Mijn eindtijd is 1:32:36, één seconde boven mijn PR... Die 2 seconden er af lopen had ook nog wel gekund.
Na afloop praat ik nog wat na met een Duitser die steeds vlak bij me liep. Hij gaat binnenkort de Zermatt Marathon lopen dus dat levert natuurlijk wel wat gesprekstof op.







12 opmerkingen:

  1. Een mooie tijd zeg!.En een volgende keer kom ik ook naar Diever, leuk.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha Ronald, zoals gewoonlijk weer fijne plaatjes en praatjes, en de inzichten vliegen me om de oren! Leuk dat je Mark ook ontmoet hebt, ik hoord het al van hem. Jammer dat ik er zelf niet bij was, maar ja, ik was nog helemaal niet genezen, dus kan er geen spijt van hebben...
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was weer een mooie dag!
    Aardig van je: dames gaan voor. Dat zouden meer mensen moeten doen.;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi plaatjes, door het bekijken van de foto's kan ik nog een keer genieten van dit prachtige parcours.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En ik maar denken dat je stiekem Rondje Voorne deed.
    Wat een pech zeg, dat ene secondje. Of was misschien het parcours toch 4 meter te lang? Kijk nog het eens goed na, misschien heb je dan toch een PR.
    PS Harderwijkerbos is tussen Harderwijk en Ermelo in, de trimbaanparkeerplaats is aan de Watertorenweg. Vandaar kun je ook in 10 min. naar het Beekhuizerzand, is ook een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag je tijd net op utslagen.nl, dus snel even hier naar toe gesurft ;-) Ik wist dat je in de buurt zat van je PR, maar 1 seconde is wel sneu. Misschien ben ik wel teveel met m'n tussentijden bezig onderweg, maar dit zou me niet gebeuren ;-)
    Maar niet te lang bij stilstaan, je weet nu dat een PR erin zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo kort op je PR binnenkomen is op zichzelf toch geen beginnersfout? Je traint toch om mooie bergen te veroveren? Je beloning is in ieder geval de uitwisseling van ervaringen van de Zermatt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ronald

    Jammer van die 2 sec maar toch een mooie tijd je weet dat er wat te verbeteren is.

    groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haast niet te geloven zeg, en wat is 1 seconden?..
    De volgende keer beter opletten en ik moet zeggen dat 1:32 een super tijd is waar ik jaloers op ben.
    En ik blijf het vreemd vinden dat je marathon tijd niet sneller kan?, als ik al 3:32 kan lopen met een PR van 1:38 op de halve marathon...dan moet je wel gemakkelijk 3:25 kunnen lopen..
    Maar wie weet komt die tijd.
    Geniet van de mooie halve.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beginnersfoutje? Nee hoor: de kunst van het uitgesteld genot!! De echte plezierloper demonstreert hiermee dat tijd geen rol speelt voor "een heer van stand". Die loopt hoogstens per ongeluk een PR ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Da's balen Ronald, maar je hebt wel ervaring met dit soort situatie's. Ach, er komt nog wel weer een gelegenheid waarbij je wel ruim onder je pr kunt lopen. Zelf was ik bij de Slachte ook niet helemaal op mijn hoede, want als ik elke kilometer een luttele 38 seconden harder had gelopen dan was mijn pr er ook aan gegaan (-: Heb er in iedergeval weer zin in om in het najaar een scherpe tijd op een van de beoogde marathons neer te zetten en kunnen we elkaar dan wellicht van dienst zijn! Heb ooit (2002) ook eens in Gennep gelopen, maar was het voor mij een zware bevalling, 1u47 en nog iets, Later in november liep ik tijdens de Zuiderzee marathon 3u21. dus misschien een goed omen?!

    Groet,
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer, maar toch een hele mooie prestatie, succes in de bergen komende zomer.

    BeantwoordenVerwijderen