donderdag 26 juni 2008

Graubxc3xbcnden - dag 1

Dat lijkt heel mooi weer te worden! Maar vergis je niet, Lenzerheide ligt op 1500 meter hoogte. We starten in Chur op 600 meter hoogte en daar is het standaard 5 graden warmer. Aan de andere kant zal het bovenop de Rothorn (2900m) lekker koel zijn. ;-)
Overigens is het hier nu nog geen mooi weer, bewolkt en het rommelt wat.
Ik ben vanmorgen wat later vertrokken dan de bedoeling was. Ik had gisteravond een etentje in Buren bij de Gravin van Buren en dat werd nogal laat. Om 07:00 uur dus vertrokken (ipv 05:00) op weg naar Zwitserland. Direct bij Keulen in de file en bij Wurzburg zijn er nogal wat Baustellen waardoor flinke files ontstaan. Ik verbaas me er over hoeveel vakantiegangers (gezinnen) uit Nederland al op weg zijn naar het zuiden. Zijn de scholen in het noorden dan al voor vrijdag uit?? Ik denk dat de schoolinspectie wel eens wat meer mag optreden.
Door het etentje gisteravond heb ik niets van de halve finale van Duitsland en Turkije kunnen zien. Maar ik heb de hele weg duitse radio aan gehad. Nou, ik kan de wedstrijd nu wel dromen. ...Fehler Lehmann....xc3x9cgxc3xbcr Tooooor....Ballack nicht zu sehen...Schweiny Toooooooor.....Klose.....Tooooooooor.....Fehler Lahm....Sabri...Toooor.....Lahm macht alles wieder gut...Tooooooooor...Einzug im Finale...
Volgens mij staat Duitsland op z'n kop. Maar wel reeel: ze geven in de meeste commentaren toe dat ze niet goed gespeeld hebben maar het was wel enerverend.
De Duitsers hebben zondag een hobbel te nemen, voor mij ligt die al een dag eerder. Ik mag 2682 meter stijgen en 402 meter dalen. En in de laatste 11,5km moet meer dan de helft van de stijgingsmeters genomen worden. En dan heb je er al meer dan 30 km opzitten....
De kunst is dan ook om nog redelijk fris in Lenzerheide aan te komen. Je ziet dan ook enorme verschillen ontstaan tussen lopers op het laatste stuk. Bij min of meer gelijkwaardige lopers op de vlakke marathon (3:30-3:45) loopt de een hier 2 uur over en de ander 3 uur. Ik liep vorig jaar bijvoorbeeld tegelijk met een loper uit Veenendaal door Lenzerheide maar hij finishte uiteindelijk ruim een half uur voor mij. Nu liep ik natuurlijk ook meer voor m'n plezier maar aan de andere kant had ik ook niet veel harder gekund.
Zonet voor het eten nog even een bergtraining gedaan. Wel lekker na de lange autorit. Maar ook goed voor het ritmegevoel voor a.s. zaterdag. De stijging was nu gemiddeld zo'n 8%.

3 opmerkingen:

  1. Na het lezen van jou verslag heb ik spijt dat ik niet gegaan ben, het ziet er prachtig uit. Topprestatie twee marathons in 7 dagen.
    Groeten Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig idee, zo'n trainingsmarathon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is zowiezo een bijzonder weekend. De graubunden en de Mont Blanc marathon vallen in het zelfde weekend.
    Als ik dit weer zo lees heb ik eigenlijk wel een beetje spijt van mijn keuze voor drie "Saaie" marathons.
    Volgend jaar maar weer de heuvels in.

    Ronald, Veel succes en vergeet niet de volgorde, drinken, eten, genieten en dan pas lopen.

    BeantwoordenVerwijderen