zaterdag 16 juni 2007

Heuvelrugloop Veenendaal

Vandaag de laatste lange duurloop voor Graubunden gecombineerd met een georganiseerde loop in Veenendaal (bijna een thuiswedstrijd). Ik kies voor de afstand van 25km. Er zouden een paar stevige klimmetjes in moeten zitten.

Bij aankomst op de parkeerplaats zie ik Sander en Wesley al lopen. Er is ruim voldoende parkeergelegenheid, dat zie je wel eens anders. Winkelcentrum Ellekoot is het zenuwcentrum waar zich inschrijfbureau, start, finish en lopersmarkt bevinden. Het startnummer blijkt voorzien te zijn van wat elektronica, dit in plaats van de gele chip. Is toch wel kwetsbaarder, je mag 'm namelijk niet vouwen. We krijgen ook een klein etui'tje met daarin wat eerste hulp spullen. Leuk, maar ook lastig want nu moeten we weer eerst naar de auto terug.

Ik start samen met Sander helemaal achter in het veld. Na een minuut kom ik pas over de streep. Door de wat langzamere lopers start ik ook niet te snel, de eerste kilometers gaan in zo'n 5min/km. Na 4 km doemt de eerste echte klim op, over zo'n 1,5km klimmen. De eerste loper zie ik al wandelen. En dan te bedenken dat ik volgende week maar liefst 2682m mag klimmen (en 402m dalen) met stijgingspercentages van meer dan 10%. Dat wordt toch ook veel wandelen.

Het parcours op de Heuvelrug is prachtig. De paden soms verhard, soms onverhard. Terwijl ik in het bos loop begint het even flink te regenen, maar niet lang. Eigenlijk wel lekker want het was wel erg warm geworden. Het aantal lopers om me heen wordt steeds minder, eerst splitst de 10km zich af en een poosje later de 15km. Dan wordt het echt rustig. Maar ja, er doen dan ook maar zo'n 100 lopers met de 25km mee.

Door de heuvels (3x) was m'n tempo wat teruggelopen maar vanaf 16km ga ik weer wat versnellen zodat ik weer op zo'n 5-5:10 per km kom. De laatste km's gaan lekker constant en ik kom over de finish in 2:08:32. Ik wordt opgewacht door iemand van de organisatie die me feliciteert en wijst waar ik water kan vinden. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, zo'n persoonlijke ontvangst!

Ik wacht nog een poosje tot Sander binnen is en gezamelijk lopen we naar de parkeerplaats. Voordat we de auto kunnen bereiken krijgen we nog een enorme bui op onze kop maar dat mag de pret niet drukken. Ik voel me helemaal niet moe, goed dat ik het tempo gedrukt heb.

Komende week staat helemaal in het teken van herstel zodat ik volgende week helemaal fit aan de start sta in Zwitserland!

5 opmerkingen:

  1. Lekker getraind en de marathon kan voor jou komen.Toch vreemd als ik naar jou snelle halve marathon tijden kijk, want dan zou je normaal gezegd dik onder de 3:30 uur op de marathon lopen.Kijk eens naar mijn tijden op mijn weblog, en zie het verschil.Wel weet ik bijna 100% zeker dat mijn marathon op 15 April in 3:30 uur of sneller gaat, dat gaat gewoon gebeuren.En met jou snelle tijden kan je zeker richting de 3:20 uur gaan, let maar op.
    Sucses.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelfvertrouwen en het gevoel voor het marathon-tempo zijn belangrijke ingredixebnten voor een succesvolle marathon. Met je conditie zit het wel snor, en ik geloof niet dat je die afbreekt door zo'n exercitie.
    Laat die Ch. (van Chat&Run) maar kletsen, met zijn zelfingenomen boekjeswijsheid. En doe B. maar even voor hoe je dat doet, onder 3:30 uur lopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt mij een geslaagde generale repetitie. Succes volgende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent er duidelijk klaar voor, alvast sucses volgende week.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alvast veel succes toegewenst! Aan je voorbereiding zal het niet liggen...

    BeantwoordenVerwijderen