woensdag 20 juni 2007

Klaar voor vertrek

Lenzer_rothorn
Zo lag de Rothorn erbij vanmiddag om 16:00 uur (webcam). Wanneer je goed kijkt zie je bovenop het punt waar de cabinelift aankomt. Dat is ook precies het punt waar de finish wordt opgebouwd, op 2865m dus.
Het standpunt van de webcam is op 1500m hoogte bij de Heidsee in de buurt. Dit krijg je dus te zien wanneer je er bijna 30km op hebt zitten.....slik...
Hier zie je de Heidsee waar het even bijkomen is omdat je hier zo'n 3-4 km om heen mag lopen (vlak) alvorens je in Lenzerheide aan het laatste zware stuk begint van gemiddeld meer dan 10% stijgingspercentage.
De weersverwachting is nog steeds gunstig. Je kunt niet van een gemiddelde temperatuur spreken omdat je op 600m hoogte begint 's morgens om 09:15 uur en hoe hoger je komt des te kouder het wordt, maar ook des te warmer het wordt omdat het steeds later wordt. Het zou dus goed kunnen zijn dat we met zo'n 15-16 graden starten en dat het gedurende de hele tocht zo blijft, maximaal 20 graden. Da's wel andere koek dan vorig jaar toen ik de hele tijd tussen de 25-30 graden heb gelopen.
Er wordt wel wat regen verwacht maar dat vinden wij als hardlopers nooit zo erg zolang het maar niet gaat hozen. Ik parkeer de auto op een strategisch punt op het parcours na 28km en leg er wat droge spullen in. Mocht het nodig zijn, dan kan ik een droog shirt en droge sokken/schoenen aantrekken.
Overigens moet je er bij dit soort berglopen rekening mee houden dat het weer met name boven de 2500m snel kan omslaan en het zomaar af kan koelen naar 0 graden! Een jasje meenemen de laatste km's is dan geen overbodige luxe. Ook er voor zorgen dat je warme kleding bovenop klaar hebt liggen wanneer je over de finish komt. Dit moet je dan al bij de start afgeven. Je merkt het al: je moet je goed voorbereiden en het nodige organiseren. En dan heb ik het nog niet eens over drinken en eten gehad... Maar gelukkig staat Netty op het lastigste stuk verschillende keren langs het parcours.
Alles staat inmiddels ook al ingepakt klaar, het lijkt wel alsof ik 3 weken weg ga. Maar ja, al die hardloopspullen, lopersvoer, schoenen.... Morgenochtend om 05:30 vertrekken we en hopen we rond een uur of 3 aan te komen. En dan natuurlijk even het laatste traininkje, rondje om het meer of zo.
Vandaag stond ook het artikel in Barneveld Vandaag Klik hier Kijk dan even op pagina 9. Ik sta er niet al te best op, op de foto althans :-(
We hebben er zin in!

9 opmerkingen:

  1. Eens komt de tijd dat je pas op de terugweg in de auto moet overgeven! Dan staat je PR waarschijnlijk inmiddels op 3:15 uur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe vaker je een marathon loopt, hoe makkelijker het wordt. Dit is al een hele hap van je PR, maar niet te veel, dus kun je er de volgende keer weer wat vanaf halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Andrxe9 Pelgrxf6m14 maart 2007 om 21:05

    Hoi Ronald,

    Leuk zo'n weblog. Misschien ga ik me er ook nog eens in verdiepen (d.w.z. een eigen weblog)
    Ik zie dat je nog niet eens zo lang marathons loopt, dus er zal nog wel eens weer een p.r. komen. Leuke foto's ook.
    Wat wordt je volgende kunstje?


    Groet,
    Andrxe9

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gedaan!

    Goede tip overigens van Eric, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Andrxe9:
    Zo'n weblog maken is niet zo moeilijk. Lijkt me leuk om jouw log's gelezen. De start heb je al gemaakt met het verslag op de site van de zuiderzeemarathon.
    De volgende marathon wordt misschien de utrecht marathon op tweede paasdag, lang niet zo mooi maar wel een snel parcours.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ronald,gefeliciteerd met je prachtige PR.

    gr Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooie tijd en gefeliciteerd met je mooie PR.Mooi om je verslag te lezen en altijd leerzaam hoe een ander de marathon heeft ervaren..Toch blijft een marathon een apart verhaal en mij is gezegd dat een marathon pas bij km 35 gaat beginnen.Vooral de laatste km is een valkuil voor velen.Mijn looptrainer bleef er maar op hameren om het eerste gedeelte maar zo langzaam mogelijk te lopen en in de trainimgen daar veel op te oefenen...Ook een vlakke wedstrijd lopen geeft veel voordeel en brengt je tot een snelle tijd, want je wint namelijk vele minuten op de laatste km van de marathon...Ik denk dat een rustige start en vlak lopen mij tot een goede marathon bracht.
    Zoals je misschien al weet is om mijn tweede marathon in Rotterdam op de zelfde manier te bedwingen..De halve op 1:45 en daarna als een diesel het zelfde tempo aanhouden en blik op oneindig.Overigens misschien wel grappig, maar na de halve marathon tijd keek ik niet meer naar tijden en liep zuiver op gevoel en kracht.
    Leuke weblog en zal je zeker blijven volgen.

    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi ronald,

    weet niet of je dit voor de start nog leest, maareh...
    heel veel succes, 't wordt vast een topprestatie!
    ben nu al benieuwd naar de ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ronald,


    Leuke weblog. Ik ben hem helemaal aan het lezen.
    Ik heb even een vraag:
    Je schrijft in maart 2007: nieuw PR gelopen: 3:31:47 . Toch staat nu (augustus 2008) links je PR op de marathon nog op 3:33:18. Hoe zit dat? Deze PR van 3:31:47 telt toch wel!


    Groet,
    Martin.

    BeantwoordenVerwijderen