maandag 22 februari 2010

Expeditie Zuiderzee - 1e etappe

Van Etappe 1

Vanmorgen om 08:45 komen we aan op het Raadhuisplein. Er is al een behoorlijke groep op de been van World Servants om ons uit te zwaaien. Maar ook diverse gemeenteleden van onze kerkelijke gemeente. Leuk om zo uitgezwaaid te worden! Vanmorgen vroeg was het nog droog maar inmiddels is het gaan regenen, zoals voorspeld. Thirza en Rianne hebben zich helemaal ingepakt om kou en regen te weerstaan. Voor mezelf gewoon een lange wintertight en een extra bovenlaagje. Alle electronica wordt ingesteld en afgesteld zodat we kunnen vertrekken.

Van Etappe 1

Burgemeester Jos Houben neemt na ons gesproken te hebben het startgeweer ter hand. Het begint koud te worden dus vertrekken we het liefst snel. Bouwbedrijf van Driesten uit Harskamp is sponsor van deze etappe en heeft bijgedragen aan een hele mooie opbrengst (maken we aan het einde pas bekend).

Van Etappe 1

De foto's hebben niet een al te goede kwaliteit. Op een gegeven moment kon ik geen droog stukje kleding meer vinden om de lens droog te maken. Via de Kallenbroekerweg en Terschuur komen we bij Hoevelaken. De meiden fietsen vaak een stuk vooruit om dan weer even te wachten, maar ook wel andersom. Bij een onduidelijk punt vraag ik een aardige mevrouw of ik daar wel rechtdoor kan aangezien het doodlopend lijkt. Ze legt me helemaal uit dat dat wel kan en ik dan in Hooglanderveen kom. Als ik zeg dat ik naar Amsterdam moet vraagt ze me of ik dan zo de bus neem. "Nee, ik ga lopend". Wanneer de meiden weer langszij komen zegt ze: "Hij heeft nu al een gladiool verdiend".

Van Etappe 1

Typische aanblik van Hoogland.

Van Etappe 1

Eembrugge. Eigenlijk wilde ik wat noordelijker maar het pontje vaart alleen in de zomer. Thirza meldt inmiddels dat haar Garmin "Battery low" aangeeft. Dat wordt dus penlights kopen in een dorpje (dat lijkt simpeler dan het was...)

Van Etappe 1

Aankomst in Naarden-Vesting. Toch mooier bij zonnig weer denk ik. De meiden hebben inmiddels bij Albert Heijn nieuwe batterijen gekocht maar dat had wat voeten in de aarde. Ze bellen me hier waar ik ben en dan blijk ik toch wel ver voor hen uit te lopen. Oef, wat ben ik toch snel. Van Naarden gaat het naar Muiderberg over een lange saaie weg en dan nog 2 km naar Muiden.

Van Etappe 1

Sluizen in Muiden. Het is nog geen minuut droog geweest en nu begint het steeds meer te regenen. De meiden hebben me nog steeds niet bijgehaald. Een stukje langs de A1 is er xc3xa9xc3xa9n om snel te vergeten. Dan ga ik rechts een bruggetje over om door een soort park te lopen maar de meiden nemen een andere route en rijden ineens voor me. De lange centrale straat van IJburg door met appartementen en woningen. Het regent intussen dusdanig dat ik het steeds kouder ga krijgen, vooral m'n handen. Maar het is gelukkig niet ver meer.

Van Etappe 1

Aankomst in Durgerdam. Bij dit grauwe en mistroostige weer heeft het een heel andere aanblik dan het mooie winterse plaatje van Durgerdam dat afgelopen week in onze krant stond.

Van Etappe 1

En natuurlijk nog even de finishfoto bij het haventje van Durgerdam. Ons onderkomen van de nacht is Bed & Breakfast Wolff aan de Durgerdammerdijk. De beheerders zijn zo vriendelijk geweest de kosten te drukken i.v.m. ons doel van de tocht. Bij aankomst krijgen we ook een heerlijk warme kom soep van hen. Dank daarvoor!

Gijs en Erica hebben de aankomst prima verzorgd en eten voor ons gehaald. En zelfs even afgewassen en daarna weer vertrokken naar huis.

Zo, nu goed uitrusten en morgen weer rustig op weg. Vandaag volgens de Garmin ruim 63 km afgelegd in 6 uur en 36 minuten. Ik moet zeggen dat het slechte weer ook niet echt uitnodigt om te pauzeren o.i.d.

Van Etappe 1

En zoals je kunt zien hebben de meiden het ook naar de zin gehad. Alhoewel ze wel helemaal doorweekt waren.....

26 opmerkingen:

  1. Ook Duitsland is zo te lezen een mooi land om te lopen. Op naar de Null-lauf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gelopen en boeiend verslag!
    (Borrias, Erwin heet die kale...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die kale was niet Erwin (die liep in Winschoten) maar Henk Geilen.

    Even over jouw loopje: mooi! Wel veel klimmen en dalen maar geen echte bergen of zie ik dat niet goed op de foto's?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jannet: in totaal +1000/-1000 meter. De bergjes zijn zo'n 700m hoog en het dal ligt op 300m.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt er weer een mooi verslag en foto reportage van gemaakt. klasse

    groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk parcours, mooie afwisseling en mooi gelopen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, wat een mooie wedstrijden loop jij!
    En ik maar denken dat volgende week voor mij een zware wedstrijd wordt tijdens de Diepe Hel Holterbergloop. Jij doet dat bijna dagelijks, hahaha.....

    Groeten,
    Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ziet er wel top uit zeg en een mooie tijd ge zien de steile paden..
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. jij komt echt om hele mooie plekken voor je (ultra)marathons. Gefeliciteerd weer Ronald!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi beeldverslag. Het is bij het lezen alsof je zelf mee loopt. En dat is genieten met dat mooie weer en die mooie uitzichten. Wel warm in het zonnetje zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er prachtig uit daar. En weer prachtig beeldmateriaal gemaakt onderweg. Ben eigenlijk gek dat ik zoiets in het donker ga doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je morgen de tocht ook volbrengt kun je de andere hardlopers opbiechten wat er vanavond op het menu stond.
    Gelukkig zitten er in aardappelproducten ook veel koolhydraten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukkig maar dat het thuisfront aan eten denkt. Jullie alle 3 gefeliciteerd om in dit barre weer al zover te komen.Sterkte morgen weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij zijn weer thuis.
    Onderweg in de auto tegen elkaar gezegd wat een eind.
    Hoop dat het weer morgen wat beter=droger is.
    Natter als vandaag kan geloof ik niet.
    Veel plezier morgen en hopen jullie morgen te ontmoeten in Wervershoof.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Proficiat met de 1e etappe !! Heb vandaag meerdere keren vandaag naar buiten gekeken en dacht hele tijd aan je. Dat het maar snel beter weer mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig, wat een doorzettingsvermogen in dat pokkeweer! En die meiden zijn ook kanjers. Alleen al deze etappe is een geweldige prestatie. Zet hem op, morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tsjonge jonge. Mooie prestatie van jou en je dochters. Kan me voorstellen dat naast het lopen van het parcours het ook nog zorg is dat je de meiden niet uit het oog verliest. Succes morgen en hopenlijk een beetje droger. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou Ronald, morgen ga ik je een paar uur gezelschap houden. Met wat afleiding is de regen vaak minder erg. Langs het IJsselmeer. Ik heb er zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ondanks het barre weer heb je een mooie tocht gelopen. Mooie plaatjes ook. Vandaag ziet er droog uit op buienradar, hoop dat het zo blijft en dat jullie weer een mooie tocht mogen hebben. Heel veel plezier en succes toegewenst. En ben benieuwd naar het verhaal van vanavond. Groetjes Arjan

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een slecht hebben jullie gehad, het ziet er vandaag wat beter uit. Maar wel een hele mooie tocht gelopen. Veel succes en plezier nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Petje af en wat een afstand zeg.
    Ook dat pokke weer is zwaar en op naar de volgende tussen stop.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super Ronald!!! Afzien maar wel een mooie tocht. Muiden en Durgerdam zijn bekende plekjes voor mij. Op naar de volgende etappe.. maar die heb je nu al achter de rug. Ik blijf je volgen! Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi!! De kop is eraf. Ik kon je prachtig volgen op Trachr, dus dat werkte perfect. Tevens maak ik een paar keer per dag wat promotie op Twitter, zodat eea wat meer bekend wordt. Misschien haken nog wat mensen aan..... Geweldig ook van die meiden. En leuk van die dame: "je neemt toch zeker de bus?" Verder kom je wel langs hele mooie plaatsen hoor! Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een verschikkelijk eind in dat slechte weer. En wat super dat het je gelukt is!!
    Heel veel succes de komende dagen en ik hoop dat je beter weer krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig verslag en mooie foto's.
    Blijf jullie volgen. Succes de komende dagen.
    Robisrunning

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een geweldig initiatief. Na alle planningen nu dus de uitvoer van het project.
    Etappe 1 zit erop, door weer en wind, wat een bikkels zijn jullie.
    Ronald, ik wens je de komende dagen sterke benen en geest toe, geen blessures en veel plezier met de meisjes. Keep smiling meiden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen