zaterdag 18 november 2006

Nog 1 week

Over xc3xa9xc3xa9n week is het weer zover, de Zuiderzeemarathon. Driemaal is scheepsrecht zeggen ze dan. Maar waar heb ik dan recht op? Op een tijd onder de 3:30? Op een lekker gelopen marathon? Op een barre heroische tocht?
De eerste is altijd mijn doel geweest, dus dat zou nu de derde keer moeten lukken. Een tijd onder de 3:30... Maar ja, met welke taktiek? Eigenlijk ga ik gewoon liever een lekkere marathon lopen waar ik t/m 42,195km niet misselijk ben geweest. Rustig beginnen dus dit keer en maar zien waar ik dan uitkom.

De Zuiderzeemarathon heeft voor mij iets bijzonders. Misschien omdat ik daar in 2004 mijn marathondebuut heb gehad? Dat ook, maar vooral doordat het een wedstrijd is van maar xc3xa9xc3xa9n afstand, weinig deelnemers en weinig toeschouwers. Je moet het echt helemaal alleen doen. Dat past wel bij mij als lonelyrunner. Van die verloren zielen die zwoegen door het mistroostige landschap tussen Urk en Zwolle. Ja, voor de Zuiderzeemarathon moet je echt liefhebber zijn!

Het weer kan eind november alle kanten uit gaan. Vorig jaar sneeuw en kou, het jaar daarvoor rustig en koel, het jaar daarvoor koud en snijdende oostenwind. De wind is een belangrijke factor. Het parcours loopt hoofdzakelijk van west naar oost. De wind kan dus een voordeel geven maar ook nadeel zoals in 2003. Ik heb zelf de ervaring dat wind pas echt een rol speelt wanneer die een kracht van 4 Bft bereikt.

Een nadeel van A naar B marathons is dat je nog eerst met de bus naar het startpunt moet. Je moet vroeger aanwezig zijn, vaak weinig/geen toiletten bij het startpunt en lastig als je je toch vergist hebt in de kleding. Door zo'n busrit ervaar je wel direct hoe lang 42 km is!

Afgelopen week 2 extensieve intervaltrainingen gedaan, morgen nog een wisselduurloop en dan zo langzamerhand richting Zwolle a.s. zaterdag. Zonder de meefietsende Eveline dit keer want ze moet dan werken bij Zeeman.

1 opmerking:

  1. Hey pap! Ja dit keer zonder mij..(jammer genoeg, ik was graag meegegaan) Maar het gaat je wel lukken hoor!! Heel erg veel succes met lopen, je kunt het!

    BeantwoordenVerwijderen