zaterdag 19 september 2009

Newline Halve Marathon Hattem

Van Newline Halve Marathon Hattem

Bij aankomst geeft de thermometer 25.5 graden aan. Ik parkeer hier nu al voor de 3e keer op hetzelfde plekje, een terreintje naast de grote parkeerplaats. Het voorbeeld doet volgen. Wanneer ik uitstap voelt het drukkend aan.

Na het ophalen en opspelden van m'n startnummer ga ik even naar het startgebied omdat daar de Ladiesrun net start. Daar loop ik Geert tegen het lijf. Leuk om hem weer eens te spreken. Hij zal vandaag meedoen aan de 14km, ikzelf de halve. We zijn het er over eens dat het wat te warm is. Ik stel m'n doel bij: starten met 4:20 per km maar ik denk dat dat al te veel van het goede is.

Van Newline Halve Marathon Hattem

Terwijl we staan te kletsen komt de eerste loopster (Lindy Burgman) er aan, met een groot gat naar de nummer 2. Het valt ons bij de latere loopsters op dat het gezien de rode koppen flink warm is.

Van Newline Halve Marathon Hattem

Vlak voor de start kom ik Ronald Moska en z'n vriendin ook nog tegen. Da's een tijd geleden. Hij gaat de halve lopen als training voor een najaarsmarathon (Eindhoven). Ik breng snel m'n camera terug naar de auto waarna we klaar mogen gaan staan in het startvak.

We moeten 3 rondes lopen waarbij de eerste ronde een extra lusje heeft om aan de benodigde 21,1 km te komen. Voorheen deden we dat eerst door Hattem heen maar nu gebeurt dat ergens halverwege de eerste ronde. Zo is het wel wat minder dringen.

Over de race kan ik kort zijn: het was toch te warm. 6 kilometers wist ik het tempo netjes op 4:20 te houden maar bij de eerste passage door Hattem voelde ik al dat 't 'm vandaag niet gaat worden. En als die knop om gaat, dan zakt het tempo vanzelf. Al snel gaan de km's tussen de 4:30-4:45. De passages door Hattem zijn steeds erg leuk: onder de poort door en dan direct veel mensen die aanmoedigen, muziekbandje, speaker. Maar voordat je het weet ben je het centrum weer uit, xc3xa9cht klein!

In de ronde zitten een paar kleine stijgingen. Ik zet dan juist steeds aan zodat ik op andere lopers inloop. Gedeeltelijk loop je door het bos maar het grootste gedeelte toch in de zon. Bij de tweede passage staat Geert langs de kant. Volgens mij roept hij iets van "het is eigenlijk niet te doen", en daar ben ik het wel mee eens. De derde ronde gaat in precies dezelfde tijd als de tweede (32:42). Totaaltijd: 1:36:42.
Edit: hiermee ben ik toch nog 18e van de 109 geworden.

Na afloop ga ik even heerlijk uitrusten op een sierbankje op een binnenplaats, naast enkele pompoenen. Het is al niet zo druk meer, de 7- en 14 km lopers zijn al lang weer weg. Ook een gedeelte van het publiek is vertrokken. Het afterfinish gevoel.

Bij koeler weer maar op herkansing! Bij vertrek geeft de thermometer nog steeds 22 graden aan...

19 opmerkingen:

  1. Virtueel heb je eigenlijk onder de 3:30 gelopen, want iedereen heeft zo'n vijf minuten meer nodig gehad. Geen gekke prestatie dus, ondanks alle ongemak!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top gelopen en gezien de omstandigheden erg goed.
    Leuk je gezien en gesproken te hebben en altijd weer fijn om de webloggers in het eggie te zien.
    Geniet na en rust lekker uit.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knappe prestatie Ronald, een goede tijd ondanks de stevige wind van gisteren en ondanks de rondjes ;-)
    Balen dat het met je maag niet lekker ging. Volgend keer weer beter, hoop ik! Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt lekker afgezien zo te lezen, toch geen verkeerde tijd gezien de harde wind!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja er stond een pittig windje.
    Leuk je even gezien te hebben , we zullen elkaar nog wel meer tegen gaan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super gelopen Ronald! Top gedaan gezien de wind

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer dat je weer misselijk was. Maar die tijd, die vind ik niet misselijk hoor. Volgende keer beter. De enkele keer dat ik last van mijn maag had was trouwens bij harde wind, misschien heeft dat er ook mee te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie prestatie hoor. Proficiat. Goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ondanks wind en misselijk nog een mooie tijd gelopen, was wel ff afzien zo te lezen. Maar de volgende keer misschien weer makkelijker een marathon lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg knappe tijd en plaats op dit aantal deelnemers zeker!Ook een erg goed en geillustreerd verslagje,mooi ! Aan de foto's te zien geen gemakkelijke loop,wel mooi.
    grt Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer maar er komen nog genoeg kansen. Voor jou komt het goede jaargetijde eraan.
    (maar mag het de 26e aub nog lekker warm zijn?)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer Ronald,

    Ik heb vanochtend zelfs besloten om vanwege de verwachte warmte niet te lopen.....

    groeten
    Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Net zoals jij zit ik te wachten op het (betere) weer om te lopen:-), Ook nog sorry dat ik op 26 sept. niet meekan door die blessure,ik lees heide, bos enz....Ik hou er ontzettend van maar mag zeker vier weken niet van het asfalt weg!Volgende keer ben ik er wel bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat was nog een keurige 4:36/km gemiddeld. Ik neem aan dat we a.s. zaterdag wat rustiger aan doen, ongeacht de temperatuur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Inderdaad te warm en toch een prima tijd zeg!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. jammer Ronald maar begrijpelijk. De meeste lopers zijn geen warmweer lopers. Ondanks dat toch een prima tijd! Volgende wedstrijd motregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Was idd nog erg warm, maar blijft een gezellige halve daar in Hattem.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja helaas. Warmte heb je niet in de hand. Mooi dat je toch kon genieten. Het is een prachtige loop.

    BeantwoordenVerwijderen