zaterdag 27 mei 2017

Groneck (2691m)

In 2013 beklom ik onze "huisberg" al eens maar toen ben ik niet op de echte top geweest maar een voor-top en ben ik eerst met de auto nog wat hogerop gegaan. Vandaag probeer ik het nog eens maar dan helemaal vanaf huis te voet!

Ik start om 06:30 uur vanaf huis op 850m hoogte. Ik volg de Kofelwandweg die nieuw bewegwijzerd is door de gemeente (op mijn verzoek). Hier kom je dan onder de spoorlijn door.

Bovenaan de Kofelwandweg kom je bij de boerderij van Albert Huber die net naar buiten komt om te gaan ontbijten bij z'n buren. Ik vervolg de weg naar Buchholzer waar het bospad begint. Ik ben nu al op 1200m hoogte.

Gelukkig staat de zon nog laag, zweten doe ik sowieso al. In de verte de Groneck.

Regelmatig een alm oversteken. Er zijn diverse almhutten aanwezig op de route.

Prachtig uitzicht. Het wordt steeds warmer in de zon.

Een hut (Lerchbaumerhuette) die duidelijk ook wel eens bewoond wordt. Op de terugweg staat er ook een auto en zijn er mensen aanwezig.

De laatste hutten op de weg naar boven. Ik zit hier ongeveer op 2000m hoogte. Op de terugweg zal ik in de achterste hut even lekker afkoelen.

Ai, dit is echt gemeen steil. Regelmatig moet ik even stoppen om op adem te komen. Eigenlijk blijft het vanaf hier steil, zo'n 40%.

De voor-top in het zicht.

Maar dan ben je er nog niet, daar is de echte top van de Groneck op 2691m! Zojuist kwam ik ook gemzen tegen maar die liepen helaas snel weg, dus geen foto's.

Om 10:00 uur ben ik boven, na 3,5 uur lopen dus. En wat is het hier prachtig en rustig. Uiteraard blijf ik hier een tijdje genieten van de rust en de witte bergtoppen.

Uiteraard schrijf ik m'n naam in het Gipfelbuch. Op de voorkant zit een originele plaat, waarschijnlijk van een familie uit Keulen die Groneck heten en hier in 2011 geweest zijn. Ik zal ze eens een bericht sturen.
Na ongeveer 40 minuten maak ik me weer klaar om af te dalen.

Volgens de wandelkaart moet er ook een pad hier naar beneden zijn geweest, richting Moosboden. Maar ik kan hier echt niets vinden.

Dalen maar! Pfff... Aangezien er vanaf 2000m geen paden meer zijn is zowel het stijgen als dalen extra zwaar.

Vervallen hut...

En weer terug in de bossen.

In totaal ben ik 16km onderweg geweest met 1870m hoogtewinst en 1870m hoogteverlies. Om 14:00 uur ben ik weer terug op Stallhofen 10. Voldaan maar vermoeide benen en vol warmte. Maar het was zeker de moeite waard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten