zaterdag 1 augustus 2020

Grossglockner Berglauf

 

Dit jaar gaat de Grossglockner Berglauf niet door vanwege Corona. In plaats daarvan is er een Apprun waar je zelf dag en tijdstip kunt bepalen. Ik liep deze wedstrijd ook al in 2005 en 2006. Toen was ik nog goed getraind. Vandaag doe ik 'm nog eens, maar dan alleen. Ik start 's ochtends vroeg om ongeveer 06:30 uur.

De Run is 13km lang en er moet 1265 geklommen worden. Start is Heiligenblut bij Hotel Heiligenblut en Ziel is de Kaiser Franz Josef Hohe.

Dit is de enige foto van de heenweg omdat de Run toch een soort wedstrijd is (alleen bergop). Maar het verschijnen van de Grossglockner is toch wel een belangrijk moment.

Na 3 uur en 15 minuten klok ik af bij het apparaat.
Eigenlijk zijn het een paar minuten minder want ik kom niet op het juiste punt uit. Ik had hier onder aan de het schuine weggetje moeten zijn. Ik vraag iemand waar ik moet zijn en snel er direct heen.
Na een verblijf van 20 minuten boven op de Franz Josef Hohe vertrek ik weer voor een wandeltocht naar beneden. Nu maak ik uiteraard wel foto's. Hier is de Gletscherbahn te zien die nu eindigt ver van de Gletscher die al veel korter geworden is door de opwarming.
Waar is de Gletscher?
Weliswaar nog wel een gletschermeer met smeltwater maar ook war drijvende stukken ijs.
Begin van de rivier de Moll. Met geweld stort het water zich hier naar beneden.
Stuwmeer.
Trogalm op 1862m.
Route met veel obstakels.
Briccius Kapelle

En daar ligt Heiligenblut weer. Nog een klein stukje te gaan. De afdaling duurde ongeveer even lang als de Run zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten