maandag 4 september 2023

Böckstein-Korntauern-Mallnitz

 

Om 06:50 uur neem ik de trein vanaf Mallnitz naar Bad Gastein. De meeste mensen met de auto maar ik als wandelaar. Ik wil de weg terug via de oude Römerstrasse teruglopen over Korntauern (2460m).

Na 11 minuten ben je al aan de andere kant van de tunnel (Tauernschleusse). Op het bordje staat dat Korntauern 5,5 uur is, maar dat klopt niet. Een klein stukje verder staat 4 uur.

Uit deze tunnel ben ik zojuist gekomen. De hoogteligging is hier 1168m.

Hier kom ik het buitengebied van Hohe Tauern binnen, beschermd natuurgebied.

Hier naar rechts gaan is een natte boel, gelukkig verderop een bruggetje.

Na het oversteken van de Anlaufbach direct het bos in, steil naar boven.

Vanaf hier de kernzone van het Nationalpark Hohe Tauern.

Handig voor droge voeten.

Ik houd toch meer van open gebied.

Een moerassig stukje waar ik zojuist doorheen ben gekomen.

Sporen van de oude Romeinse weg, mooi geplaveid.

Heel veel steen.....

Grosser Tauernsee (2170m).

Handelsweg.


Na precies 3 uur ben ik boven (2460m). Het stormt hier, koude wind uit het noorden. Ik zoek snel beschutting.

De Grüneck-See-Spitz (2568m), ten westen.

De Schönbretterkogel ten oosten (2732m).

Ik ga iets verderop een uitgebreide pauze nemen, waar het wat warmer is. Hier zicht op de markante Maresenspitz (waar ik al eens was).

Gedenkplaats.

Kleiner Tauernsee.

Mallnitz  in het zicht.

Auernig - Törlkopf - Maresenspitz (van re naar li)


Ik ga grotendeels over de skipistes naar beneden, gaat veel sneller dan het gemarkeerde wandelpad.

Zo, weer beneden. Bij het dalstation van de kabelbaan.

Nu nog 4 km een beetje op en af terug naar het station.


Inmiddels is het lekker warm geworden.

Totaal 20,5 km in 6 uur en 23 minuten. Waarin een pauze van ca. 30 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten