zaterdag 9 juni 2007

Ei van Columbus?

Is er dan toch een remedie tegen de maagproblemen? Ik blijf voorzichtig met juichen maar vandaag heb ik zowel tijdens het lopen en na het lopen geen misselijkheid gevoeld en er ook niets uit hoeven te gooien. Sterker nog: ik kon na afloop ook al direct weer drinken en bij thuiskomst al snel weer stevig eten. En dat terwijl Sander en ik op de Posbank toch bijna 33km getraind hebben bij 20 graden, benauwd en veel heuvels! 3,5 uur onderweg geweest!
Welke maatregelen heb ik genomen:
-na opstaan vanmorgen flink gedronken (geen ontbijt aangezien we al om 07:00 uur starten)
-vlak voor de start nog flink wat water gedronken
-de eerste ronde (ca. 20km) 4 flesjes Fantomaltmix opgedronken (0,7l)
-bij de auto even 3 minuten gestopt en een gel met veel water genomen
-in de tweede ronde nog eens 2 flesjes verdunde cola leeggedronken
-na afloop (33km) ook weer flink wat water gedronken
Nu is alleen de vraag waarom het vandaag goed is gegaan. Er zijn zoveel factoren die van invloed kunnen zijn geweest. De laatste tijd vroeg ik me steeds vaker af of ik niet al in het begin van de loop droog kwam te staan. Uit diverse bronnen heb ik al kunnen lezen dat wanneer dit het geval is je eigenlijk te laat bent omdat de maag dan al niet meer functioneert en ook niet meer tijdens het lopen actief wordt. Vandaar het experiment van vandaag: vooraf al veel drinken bij de start en veel blijven drinken in de eerste ronde.
Daarnaast kan ook de Fantomalt z'n werk hebben gedaan, namelijk snelle opname in het lichaam. Ook de pauze zou van invloed kunnen zijn geweest om zodat de maag even weer wat meer doorbloed werd. Het blijft dus nog wel wat gissen maar het begin is er.

Zoals gezegd dus vandaag weer getraind op de Posbank, nu samen met Sander en Wesley. Sander kent elk hoekje van de Veluwezoom dus ik hoefde alleen maar bij hem in de buurt te blijven.
Dit keer eerst de noord-oost kant genomen richting Dieren. Daar was ik nog niet geweest. Veel bos maar ook redelijk veel langere hellingen. Ook al weer een erg mooi gebied.
Op de Posbank zelf flink wat heuvels genomen en het valt me op dat Sander die een stuk sneller neemt dan ik dat doe (hij loopt hier dan ook veel). Ik probeer m'n hartslag bij het stijgen onder controle te houden en soms is het de ademhaling die de grens stelt.
De korte pauze na 20km bij de auto was me welkom maar te lang staan is ook niet goed. De tweede ronde van 13km viel me erg mee. De benen werden wel zwaar maar het inzakken bleef weg, waarschijnlijk omdat ik dus veel meer vocht op had genomen en dan blijf je dus veel fitter (bloed dikt niet in, koeling door zweten blijft intact, enz.).

Vlak nadat Wesley z'n dorst had gelest had Sander nog een pittige heuvel als verrassing. Daarna zijn we weer in rechte lijn naar de auto teruggelopen maar dat bleek verder te zijn dan gedacht waardoor we er uiteindelijk een 3,5 uurs training op hadden zitten.
Ik heb verder nergens last van gehad en met het nieuwe drinkregime moet het toch gaan lukken in Zwitserland over 2 weken.

4 opmerkingen:

  1. Het was weer geweldig om samen te lopen!!
    Prachtige omgeving ook.
    Heb wel een klein beetje spijt dat mijn weektotaal nu op 99,9km blijft hangen, maar uit blessure-preventief oogpunt was het beter om het bij twee ronden te houden.
    Bank&biertje achteraf: nee, maar wel een lekker warm bad!! Biertje komt vanavond nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit klinkt veelbelovend. Op naar Zwitserland!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tuurlijk gaat het lukken in Zwitserland! Succes ermee, het is toch een hele belevenis.

    BeantwoordenVerwijderen