vrijdag 14 september 2007

43:19!

Sinds Winschoten ben ik me aan het bezinnen over m'n trainingen. Volgens schema gaan lopen heb ik niet veel zin in, dat laat ik dan toch weer te snel varen. Een training die ik eigenlijk mis is de (zeer) intensieve duurloop. Deze training deed ik het eerste jaar (2004) wel veel maar na lezen van allerlei artikelen over training niet meer gedaan. Hiervoor in de plaats zijn de intervaltrainingen gekomen, voornamelijk 6x1000.

Vanmiddag wilde ik weer trainen en bedacht me dat het wel weer eens leuk zou zijn om een 10km voluit te lopen. In 10km wedstrijden lukt het me steeds maar niet om in de buurt van mijn PR te komen (42:46), gelopen tijdens de Hoevelakense dorpsloop, augustus 2005. Eigenlijk heb ik in het najaar van 2004 (!) al een keer 41:59 gelopen maar dat was tijdens een training.

Bij 10km webstrijden blaas ik mezelf in het begin al op. Neem bijvoorbeeld de Koude Polderloop in Nijkerk waar ik de eerste km in 3:53 liep. Uiteindelijk verval en op 43:25 uitgekomen. In Aalten vorig jaar idem dito. In Voorthuizen deze zomer ging het al helemaal van geen kant en deed ik er ruim 46 minuten over.

Zo gedacht, zo gedaan vanmiddag. Het parcours is precies 10km, al vele malen opgemeten en gecontroleerd. Warmlopen, rekken, strekken en starten maar. Na 1 km wijst het klokje 4:19 aan. Maar goed, wind mee. Km 2 in 4:17, km 3 en 4 in 4:13. Ondertussen bedenk ik me dat ik nog nooit een 5km wedstrijd heb gelopen. Op deze manier wordt het een lage 21-ger. Met een 5e km in 4:14 kom ik op 21:16! Moet ik maar eens gaan noteren als PR.

Bij het omkeren krijg ik de wind tegen en aangezien er een bui in de buurt hangt ook af en toe wat windstoten. Jammer, nu zal een echt snelle tijd op de 10km niet haalbaar zijn. De volgende km's gaan in 4:19, 4:23, 4:27, 4:28 en 4:26 hetgeen resulteert in een totaaltijd van 43:19. Dit is mijn tweede beste tijd na Hoevelaken!

Heerlijk om zo weer eens ervaren dat ik het dus toch nog kan ondanks de tegenvallende 10km wedstrijden. Voor mij staat nu ook weer vast dat ik mijn favoriete ZID training weer een vast plaatsje geef in mijn wekelijkse trainingen. Kan natuurlijk ook wel eens een 5km zijn. Ik ga proberen nu 4x per week te trainen waarvan er 2 in het weekend, waarvan er altijd 1 een lange duurloop is.

4 opmerkingen:

  1. Na twee zondagen gehoord te hebben over op de knieen gaan, sla je nu wel erg door.Het profiel van jouw schoenen is beter dan van jouw kniebeschermers. Wel een beetje voorzichtig he?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, zo genieten we gewoon van een afstandje mee. Nouja, afstandJE..

    We denken veel aan jullie.
    Zijn ook heel benieuwd naar de foto's van vandaag!! Hopen dat de marathon goed is verlopen en dat je er met plezier ook op terug kunt kijken !

    Groetjes ook van Marieke en Danixebl.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie tijd hoor en de trainingen werken dus.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prima tijd ronald!
    en als je dat zonder wedstrijdprikkels kunt, dan kan het vast nog harder.
    niet te hard starten blijft een kunst, zeker als veel anderen om je heen als dolle stieren vertrekken.
    we gaan je dus binnenkort nog wel eens zien op de 5km wedstrijdjes (jouw tempotrainingen)?

    BeantwoordenVerwijderen