zaterdag 18 juli 2009

Tour des Alpages

Van Tour des Alpages

Een bergloop van 17km in de buurt. Tja, wat doe je dan? Meedoen natuurlijk! Even boven Sion in Wallis ligt het wintersportplaatsje Anzxc3xa8re, op 1500 meter hoogte. Het kan hier erg heet zijn in Wallis (afgelopen donderdag 35 gr) en dan is een bergloop op 1500m hoogte heerlijk. Maar laat het nu net de afgelopen 24 uur geregend hebben... In Anzxc3xa8re is het bij aankomst niet warmer dan 7 graden, en het regent. De voorspellingen zijn echter goed, de regen zal stoppen en mogelijk breekt er zo nu en dan een waterig zonnetje door. De omkleedruimte hebben ze bedacht in een soort partytenten, lekker frisjes dus.

Van Tour des Alpages

Vlak voor de start breekt een waterig zonnetje door en kun je je zowaar een beetje opwarmen. Het is een druk bezochte loop, enkele honderden deelnemers schat ik in. Voor de zekerheid neem ik toch een jasje mee, mocht het boven (2100m) te koud worden. Na ervaringen met de Zugspitz Extrem Berglauf en de Graubunden Marathon ben ik wel wijzer geworden.

Van Tour des Alpages

Na de start gaat het flink omhoog over ongeveer 3 km naar 1900 meter. Er wordt al snel ge(snel)wandeld. Op veel plaatsen is het pad in het bos erg nat na al de regen die gevallen is.

Van Tour des Alpages

De sneeuwgrens is flink gedaald, goed te zien dat er vanaf 2000m afgelopen uren verse sneeuw gevallen is. We lopen nu over een km of 3 naar het hoogste punt, 2100 meter. Prachtig uitzicht als de wolken even een opening geven.

Van Tour des Alpages

De lange afdaling gaat voornamelijk over smalle blubberige bospaadjes waar ook nog de nodige rotsblokjes uitsteken. Op stukken waar het kan probeer ik nu ook eens lekker hard naar beneden te rennen, vaak word ik dan namelijk ingehaald, nu nauwelijks. Je moet dan uiteraard wel erg goed blijven opletten waar je loopt.

Van Tour des Alpages

Na 1 uur en 41 minuten kom ik binnen, niet kapot of zo omdat het tweede gedeelte toch voornamelijk naar beneden was en meer de techniek dan de conditie een rol speelt. Aangezien de douches gehuisvest zijn in dixi's keer ik maar snel weer campingwaarts om me daar lekker warm te douchen. En dat is wel nodig ook, vanaf m'n voeten tot aan m'n middel zit ik onder een dikke plak modder. Het had beter Tour de Blubber kunnen heten.

15 opmerkingen:

  1. Erg mooie loop in een prachtstreek zo te zien,ook een erg mooi verslagske,knap om lezen!
    grt
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Achterhoekrunner11 april 2009 om 20:55

    Heel mooi rondje wat je gelopen hebt als ik je verslag zo zie. Voor mij net iets te ver maar wie weet komt dat nog een keer.
    Ben nu al benieuwd naar je verslag van die Trail die je gaat lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een origineel idee om daar te gaan lopen, sommige foto's komen me heel bekend voor:-)) Ben er zelf vandaag ook nog geweest. Nog in bad geweest bij hoeve Beekhuizen?
    Kun je die rugzak niet wat aansnoeren of wat hoger op je rug vastmaken? Schudden is irritant en straks krijg je er schaafplekken van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de beste truc tegen een schuddende waterzak is te zorgen dat er geen lucht meer inzit. Dus ondersteboven halen, de lucht er uitzuigen en het is al een stuk beter. Ook geen irritante klotsgeluiden dan.
    Het was inderdaad benauwd vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi plan die Trail in de Ardeche!
    Het lijkt me wel flink wennen aan zo'n rugzak.
    Mooie training langs de bloesems en langs een inderdaad fraai optrekje met een aardige oprijlaan.
    Succes verder en veel plezier! Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie omgeving zeg en weer veel km gemaakt.
    Fijne paasdagen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. trail, leuk.
    Beetje vaseline op je schouder/sleutelbeen helpt tegen schurende rugzakbanden. Zeker als je in shitje gaat lopen kan dat vervelend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige training!1
    Ik duw altijd de lucht eruit dat scheelt wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Afzien zeg en wat een kou lijkt mij.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker zo'n modderbadje. Toch zien de wegen er op de foto goed begaanbaar uit. Waarom heb ik dat nooit?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij vermaakt je overal wel en hier ben je in je element. Mooie belevenis weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 17km... is dat niet te kort voor jou ? Jij loopt toch enkel 42-ers ? ? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lekker afzien maar toch een mooie tocht
    gr Hans

    BeantwoordenVerwijderen