zaterdag 25 juli 2009

Stockhorn Halbmarathon

Van Stockhorn Halbmarathon

Vandaag weer een bergloop op het menu, 21.1 km met een hoogteverschil van +1724/-371 meter. En aankomst bergop op een berg van de buitencategorie, de Stockhorn van 2190 meter hoog. Vooral de laatste 2 km zullen het onderscheid maken met stijgingspercentages tot boven de 25%!

Van Stockhorn Halbmarathon

Met de auto rijd ik van Wallis via de autotrein Goppenstein-Kandersteg naar het Simmental en parkeer de auto bij Erlenbach, de finishlocatie. Vanaf hier word je naar de start in Oberwil vervoerd per trein. Ik ben veel te vroeg maar dat geeft de mogelijkheid om hier en daar een praatje te maken. Een lekker relaxte sfeer. Om 08:30 vertrekken we in een speciaal gereserveerde trein naar Oberwil waar we een kwartiertje later al weer zijn.

Van Stockhorn Halbmarathon

De zon doet flink z'n best om de ochtendkou te verdrijven. Het zal vandaag zo'n 21-23 graden zijn in het dal. Bovenop de Stockhorn zal het een stuk koeler zijn. In de plaatselijke Schulhaus is er gelegenheid om je om te kleden maar velen doen dat buiten in de zon.

Van Stockhorn Halbmarathon

Tijdens het lange wachten op het startschot ontdek ik een loper met "De Gelderlander" op z'n shirt. Ik spreek hem aan en hij blijkt Ton Borghout te zijn uit Apeldoorn. Hij traint o.a. samen met Andrxc3xa9 Pelgrom die ik regelmatig zie en spreek. Het is voor Ton de eerste keer dat hij aan zo'n bergloop mee doet. Hij zou op basis van zijn tijden in Nederland (1:20 HM)ruim voor mij aan moeten komen. Zelf ga ik uit van een tijd van 2:45-3:00 uur. Ton wil wel wat sneller, 2:30 zou hij vlgs mij moeten kunnen halen.

Van Stockhorn Halbmarathon

Er doen in het totaal 490 lopers mee waaronder 100 dames. Al snel rekt het lopersveld uit, slechts 1x een opstopping bij een lastige nauwe doorgang.

Van Stockhorn Halbmarathon

Het uitzicht is geweldig. De bergen ogen hier groener dan in Wallis.

Van Stockhorn Halbmarathon

Tot km 16 lukt het me om niet te wandelen. Vooral bergop lijk ik sterker dan m'n medelopers en haal er de nodige in. Maar vanaf hier begint het echte werk en krijgen we stijgingspercentages tussen de 10-30%. Bij km 18 komen we op een soort pas waarna je ook weer even naar beneden mag, echter over slechte paden. Schiet dus niet erg op...

Van Stockhorn Halbmarathon

De bergpas is hier linksboven op de foto te zien. Vervolgens afdalen naar het bergmeertje en dan nog "even" de Stockhorn beklimmen. Ook hier is het zaak om bij het beklimmen een goed evenwichts-wandeltempo te vinden. Te langzaam, dan raak ik gedemotiveerd. Te snel, dan lig je te snel op apegapen, zeker op deze hoogte.

Van Stockhorn Halbmarathon

Aankomst is uiteindelijk bij het bergstation van de kabelbaan die naar de top gaat. In 2 uur en 44 minuten ben ik boven. Het laatste stuk van 2 km was erg zwaar, waarschijnlijk omdat ik afgelopen week ook niet heb stilgezeten xc3xa9n omdat het inmiddels erg koud geworden is door een wolk die al een tijd rondom de top hangt. Ik ga nog op zoek naar Ton maar kan hem nergens ontdekken (2:27 volgens de uitslagenlijst). Helaas is er geen uitzicht door de wolken/mist rondom de top en dan keer ik maar snel weer terug naar de warmte van het dal waar de zon volop schijnt!

Van Stockhorn Halbmarathon

Hier vanaf het middenstation is goed te zien dat de (hardnekkige) wolk het uitzicht verpest en het zo koud maakt. In de kabelbaan spreek ik ook nog met een Belgische loper die in Bern woont. Hij heeft zo'n beetje vanaf km 17 in mijn voetspoor gelopen blijkt. Ik heb dus als haas gefungeerd.

In het dal staat een shuttlebus klaar die ons naar de douches brengt. Heerlijke warme douche, daar knap ik van op. Overigens als geheel een zeer goede organisatie met veel vrijwilligers, mooi parcours en prachtige omgeving!

6 opmerkingen: