woensdag 22 juli 2009

Trubelstock

Van Trubelstock

Vandaag weer een lange bergwandeling, startend in Aminona op zo'n 1500 meter hoogte om 06:15 uur. Het doel is de Trubelstock, een bergtop van 3000m die vanuit het dal duidelijk te zien is door z'n markante vorm, op de foto hierboven helemaal rechts. De weersvoorspellingen zijn dusdanig dat ik geen slecht weer hoef te verwachten.

Van Trubelstock

Na een korte klim vanuit Aminona loop ik een tijdje langs een waterkanaaltje, onderdeel van de watervoorziening voor het dal. In dit geval de Bisse du Tsittoret. Op diverse plekken daarbij ook weer mooie watervallen. Die blijven toch altijd boeiend!

Van Trubelstock

De tocht voert langs bergweitjes met veel koeien en schapen. Regelmatig moet ik er om heen lopen omdat ze geen duimbreed wijken van het pad waar ik over moet. Uiteindelijk kom ik op 2650 meter op deze richel en moet dan links om de top die hier in beeld is. Begroeiing is nu helemaal afwezig, enkel nog rotsblokken, leisteen en sneeuw.

Van Trubelstock

Wanneer ik aan de laatste echte beklimming wil beginnen voel ik ineens spetters op m'n armen. Ik kijk om en schrik, een zeer donkere lucht met sluiers regen er onder komen rap mijn kant op. Ik zie nergens zo snel een plek waar ik wat beschutting kan vinden. Er steekt nu ook een kleine storm op, de regenponcho die ik aangetrokken heb kan de wind niet aan en scheurt in flarden uiteen. Ik duik toch maar achter een rotsblok en trek de restanten van de regenponcho om me heen en blijf zo een minuut of 15 zitten. De regen gaat over in hagel wat natuurlijk ook een voordeel kan zijn omdat je dan minder nat word. Het koelt ook enorm af maar ik kan nu geen fleece trui aantrekken in deze omstandigheden.

Wanneer de regen en de wind minderen besluit ik toch nog snel even naar de top te gaan, ik ben hier immers niet voor niets gekomen. De top ligt volgens de statistieken op 2998m en dus houd ik m'n Garmin even zo hoog mogelijk om toch de 3000m te halen en dat lukt. Na het maken van een paar foto's daal ik snel weer af tot op een punt waar ik minder last van de wind heb.

Van Trubelstock

De fleece trui geeft lekker wat warmte maar voeten en handen tintelen nog wat. Er moeten verschilende sneeuwvelden gepasseerd worden, de grootste hiervan is zeker een paar honderd meter. Aangezien er recente sporen zijn durf ik er ook wel over heen.

Van Trubelstock

Halverwege de terugweg breekt er een waterig zonnetje door en neem ik lekker even een wat langere pauze. Niet bij deze koeien overigens want die zijn me net wat te nieuwsgierig.

Een kilometer voordat ik bij de auto ben begint het weer te regenen, dit keer ook met onweer. Ik stap even flink door en na 6 uur ben ik weer terug van deze enerverende tocht. Het is me nog niet eerder gebeurd dat de weersvoorspellingen zo anders uitgekomen zijn, meestal speel ik wat dat betreft ook altijd op veilig!

Maar al met al toch weer een prachtige tocht, veel afwisseling en geen mens tegengekomen bij de beklimming en afdaling van de Trubelstock.

13 opmerkingen:

  1. @Martin: dat zou zo maar eens kunnen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had ik moeten weten Ronald, dan hadden we samen kunnen lopen. Ik ben nu veel met mijn vrouw aan het fietsen en wandelen en dat is ook best leuk hoor. Vandaag waren we met veel zon en toch ook vrij veel wind (veel meer dan maandag) bij de Slufter en bij de vuurtoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ronald hier zul je aan worden herinnerd dus over twee jaar roepen we je op voor de zestig.

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, dat staat. Over 2 jaar de 60 dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oeffff. met al die oproepen kun je niet meer terug Ronald :) ... ik blijf het knap vinden van de ultralopers... maar persoonlijk ga ik niet verder dan 42km

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een naar beroep toch ;-) om op zulke vervelende plekken te komen ;-)
    Mooie omgeving Ronald en mooie foto's weer deze keer!!

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Over twee jaar toch niet het halve werk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ronald, Als je een berg-marathon aan kunt, kun je ook de 60 van Texel. Stuur je binnenkort mijn verslagje van de 60 van Texel. Gr. Han.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ronald, wat is je e-mail adres?
    Gr. Han.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk om overal te lopen, ben ook weer aan het lopen in Friesland.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi avontuur! Maar dat je nou niet even over dat richeltje loopt, dat vind jij toch leuk?:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje zeg!, je mag nog uitkijken ook zeg.
    Wel een mooie tocht vol met verrassingen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen