maandag 18 juli 2022

Rotwandeck (2715m)

Een lange tocht vandaag. Vanaf Innerfragant vertrek ik op 1070m hoogte om een ronde van 23 km te wandelen met 1720 hoogtemeters.

Een speciale parkeerplaats voor wandelaars/gasten van het Fraganter Schutzhaus waar ik nu ook eerst naar toe ga.

Langs de Grossfragantbach steil naar boven.

Langs een Wasserkraftwerk.

Na 1 uur en een kwartier kom ik bij het Fraganter Schutzhaus op 1800m. Het lijkt hier helemaal stil.

De Eggerhuette.

Een verlaten hut op weg naar de Schobertoerl.

Op weg naar de top rechts van het beeldmidden.

Een Toerl of een Scharte heeft altijd een V-vorm.

Hier ben ik bij de Schobertoerl op 2380m na 2 uur 30 minuten.

Langs het hek mag in nu verder via de Sadnig Hoehenweg die vlak langs mijn bergtop komt.

Even terugkijken naar de Makernik of Maggernigspitze.

De Sadnig Hoehenweg.

Ik had al op internet bij iemand gelezen dat er geen uitgezet pad naar de Rotwandeck is maar dat er iets van een paadje zichtbaar zou moeten zijn. En dat klopt: terwijl het hoofdpad een scherpe bocht naar rechts maakt zie ik een vaag paadje rechtdoor lopen richting de top. Hier kijk ik een stuk verderop even terug naar dat paadje.

Zo, ik ben boven op de Rotwandeck op 2715m na 3 uur en 15 min. Geen Gipfelkreuz, alleen een graskop. Maar het uitzicht is schitterend. Rechts de Sandfeldkopf waar ik al eerder was.

Na een kort verblijf op de top, eten en drinken en rondkijken, ga ik weer terug naar de hoofdroute om daarna weer wat te stijgen naar de Scharte Ochsentrieb. Dit is het overgangspunt naar Kleinfragant.

Dit was een wat lastiger stukje om te doen, op zich geen probleem maar wel goed oppassen.

Hier heeft de OAV een werktuig laten liggen. Het roest al aardig...

Zo kun je ook de richting aangeven...

Beken in de Kleinfragant. Op de heenweg liep ik aan de andere kant de bergrug die je ziet.

Lopen door hoge begroeiing...

Een hoogwaterbassin.

Onderaan in het dal blijk ik helaas nog een stuk langs de straat te moeten lopen terug naar Innerfragant. Na ruim 7 uur en 24 km ben ik weer terug van een prachtige tocht.